یک بیماری شدید جسمی می‌تواند هر گوشه از زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد. کار، عقاید و چگونگی روابط اجتماعی با دیگران؛ همگی ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند. بیماری شدید جسمی می‌تواند باعث شود ما دچار احساس غم، ترس، نگرانی یا عصبانیت شویم. این می‌تواند به دلایل زیر باشد:
• احساس عدم کنترل در مورد بدن و بیماری خود می‌کنیم. کلاً ممکن است فکر کنیم که کاری نمی‌توان در مورد آن کرد.
• احساس تنهایی و جدایی از خانواده و دوستان داریم. گاهی ممکن است صحبت کردن در مورد بیماری با نزدیکانمان مشکل باشد، چون نمی‌خواهیم آن‌ها را نگران یا ناراحت کنیم برای برخی از ما پیامدهای ناشی از یک بیماری شدید جسمی بر روی سلامت روانمان می‌تواند بیش‌ازاندازه باشد. مثلاً، سرطان یا بیماری قلبی ممکن است ما را بسیار نگران و افسرده کند. این موضوع می‌تواند ما را از انجام کارهایی که در زندگی روزمره‌مان انجام می‌دهیم، بازدارد. چه احساسی در هنگام بروز اضطراب و افسردگی خواهیم داشت؟ اضطراب و افسردگی هم ذهن و هم جسم ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در بسیاری از موارد، هر دو تأثیر، هم‌زمان اتفاق می‌افتند.

🔺 چرا احتمال بروز افسردگی و اضطراب، وقتی‌که بیماری شدید جسمی دارید، بیشتر است؟
افراد وقتی‌که به هر دلیلی تحت استرس هستند، افسرده و مضطرب می‌شوند. بیمار بودن و درمان آن باعث استرس می‌شوند. احتمالاً این مورد شایع‌ترین دلیل است. بعضی درمان‌های دارویی مثل استروئیدها، چگونگی کارکرد مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهند و بنابراین به‌طور مستقیم باعث اضطراب و افسردگی می‌شوند. بعضی بیماری‌های جسمی مثل کم‌کاری تیروئید کارکرد مغز را تحت تأثیر قرار داده، مستقیماً اضطراب و افسردگی ایجاد می‌کنند. اضطراب و افسردگی، بیماری‌های شایعی هستند. شما ممکن است فقط به‌صورت اتفاقی (و بدون علت خاصی)، هم‌زمان با بیماری جسمی مضطرب یا افسرده شوید.

🔺 چه زمانی باید به دنبال کمک باشید؟
باید به دنبال کمک باشید؛ اگر:
• اگر احساس اضطراب و افسردگی شما بدتر از ترس‌ها، نگرانی‌ها و احساس غمی است که شما قبلاً داشته‌اید.
• اگر به نظر نمی‌رسد که با گذشت زمان حس افسردگی و اضطراب در شما در حال بهبودی باشد.
• اگر بیماری جسمی در حال ایجاد تغییر در احساس شما نسبت به اعضای خانواده و دوستان و در کار و علائق شما است.
• اگر شما احساس می‌کنید که زندگی دیگر ارزش ندارد و یا دیگران بدون وجود شما احساس بهتری دارند.
بعضی از ما سعی می‌کنیم که با مشغول نگه‌داشتن خودمان با احساس اضطراب و افسردگی مقابله کنیم. این کار در بعضی افراد مؤثر است اما همچنین می‌تواند به‌شدت باعث افزایش استرس و خستگی شود. بعضی‌اوقات، اضطراب و افسردگی ممکن است خود را به‌صورت احساس عدم شادی و ترس نشان ندهد و در عوض ممکن است باعث ایجاد درد بدن، سردرد یا بی‌خوابی شود. ممکن است صحبت کردن با یک خویشاوند یا دوست که قادر است شما را در این موقعیت مشکل کمک کند، مؤثر و کافی باشد؛ اما در مواردی که این راه کمک‌کننده به نظر نمی‌رسد، احتمالاً صحبت کردن با یکی از پزشکان یا پرستارانی که تحت مراقبتشان هستید، راه خوبی به نظر میرسد.
منبع: https://bit.ly/2MJVDXH

 

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com