۵ تهدید مهم امنیت موبایل

در این مقاله از وب‌سایت امنیت اینترنت کنش‌تک درباره تهدید‌های مهم امنیت موبایل می‌‌خوانیم. تهدیدهای موبایل از جمله بدافزارها رو به افزایش است و کاربران زیادی قربانی انواع حمله‌های سایبری می‌شوند.

۵ تهدید مهم امنیت موبایل

۱- نشت داده

اپلیکیشن‌های موبایل اغلب دلیل نشت داده هستند. به عنوان مثال هنگامی که کاربران بدون توجه به منبع، یک اپلیکیشن را دانلود می‌کنند و مجوزهایی که درخواست می‌کند را تائید می‌کنند، در واقع در را بر روی آن اپلیکیشن باز می‌کنند. این اپلیکیشن می‌تواند یک بد‌افزار باشد که به هیچ وجه دور از انتظار نیست.
برای جلوگیری از این تهدید موبایل، اپلیکیشن‌ها را فقط از منابع مطمئن دانلود و نصب کنید. به اپلیکیشن‌ها فقط مجوز‌هایی را بدهید که برای عملکرد‌شان بدان نیاز دارند.

۲- شبکه WiFi نا‌امن

هنگامی که WiFi رایگان در دسترس باشد، کاربران اغلب ترجیح می‌دهند به جای اینترنت داده از این شبکه استفاده کنند. اما این شبکه‌های WiFi همیشه امن و مطمئن نیستند. خرابکار سایبری نیز ممکن است به این شبکه متصل شده و در حال گوش دادن باشد. به همین دلیل تا زمانی که مجبور نیستید به شبکه‌های WiFi نامطمئن وصل نشوید، اگر وصل شدید مطمئن باشید که از قبل به یک VPN امن متصل شده باشید.

۳- جعل شبکه

یکی دیگر از تهدیدهای مهم که متوجه دستگاه‌های موبایل است، جعل شبکه است. خرابکار ممکن است در محیط‌های عمومی یک شبکه Wifi با نام‌های آشنا و گمراه کننده مانند «اینترنت کافی‌شاپ»، «اینترنت کتاب‌خانه» و غیره راه‌اندازه کند. کاربران ممکن است در دام بیافتند و به این شبکه جعلی متصل شوند.در برخی موارد خرابکار حتی از کاربرانی که قصد اتصال به شبکه را دارند درخواست ثبت‌نام و وارد شدن به شبکه را می‌کند. بدین ترتیب آدرس ایمیل و رمزعبور کاربران را بدست می‌آورد.

از آن‌جاییکه رمزعبور برخی کاربران منحصر بفرد نیست، خرابکار می‌تواند از این اطلاعات برای نفوذ به سایر حساب‌های آنلاین کاربران استفاده کند.

بنابراین هرگز به هر شبکه‌ WiFi ‌ای متصل نشوید. اگر در یک مکان عمومی هستید، نام شبکه WiFi را از مسئول مربوطه بپرسید، و هرگز بدون اتصال به VPN به هیچ WiFiای وصل نشوید.

۴- حمله فیشینگ

کاربران موبایل اغلب بدون نظارت کافی، ایمیل‌های خود را بررسی کرده و براحتی روی لینک‌ها کلیک می‌کنند. از طرفی ممکن است صفحه نمایش کوچک موبایل‌ها، کاربران را از بررسی نام و آدرس ایمیل فرستنده ایمیل باز دارد. این دلایل باعث می‌شود کاربران موبایل بیشتر در معرض خطر و تهدید فیشینگ باشند.
فراموش نکنید هیچ عجله‌ای در خواندن، جواب دادن به ایمیل، کلیک کردن روی لینک و باز کردن ضمیمه ایمیل ندارید. اگر مورد ضروری‌ای است با حوصله و دقت کافی ایمیل را بررسی کنید از فرستنده آن مطمئن شوید اگر لازم است حتی به فرستنده، اگر از قبل وی را می‌شناسید، تماس بگیرید و از صحت ایمیل مطمئن شوید.

۵- جاسوس‌افزار

جاسوس‌افزارها با روش‌های مخالف روی دستگاه‌ کاربران نصب می‌شوند. والدین، همسر، دوست، مدیر‌عامل و مجرم سایبری می‌توانند یک نرم‌افزار مانیتورینگ را روی دستگاه کاربر نصب کنند. این نرم‌افزار/بدافزار می‌تواند بدون اطلاع کاربر یا با اطلاع کاربر روی دستگاه‌ش نصب شود. مطمئن باشید که ترافیک اینترنت را بررسی کنید، آیا متوجه ترافیک غیرعادی‌ می‌شوید؟ آیا شارژ دستگاه زودتر تمام می‌شود؟ آیا اطرافیان‌تان از چیزی که نباید در جریان باشند، اطلاع دارند؟ یک آنتی‌ویروس مطمئن و به روز روی دستگاه‌تان نصب کنید.

 

تهدیدهای موبایل در حال افزایش هستند. کاربران باید تهدیدهای رایج را بشناسند تا بتوانند از خود محافظت کنند. آموزش امنیت سایبری را فراموش نکنید.

منبع

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)