برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از دولت‌مردان ایران خواست تا وکلای حقوق بشری امیر سالار داودی و محمد نجفی و کلیه‌ی مدافعان حقوق بشر در ایران را آزاد کنند و به کلیه‌ی آزارهای قضایی علیه آنها پایان دهند.


برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه‌ی مشترک «فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، اطلاعات تازه‌ای دریافت کرده و از شما درخواست می‌کند فوری در باره‌ی موضوع زیر در ایران اقدام کنید.

شرح وضعیت

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر) از تداوم آزار قضایی آقای امیر سالار داوودی و محکومیت و دستگیری دوباره‌ی آقای محمد نجفی ـ دو وکیل حقوق بشری ـ‌ مطلع شده است.

بر اساس اطلاعات دریافتی در تاریخ ۱۶ آوریل ۲۰۱۹، شعبه‌ی ۲ دادسرای مستقر در زندان اوین کیفر خواستی را با اتهام‌های زیر علیه آقای امیرسالار داوودی صادر کرد: «همکاری با دولت‌های متخاصم از طریق مصاحبه با شبکه‌ی تلویزیونی صدای آمریکا» [۱] (بر اساس ماده‌ی ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی) و «تشکیل گروه برای براندازی نظام» (ماده‌ی ۴۹۸). پرونده‌ی او به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارجاع شده است. گمان می‌رود که اتهام دوم به خاطر کانال تلگرامی «بدون روتوش» آقای داوودی مطرح شده است. آقای داوودی در این کانال خبرها و رویداد‌های مربوط به وکلا و کانون وکلای دادگستری را منتشر می‌کرد. در این کانال همچنین اعتراض به دستگیری خانم نسرین ستوده [۲] و آقایان آرش کیخسروی و قاسم شعله سعدی [۳] و وکلای دیگر، و گاهی نیز اظهاراتی در انتقاد از رهبر جمهوری اسلامی و رئیس قوه قضاییه مطرح شده بود. آقای امیرسالار داوودی از تاریخ ۲۹ آبان ۱۳۹۷ در زندان اوین دربازداشت به سر می‌برد (نگاه کنید به اطلاعات پیشینه).

به علاوه، بر اساس اطلاعات موثقی که برنامه‌ی نظارت دریافت کرده دادگاه تجدید نظر اراک، استان مرکزی، محکومیت و حکم زندان آقای محمد نجفی را که شعبه‌ی یک دادگاه انقلاب اسلامی اراک در تاریخ ۵ آذر ۱۳۹۷ (نگاه کنید به اطلاعات پیشینه) صادر کرده بود، تایید کرده است: یک سال زندان به اتهام «فعالیت تبلیغی به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام» (بر اساس ماده‌ی ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی)، دو سال زندان به اتهام «توهین به رهبری» (ماده‌ی ۵۱۴) و ۱۰ سال زندان به اتهام «همکاری با دولت‌های متخاصم از طریق انتقال اخبار و اطلاعات به وسیله مصاحبه» (ماده‌ی ۵۰۸). بر اساس ماده‌ی ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، آقای نجفی بایستی این مجازات‌ها را همزمان تحمل کند، یعنی حکم ۱۰ سال زندان را بگذراند[۴].

آقای محمد نجفی روز ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ برای گذراندن حکم خود دستگیر شد و اکنون در زندان اراک به سر می‌برد.

برنامه‌ی نظارت یاد آوری می‌کند که آقای محمد نجفی درحالی‏که حکم سه سال زندان ناشی از محکومیت به خاطر پیگیری مرگ یک معترض در بازداشتگاه پلیس اراک در دی ماه ۱۳۹۶ را می‌گذراند، روز ۸ فروردین ۱۳۹۸ با بهره مندی از عفو از زندان اراک در استان مرکزی آزاد شد (نگاه کنید به اطلاعات پیشینه).

برنامه‌ی نظارت یادآوری می‌کند که چندین وکیل دیگر حقوق بشری، از جمله نسرین ستوده و آقایان فرهاد محمدی و مسعود شمس نژاد [۵]، به خاطر انجام حرفه‌ی خویش یا دفاع از حقوق بشر در حال حاضر زندان به سر می‌برند. وکلای دیگری نیز قبلا دستگیر و سپس با وثیقه آزاد شده‌اند و در انتظار مشخص شدن نتیجه پرونده خود هستند.

