نگاهی به حقوق بشر کردستان ایران ؛ ۱۰ اسفند ماه ۱۳۹۷ ؛ کودک-مجرمی که متهم ردیف سوم پرونده قتل صادق برمکی در مهاباد است، در انتظار نتیجه فرجام خواهی بسر میبرد. وی در دادگاه بدوی به اعدام محکوم و باوجود ایرادات فراوان این حکم در دیوان عالی کشور به تایید رسیده است.

به گزارش نگاهی به حقوق بشر کردستان ایران ؛ به نقل از سازمان حقوق بشر ایران، ” سید دانیال زین العابدین ” کودک-مجرمی که اکنون در زندان مهاباد نگهداری می‌شود، در انتظار اعلام نتیجه اعاده دادرسی از سوی دیوان عالی کشور بسر میبرد.

سیددانیال زین العابدین، فرزند سیدرضا، متولد ۱۹ مرداد ماه ۱۳۷۹ است و به اتهام قتلی که در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۶ اتفاق افتاده به اعدام محکوم شده است.

حکم اعدام زین العابدین پیشتر در تاریخ ۱۹ مرداد ماه ۱۳۹۷ در دادگاه کیفری یک مهاباد صادر شد و کمی بعد در شعبه ۳۷ دیوان عالی کشور به تایید رسید. سپس وکیل این کودک-مجرم برای وی تقاضای فرجام خواهی کرد و خانواده این نوجوان اکنون در انتظار نتیجه فرجام خواهی هستند.

یکی از بستگان زین العابدین به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «فیلم منتشر شده، بازسازی صحنه و اعترافات همه تایید میکنند که دانیال در هنگامی که قتل صورت گرفته در ماشین بوده و نقشی در آن نداشته است. فیلم بازسازی صحنه را به ما نشان داده بودند گفتند که وی در آتش سوزی نبوده و نهایتا حکم سنگین نمیگیرد و نهایت به دیه و زندان محکوم میشود، ولی وقتی برایش حکم اعدام صادر شد ما تعجب کردیم».

این منبع ضمن تاکید بر اینکه بنا به اعتراف متهم ردیف اول به زین العابدین قرص داده بودند و در حال خودش نبوده عنوان کرد:«اگر عدالت برگزار میشد ما مشکلی نداشتیم. دانیال در کانون اصلاح و تربیت بود و در کانون اصلاح و تربیت مشاور حقوقی حضور دارد و در پرونده‌هایی که متهم زیر ۱۸ سال است این مشاور میرود و به همراه وکیل از متهم دفاع می‌کند. دانیال کانون اصلاح و تربیت ارومیه بود و وقتی او را برای دادگاه به مهاباد آوردند، مشاور کانون اصلاح و تربیت ارومیه را دعوت نکردند. شخصی را آوردند و گفتند این مشاور است. این مشاور هم گفت من مشاور این سه نفر هستم و اینها کار بدی انجام داده‌اند. من گفتم جناب مشاور این دو نفر بالای ۱۸ سال هستند و شما فقط مشاور دانیال هستید ولی حتی اسمش را هم نمیدانید. اگر اسمش را میدانست میگفتیم حداقل اسمش را گفته‌اید. به قاضی گفتیم دانیال زیر ۱۸ سال است. قاضی گفت که من تشخیص میدهم که رشد عقلی او بیشتر از ۱۸ سال است و خودش این موضوع را تایید کرد و حتی به پزشکی قانونی هم ارسال نکرد».

وی در ادامه گفت: «ما گفتیم که بر اساس نظر پزشکی قانونی، مرحوم برمکی بر اثر آتش سوزی فوت کرده است. قاضی گفت که من تشخیص میدهم که وی قبل از اینکه آتش بگیرد حیات مستقر نداشته و فقط نفس میکشیده است. وکیل دانیال هم نامه‌ای برای دادگاه نوشت و دادگاه نامه نوشت به پزشکی قانونی ارومیه و کمیسیون پزشکی قانونی ارومیه در چهار بند تایید کرد که مرحوم برمکی حیات مستقر داشته و توانسته ۲۰ قدم بدود. همانگونه که در فیلم‌ها هم هست غلط زده و تلاش کرده خودش را خاموش کند. و علت تامه فوت آتش سوزی بود و دانیال هم در آتش سوزی هیچ نقشی نداشته است».

این منبع در پایان گفت: «مشکل دیگر پرونده این بود که قاضی شعبه مهاباد حتی به خودش زحمت نداده بود که فیلم باز سازی صحنه را نگاه کند. مشکل دیگر هم اینکه در ایران اگر به کسی یک سیلی بزنی، حداقل سه بار برای آن سیلی به دادگاه میروی. کل این پرونده و یک پرونده دیگر که مربوط به آقای ب [متهم ردیف اول، نام نزد سازمان حقوق بشر ایران محفوظ است] بود یک نفر را برده بود لخت کرده بود و چی کرده بود، آن پرونده را با این پرونده را هردو را روز پنج‌شنبه ۱ رمضان امسال ساعت ۱۱ تا ساعت ۴ یکجا پیچیدند و تمام شد».

گفتنی است، در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ قتل و آتش زدن صادق برمکی، جوان مهابادی و انتشار تصاویر و سلفی‌ها با جنازه وی توسط عاملان قتل در شبکه‌های اجتماعی بازخورد گسترده‌ای داشت و موجب جریحه دار شدن افکار عمومی منطقه مهاباد شد.

ایران جزو معدود کشورهایی در جهان به حساب می‌آید که همچنان برای جرایمی که در کودکی اتفاق افتاده، حکم اعدام به اجرا در می‌آورد. این در حالی است که، ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی جدید که از سال ۱۳۹۲ به تصویب رسید به قضات این اختیار را می‌دهد تا برای کودکانی که ماهیت جرم و یا حرمت آن را ندانند و درک نکنند، حکم اعدام صادر نکنند.

پیمان‌نامه حقوق کودک که ایران نیز از امضا کنندگان آن به شمار می‌رود به صراحت بیان می‌کند که اعمال مجازات اعدام و محکومیت‌های طولانی مدت در مورد کودکان نباید اعمال شود. با این حال، در سال ۲۰۱۸ دستکم شش کودک‌مجرم در زندان‌های ایران اعدام شدند.

سیددانیال زین‌العابدین کودک-مجرمی در صف اعدام؛ یکی از محکومان پرونده قتل صادق برمکی

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com