با تأسف و اندوه فراوان، باخبر شدیم که خانم فروغ الزمان تاجبخش (مادر انوشیروان لطفی)، یکی از پیگیرترین مادران و خانواده‌های خاوران، در عصر یک شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷، از میان ما رفت.

این زن جسور چهره‌ای شناخته شده و نام آشنا و بسیار دوست‌داشتنی در میان جنبش دادخواهی و فعالان سیاسی و اجتماعی ایران است و به جرأت می‌توان گفت که یکی از موثرترین افراد جنبش دادخواهی در ایران بوده است. از دست دادن این زن عاشق و مقاوم که به تمام مبارزان راه آزادی و عدالت خواهی توان حرکت وایستادگی و شجاعت می‌داد، داغ بزرگی بر دل جنبش دادخواهی ایران گذاشت. او با اینکه بارها و بارها توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی مورد اذیت و آزار و شکنجه و تهدید و بازجویی و بازداشت‌های موقت قرار گرفت، ‌ ولی هیچ گاه از عزم خود برای ایستادگی و دادخواهی دست نکشید و همواره عضوی فعال برای دادخواهی فرزندش انوشیروان لطفی و تمامی کشته شدگان سیاسی در ایران بوده است.

منصوره بهکیش که پیش از انقلاب ۵۷ با مادر آشنا شده و رابطه‌ بسیار نزدیکی با او داشته است، پس از شنیدن خبر مرگ مادر در تبعید این چنین می‌گوید: «باورم نمی‌شود، وای بر ما، وای بر ما. مادر لطفی عزیزمون، آن مادر مهربان و شجاع خاوران، آن زن جسوری که همواره به همگی ما انرژی و توان حرکت و ایستادگی و درس مقاومت می‌داد، امروز عصرساعت ۵.۳۰ یک شنبه ۲۱ بهمن در بیمارستان توس تهران، از میان ما پر کشید و رفت. چگونه می‌توان طاقت آورد. باور نمی کند دل من مرگ خویش را. تمامی عزیزان ما ذره ذره آب می‌شوند و می‌روند. مادر لطفی و بسیاری از مادرانی که ازمیان ما رفتند، فارغ از این که مادر فرزندان شجاعی چون انوش‌ها باشند، به شخصه خودشان انسان‌های بسیار مبارز و تاثیرگذاری بودند و مادر لطفی نمونه بارزی از این مادران و زنان جسوری بود که یک لحظه آرام و قرار نداشت و تمام وجودش خشم به دشمنان و ایستادگی در برابر ظالمان برای دادخواهی و عشق به خانواده‌ها و دوستان و شور و انرژی بود، فارغ ازاین که عزیزان مان از چه گروه و دسته‌ای بوده‌اند. رفتن آن‌ها برای خانواده‌ها و دوستانی چون من که سال‌ها نفس بهنفس کنار همدیگر بودیم و از همدیگر درس ایستادگی و انرژی می‌گرفتیم، خیلی سخت است، آن هم در این دیار غربت که چون خوره جان انسان را می‌خورد، ولی از او و دیگر مادران مقاوم چون مادرم آموختم که در هر شرایطی باید ایستادگی کرد و برای دنیای بهتر جنگید.».

ما مادران پارک لاله ایران، در این غم بزرگ با خانواده آزاده و شریف تاجبخش و لطفی و هم چنین با مادران و خانواده‌های خاوران و تمامی فعالان سیاسی و اجتماعی شریکیم و همراه و هم درد این خانواده و دیگر خانواده‌های دادخواه ایستاده‌ایم تا روزی که دادمان را از بیدادگران بستانیم و دنیایی انسانی بسازیم.

ما نیز این مادر عاشق را با گل‌های سرخ و سفید بدرقه می‌کنیم. یادش زنده و راهش ماندگار باد!

بخشی از شعر زیبای شاملو در وصف عشق

«من ریشه‌های تو را دریافته‌ام
با لبانت برای همه لبها سخن گفته‌ام
و دستهایت با دستان من آشناست
در خلوت روشن با تو گریسته‌ام برای خاطر زندگان
در گورستان تاریک با تو خوانده‌ام زیباترین سرودها را
زیرا که مردگان این سال عاشقترین زندگان بوده اند».

مادران پارک لاله ایران
۲۲ بهمن ۱۳۹۷

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com