به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، از روز شنبه ۲۰ بهمن تا روز جمعه ۲۶ بهمن ماه ۱۳۹۷ در گوشه و کنار شهرهای ایران شاهد سرکوب و نقض حقوق بشر از جمله اعدام، بازداشتهای خودسرانه و صدور احکام حبس، قتل و اذیت و آزار زندانیان بودیم.


اعدام:

در هفته‌ای که گذشت دست‌کم ۳ زندانی در زندان‌های مختلف ایران به دار آویخته شدند.  

سحرگاه روز چهارشنبه ۲۴ بهمن ماه، یک زندانی متهم به قتل به نام علی شکوری در زندان مرکزی اردبیل اعدام شد. علی شکوری ۳۴ ساله، اهل اردبیل، متأهل و دارای سه فرزند بود.

همچنین بامداد روز چهارشنبه ۲۴ بهمن‌ماه  حکم اعدام دو زندانی به نام‌های بهروز بیات و محمد هدایتی در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمد.

شایان ذکر است که روز یکشنبه ۲۱ بهمن‌ماه ۸ نفر از زندانیان محکوم به اعدام در زندان رجایی شهر کرج جهت اجرای حکم به سلول‌های انفرادی منتقل شده بودند که از این تعداد ۲ نفر اعدام شدند.

بازداشتها

-روز شنبه ۲۰ بهمن سه شهروند در استان خوزستان به نام‌های علی مجدم ۳۸ ساله، علی جوادی۲۰ ساله، سلیم دریعاوی ۳۲ ساله توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.  

-روز دوشنبه ۲۲ بهمن‌ماه، یک شهروند کُرد به نام محمد سلیمی ۳۱ ساله فرزند جلال در بخش سیروان از توابع سنندج توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال یافت. این شهروند کُرد در حین بازداشت مورد ضرب و شتم نیروهای اطلاعاتی قرار گرفت. نیروهای اطلاعاتی بدون ارائه مجوز قانونی به اتهام همکاری با یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت ایران این شهروند کُرد را بازداشت کردند.

-روز دوشنبه ۲۲ بهمن دو فعال مدنی اهل اردبیل به نام های شاپور نصرت‌پور و مرتضی ثنایی دستگیر و به بازداشتگاه اداره اطلاعات اردبیل منتقل شدند.

-روز سه‌شنبه ۲۳ بهمن‌ماه، یک فعال محیط زیست به نام سیروان قربانی اهل کامیاران به اتهام همکاری با احزاب کرد توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت گردید. نیروهای اطلاعاتی به منزل شخصی این شهروند کُرد یورش برده و پس از تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی با کشیدن گونی بر سرش، وی را بازداشت کردند.

-صبح روز پنج شنبه ۲۵ بهمن ماه در جریان تجمع اعتراضی معلمان و فرهنگیان در شهرهای مختلف،   چند تن از فرهنگیان در ارومیه که در مقابل اداره آموزش و پرورش تجمع کرده بودند بازداشت شدند.
مأموران نیروی انتظامی تجمع کنندگان را به داخل حیاط اداره آموزش و پرورش کشانده و چند نفر از آنان را بازداشت کردند.

-همچنین روز پنج شنبه ٢۵ بهمن ماه، مختار اسدی، معلم اهل سنندج و عضو انجمن صنفی معلمان این شهر در حین بازگشت به خانه توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

-مجتبی داداشی، دانشجوی ترم ۸ رشته علوم سیاسی دانشگاه حکیم سبزواری روز پنج‌شنبه ۲۵ بهمن در پی احضار به دادیاری شعبه ۳ دادسرای عمومی و انقلاب سبزوار بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.  

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان

-شماری از زندانیان سیاسی محبوس در زندان شیبان اهواز که روز ۱۷ بهمن‌ماه در اعتراض به شکنجه و عدم رعایت اصل تفکیک جرائم، دست به اعتصاب غذا زده بودند، مورد ضرب و شتم و بدرفتاری مسئولین این زندان قرار گرفته اند.

