به مناسبت اعتراضات سه روز اخیر و ۱۶ آذر و واکنش خامنه ای گفتگوی کوتاهی داشتم با صدای آمریکا و تلویزیون کلمه که در آن از جمله گفتم:

۱ جنبش دانشجویی حتی در زمانی که از دیگر جنبش های اجتماعی خبری نبود، پیشقراول مبارزه با استبداد بوده است. چه به رسد به امروز که سالگرد ۱۶ آذر مصادف است

با گسترش بی سابقه اعتراضات و کشیده شدن آن به اعتصاب های سیاسی عمومی به ویژه در میان مغازه داران. عقربه زمان به هر رو به ضرر حکومت عمل می کند. ۱۶ آذر تنها نیروی تازه ای به این جنبش برای پیش روی می دهد و در مجموع امید جامعه به امکان تغییر افزایش یافته است..

این همه نشانگر آن است که جنبش زن، زندگی، ازادی نه تنها فروکش نکرده، بلکه به صورت زنجیره ای و موجی با فواصل کمتر دوباره اوج می گیرد. حتی با احتیاط می توان گفت در صورت تداوم و گسترش این اعتراضات و پیوستن بخش های کلیدی صنعت و خدمات به آن، ایران – ولو نه در چشم انداز آنی- می تواند به سمت موقعیت انقلابی سوق یابد.

۲ پاسخ های مثبت به فراخوان ها نشان از گذار جنبش از مرحله “خودانگیختگی” به “هدفمندی” هرچه بیشتر دارد که در پیش روی و پیروزی های بعدی آن نقش مهمی دارد. چنین روندی دیر یا زود نقش رهبران میدانی را برجسته تر خواهد کرد و در چشم انداز بخت شکل گیری قدرت دوگانه را افزایش خواهد داد. .

۳ تا کنون هیچ نشانه ای از عقب نشینی نه مردم و نه حکومت در دست نیست و شکاف بین این دو روز به روز شدت می یابد. در چنین شرایطی تصور این که اصلاح طلبان بتوانند بختی برای نقشی موثر در تحولات و کنترل اوضاع داشته باشند، بسیار پائین است. هم جامعه از آنان عبور کرده است و هم هسته سخت حکومت هیچ نشانی از عقب نشینی – رغم برخی رایزنی ها با اصلاح طلبان به دست نمی دهد. کور و کر بودن دیکتاتورها همچون خامنه ای مسیر آینده ایران را نیز به سمتی می برد که امکان تحول مسالمت آمیز از نوع واگذاری قدرت آن گونه که در لهستان و آفریقای جنوبی شاهد آن بودیم کمر نگ تر شده و احتمال سرنوشتی نظیر چائوشسکو برای دیکتاتور ایران افزایش می یابد

۵ ۵ واکنش خامنه ای و وعده احیای ارزش ها و روحیه وتربیت “انقلابی و اسلامی” را باید نوعی فرار به جلو و واکنشی برای روحیه بخشیدن به نیروهای سرکوبگر و جلوگیری از گسترش ترس و تزلزل در آن ها تلقی کرد. حکومت اسلامی حتی در اوج قدرت نه با انقلاب فرهنگی و نه با دیگر ترفند های خود نتوانست ارزش های اسلامی را به جامعه تحمیل کند چه برسد به امروز که در اوج انزوا و شکست اخلاقی و ایدئولوژیک و روانی قرار دارد. در واقعی نه بختی برای تقویت ارزش ها و تربیت و فرهنگ انقلاب اسلامی وجود دارد و نه وفاداران نظام از روحیه مناسبی برخوردارند. شکست چند دهه تلاش حکومت برای بلعیدن جامعه مدنی ایران و تحمیل ارزش های خود با واکنش قدرتمند جامعه مدنی ایران روبرو شده است که توانسته است فرهنگ آلترناتیوی را در همه زمینه ها از شعر و موسیقی و ادبیات گرفته تا فرهنگ و سیاست در مقابل ارزش های حاکم شکل بخشد و هر روز فتح سیاسی، فرهنگی و روانی در تمام این عرصه ها بدست می آورد که بیش از پیش از پشتیبانی جهانی برخوردار می شود. 

https://ir.voanews.com/a/6865770.html

https://ir.voanews.com/a/6865767.html

https://www.facebook.com/mehrdad.darvishpour/videos/703128357749238

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)