برنامه‌ی نظارت حبس خودسرانه و تداوم آزار قضایی آقای محمد نجفی و آقای امیر سالار داوودی را که به قصد مجازات آنها به خاطر استفاده به‌حق از حقوق خویش انجام می‌شود، محکوم می‌کند.

اطلاعات پیشینه

آقای محمد نجفی روز ۲۶ ژوئیه ۲۰۱۸ (۴ مرداد ۱۳۹۷) با حکم شعبه‌ی ۱۰۲ دادگاه کیفری شهرستان اراک به سه سال زندان تعزیری ـــ از این میان دو سال زندان به اتهام «نشراکادیب و تشویش اذهان عمومی» (ماده‌ی ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی) و یک سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق به اتهام «اخلال درنظم [عمومی]» (ماده‌ی ۶۱۸) ــ محکوم شد. دادگاه تجدید نظر استان مرکزی در تاریخ ۳ اکتبر ۲۰۱۸ (۱۱ مهر ۱۳۹۷) محکومیت و حکم زندان آقای نجفی را تایید کرد. آقای نجفی در تاریخ ۲۶ اکتبر ۲۰۱۸ (۴ آبان ۱۳۹۷) برای گذراندن حکم زندان دستگیر شد. این اتهام‌ها به دنبال پیگیری آقای نجفی به عنوان وکیل مدافع در مورد مرگ یکی از معترضان دی ماه ۱۳۹۶ در بازداشتگاه کلانتری در اراک مطرح شده بودند. در دی ماه ۱۳۹۷ دیوان عالی کشور درخواست آقای نجفی برای اعاده دادرسی در این پرونده را رد کرد، اما حکم ۷۴ ضربه شلاق به خاطر دیابت آقای نجفی منتفی شده است. آقای نجفی روز ۸ فروردین ۱۳۹۸ با بهره مندی از عفو آزاد شد

آقای نجفی همچنین در پرونده‌ی دیگری در روز ۲۰ نوامبر ۲۰۱۸ (۲۹ آبان ۱۳۹۷) در دادگاه کیفری شازند، استان مرکزی، به اتهام نشر اکاذیب و تشویش در اذهان عمومی (ماده‌ی ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی) مورد محاکمه قرار گرفت. روز ۲ بهمن ۱۳۹۷ شعبه‌ی ۱۰۲ دادگاه کیفری شازند استان مرکزی آقای نجفی را بر اساس ماده‌ی ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی (به اتهام «تشویش اذهان عمومی») به خاطر نشر اکاذیب در فضای مجازی با نشر نامه [انتقادی] به رهبر جمهوری اسلامی در صفحه‌ی اینستاگرام خود به دو سال زندان و چهل میلیون ریال جریمه محکوم کرد. آقای نجفی بر این اساس که چند بار به همان اتهام محاکمه و محکوم شده است اعتراض کرد. به واقع، دادگاه کیفری شازند در تاریخ ۲۴ آذر ۱۳۹۷ آقای نجفی را به اتهام «نشر اکاذیب در فضای مجازی» با نشر همان نامه در فیس‌بوک به یک سال زندان محکوم کرده بود. آقای نجفی به این حکم نیز اعتراض کرده است.

آقای امیر سالار داوودی روز ۲۰ نوامبر ۲۰۱۸ (۲۹ آبان ۱۳۹۷) در تهران دستگیر شد، دفتر و خانه‌ی او مورد بازرسی قرار گرفت و وی در سلول انفرادی در زندان اوین بازداشت شد. دادسرا در همان روز قرار بازداشت یک ماهه علیه او صادر کرد. او نخست به «گردهمایی و تبانی علیه امنیت ملی» (ماده‌ی ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی) متهم شد.

آقای امیر سالار داوودی سپس روز ۱ بهمن ۱۳۹۷ به «توهین به رهبری» (ماده‌ی ۵۱۴ قانون مجازات اسلامی) و «تبلیغ علیه نظام» (ماده‌ی ۵۰۰) متهم شد و پرونده‌ی او به شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارجاع شد. پدر و مادر آقای داوودی روز ۱ بهمن ۱۳۹۷ اجازه‌ی ملاقات با او را یافتند، اما ملاقات او با همسرش خانم طناز کلاهچیان که وکیل دادگستری است هنوز ممنوع است. خانم کلاهچیان در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۹۷ به دادسرا احضار و به اتهام تبلیغ علیه نظام (ماده‌ی ۵۰۰) مورد بازجویی قرار گرفت، اما پرونده او ختم شد. آقای داوودی پیش از این وکالت چندین زندانی سیاسی و متهمانی از اقلیت‌های مذهبی را به عهده داشته است.

