تارنمای میزان‌خبر، نزدیک به نهضت آزادی ایران، از احزاب ملی ـ مذهبی، خبر داد احمد صدر حاج‌سیدجوادی، عضو بنیانگذار این حزب امروز در سن ۹۶ سالگی درگذشت.

احمد صدرحاج‌سیدجوادی حقوقدان بود و از فرانسه دکترای علوم سیاسی گرفته بود.

وی در سال‌های ملی شدن صنعت نفت ایران به فعالیت سیاسی روی آورد و در سال ۱۳۴۰ جزو بنیانگذاران اصلی نهضت آزادی ایران شد.

حاج‌سیدجوادی پیش از انقلاب ایران وکالت کسانی چون آیت‌الله حسین‌علی منتظری، علی شریعتی و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر کنونی جمهوری اسلامی ایران را برعهده داشت و پس از انقلاب نیز وکالت نهضت آزادی، مهدی بازرگان و ابراهیم یزدی، دو دبیرکل آن و دیگر اعضای آن را بر عهده گرفت.

احمد صدرحاج‌سیدجوادی در انقلاب ایران عضو شورای انقلاب بود و در کابینه مهدی بازرگان در آغاز انقلاب سمت‌هایی نظیر وزارت کشور و وزارت دادگستری را بر عهده داشت.

وی در تدوین پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی شرکت داشت و همراه با مهدی بازرگان از سمت خود استعفا داد.

همچنین در مجلس اول پس از انقلاب از شهر قزوین به نمایندگی انتخاب شد و با فراکسیون اقلیت مجلس همراه بود. او در این مجلس بار‌ها به سیاست‌های حکومت در بازداشت نیروهای مخالف در دهه ۶۰ اعتراض کرد و خود پس از پایان مجلس اول، در سال ۱۳۶۳ بازداشت و شکنجه شد.

این عضو رهبری نهضت آزادی ایران در سال ۱۳۶۴ از سوی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شد، اما صلاحیت وی توسط شورای نگهبان رد شد.

او یک بار نیز در سال ۱۳۸۰ توسط اطلاعات سپاه پاسداران در سن ۸۴ سالگی همراه با دیگر اعضای نهضت آزادی بازداشت شد.

در سال ۱۳۸۸ انجمن دفاع از آزادی مطبوعات به احمد صدر حاج‌سیدجوادی قلم طلایی را اهدا کرد.

وی پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری دهم که با اعتراضات گسترده مردمی همراه شد با انتشار نامه‌ها و بیانیه‌های گوناگون از سیاست‌ها و رویکردهای حکومت ایران انتقاد کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com