حسن بولکیاه، پادشاه برونئی

پادشاهی برونئی در جنوب شرقی آسیا، لایحه جدیدی را به تصویب رسانده است که در آن روابط جنسی با همجنس با سنگسار مجازات خواهد شد. او پنج سال پیش نیز از تمایل خود برای اعمال قوانین شریعت خبر داده بود.
از سوی دیگر اعلام این خبر، و به‌ویژه تمرکز آن بر همجنس‌گرایان سبب وحشت گروه‌های حامی حقوق بشر شده است. عفو بین الملل از برونئی خواست اجرای مجازات‌های تازه را که «عمیقا ناقص» اند «بی‌درنگ متوقف» کند.

روپرت کولویل، سخنگوی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر در سازمان ملل متحد، این اقدام برونئی را محکوم کرده است.

نزدیک به دو سوم از ۴۲۰ هزار نفر جمعیت برونئی مسلمان‌اند و ماباقی شهروندان این کشور به ترتیب، بودایی و مسیحی هستند و یا باور‌های بومی دارند. با این وجود، پادشاهی برونئی تصمیم گرفته است که قانون شریعت را حکمفرما کند.

قانون فعلی مجازات در برونئی،  میراث قانون کیفری امپراتوری بریتانیا در زمان استعمار است. این قانون نیز همجنسگرایی را جرم می‌دانست و نهایت مجازات این جرم، ۱۰ سال زندان بود.

برونئی در گذشته همراه با مالزی، یکی از مستعمرههای انگلیس بود که در سال ۱۹۶۳ ترجیح داد تحت‌الحمایه انگلیس باقی بماند و به مالزی نپیوندد.

گروه‌های حامی حقوق همجنسگرایان فهرستی از این املاک، هتل‌ها و تجارت‌ها تهیه کرده‌اند و از مردم خواسته‌اند که دارایی‌های سلطان حسن را برای خشونت به همجنسگرایان، دوجنسگرایان و ترنسجندر تحریم کنند.

همچنین جرج کلونی، ستاره سینما خواستار آن شد که مردم ۹ هتل لوکس وابسته به برونئی را تحریم کنند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com