-روز شنبه ۲۰ بهمن‌ حدود ۴۰ نفر از زنان زندان قرچک ورامین در حالیکه سرشان با گونی پوشانده شده بود به بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شدند. شماری از زنان زندانی در زندان قرچک ورامین طی تماس‌هایی که روز یکشنبه ۲۱ بهمن‌ماه ۹۷ با خانواده‌هایشان داشتند، گفتند که از روز حمله گارد به زندانیان، به آنها غذا نداده و درگرسنگی به سر می‌برند. همچنین در سرمای زمستان آب، برق و گاز آنها را نیز قطع کرده اند.
-روز دوشنبه ۲۲ بهمن ماه ۹۷زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی کرج مهدی فراحی شاندیز در چهلمین سالگرد انقلاب ضدسلطنتی مردم ایران، در اعتراض به چهل سال شکنجه و اعدام توسط دیکتاتوری ولایت فقیه، اقدام به دادن شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه ای» در زندان مرکزی کرج نمود. مسئولان زندان وی را به سلول انفرادی منتقل کردند.

-احمدامین غزی یکی از فعالان عرب اهوازی پس از چهار ماه بازداشت که تحت شدیدترین شکنجه ها در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز به سر می‌برد به زندان همدان منتقل شد.

-سیدتوحید قریشی و حمزه درویش دو تن از زندانیان عقیدتی – سیاسی اهل سنت در سلول انفرادی زندان رجایی شهر کرج اقدام به اعتصاب غذا کردند. این دو زندانی با دستبند و پابند در سلول انفرادی نگهداری می شوند.

 ‍ صدور احکام

-روز یکشنبه۲۱ بهمن‌ماه مسعود شمس‌نژاد وکیل دادگستری توسط شعبه ۳ دادگاه انقلاب ارومیه به اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در یکی از احزاب مخالف نظام» به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. در جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این وکیل دادگستری که در تاریخ ۹ بهمن ماه ۹۷ برگزار شده بود وی از حق داشتن وکیل محروم بوده است.

-یکی از زنان کُرد به نام سیما مرادی از سوی دادگاه سلماس به اتهام همکاری با یکی از احزاب کردی به تحمل ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شد و هم اکنون در زندان خوی محبوس می‌باشد.

-روز سه شنبه ۲۳ بهمن زانیار دباغیان فعال کارگری ساکن سنندج  به اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» توسط دادگاه این شهرستان به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

مهدی معتمدی‌مهر با شکایت سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. برای معتمدی‌مهر پرونده دیگری نیز با اتهام «نشر اکاذیب» منتشر شده است.

-سحر کاظمی از فعالین مدنی و زیست محیطی ساکن سنندج از سوی دادگاه انقلاب این شهر  به اتهام «تبلیغ علیه نظام» از طریق همکاری با احزاب کردستانی به تحمل ۵ سال حبس محکوم شدە است.

موجی از بیماری سل در زندان قزلحصار کرج

پس از بازداشت شماری از افراد معتاد بی خانمان و انتقال آنها به زندان قزلحصار، موجی از بیماری سل و بیماریهای عفونی دیگر در این زندان مشاهده شده است.

همزمان با شیوع حشرات موذی مانند ساس و شپش، از هنگام ورود زندانیان جدید به زندان قزلحصار، نمونه‌هایی از ابتلاء به بیماری سل و بالا گرفتن تب ناشی از بیماری‌های عفونی در این زندان گزارش شده است. زندانیان تازه وارد بدون طی مرحله قرنطینه پزشکی به بندهای عمومی زندان منتقل می‌شوند که عامل انتقال بیماری به سایر زندانیان می‌شوند. افزایش شمار مبتلا شدگان حاکی از شیوع این بیماری خطرناک در محیط بسته زندان می‌باشد.

قتل

 روز سه شنبه ۲۳ بهمن‌ماه نیروهای سپاه پاسداران به سمت خودرو سوخت بر بلوچ آتش گشودند که در جریان آن یک جوان به نام محمد کرد فرزند حسین کشته شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com