اقدام‌های درخواستی

با نوشتن نامه به دولتمردان ایران از آنها بخواهید: 
- در هر شرایطی، سلامت روحی و جسمانی آقایان امیر سالار داودی و محمد نجفی و کلیه‌ی مدافعان حقوق بشر در ایران را تضمین کنند؛ 
- آقایان امیر سالار داودی و محمد نجفی و کلیه‌ی مدافعان حقوق بشر زندانی را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند؛ 
- به هرگونه اقدام تهدیدآمیز و آزاردهنده، ازجمله در سطح قضایی، علیه آقایان امیر سالار داودی و محمد نجفی و کلیه‌ی مدافعان حقوق بشر دیگر در ایران پایان دهند و انجام بدون مانع فعالیت‌های آنها را تضمین کنند؛ 
- در هر شرایطی اعلامیه‌ی سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر را که در تاریخ ۹ دسامبر ۱۹۹۸ (۱۸ آذر ۱۳۷۷) در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شده، رعایت کنند، به ویژه ماده‌های ۱، ۶، ۹، ۱۱ و ۱۲ آن را؛ 
- تضمین کنند که حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مطابق با موازین بین‌المللی حقوق بشر و عهدنامه‌های بین‌المللی که ایران نیز مُتعاهِد آنهاست، در هر شرایطی رعایت خواهند شد.

نشانی‌ها در اینجاhttps://fidh.org/24340

لطفا به نمایندگان دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در کشور خودتان نیز نامه بنویسید.

**********

پاریس ـ ژنو، ۱۹ آوریل ۲۰۱۹ (۳۰ فروردین ۱۳۹۸)

لطفا ما را از هرگونه اقدام انجام شده با ذکر شماره این درخواست مطلع فرمایید.

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر در سال ۱۹۹۷ به صورت برنامه‌ی مشترک فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه ایجاد شد. هدف این برنامه مداخله در موارد سرکوب مدافعان حقوق بشر، جلوگیری از این سرکوب و چاره جویی در باره آن است. سازمان جهانی مبارزه با شکنجه و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر هر دو از اعضای ProtectDefenders.eu هستند که سازو‌کار مدافعان حقوق بشر در اتحادیه‌ی اروپاست و جامعه‌ی مدنی بین‌المللی آن را برپا کرده است.

تماس با برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر: 

E-mail: Appeals@fidh-omct.org

Tel and fax FIDH + 33 (0) 1 43 55 25 18 / +33 1 43 55 18 80 

Tel and fax OMCT + 41 (0) 22 809 49 39 / + 41 22 809 49 29

[۱] صدای آمریکا موسسه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دولت ایالات متحده آمریکاست که به زبان فارسی برنامه پخش می‌کند.

[۲] نگاه کنید به فراخوان فوری ۱۲ مارس ۲۰۱۹، شماره‌ی IRN 001 / 0618 / OBS 085.1 (https://fidh.org/24223)

[۳] نگاه کنید به فراخوان فوری ۲۳ اوت ۲۰۱۸، شماره‌ی IRN 003 / 0818 / OBS 106 (https://fidh.org/23524)

[۴] بر اساس قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲، زندانی در صورت محکومیت به چند مجازات بایستی فقط سنگین ترین حکم را بگذراند.

[۵] نگاه کنید به فراخوان فوری ۱۹ فوریه ۲۰۱۹، شماره‌ی IRN 002 / 0219 / OBS 017 (https://fidh.org/24162)

[۶] نقل قولی از این نامه از این قرار است: «آقای خامنه‌ای! روزگارمان به سیاهی عمامه‌تان است. عبایتان را از سرزمین‌هایِ همسایه جمع کنید. سرمایه‌ی ما را خرج ایدئولوژی شیعی خود نکنید. داخل به اندازه‌ی کافی اختلاس و رانت و فساد هست.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com