به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، از روز شنبه ۲۹ دی تا روز جمعه ۵ بهمن ماه ۱۳۹۷ در گوشه و کنار شهرهای ایران شاهد سرکوب و نقض حقوق بشر از جمله اعدام، موج گسترده ای از بازداشتهای خودسرانه و صدور احکام حبس، قتل و اذیت و آزار زندانیان بودیم.

اعدام:
در هفته‌ای که گذشت دست‌کم ۲ زندانی به دار آویخته شدند.  

 صبح روز سه شنبه دوم بهمن ماه۹۷ حکم اعدام یک زندانی که با اتهام قتل عمد به قصاص نفس محکوم شده بود در زندان سپیدار اهواز به اجرا درآمد. نام این زندانی رحمان جاسمی زرگانی بود که متأهل و دارای دو فرزند می‌باشد.  

 صبح روز پنج‌شنبه ۴ بهمن ماه ۹۷ حکم اعدام یک زندانی در زندان طبس به اجرا درآمد.

گفتنی است که روز یکشنبه ۳۰ دی‌ماه، خانواده‌های قاسم بیت عبدالله و عبدالله کرملاچعب (عبداللهی)، دو زندانی عرب محکوم به اعدام از انتقال نگران کننده آنها از زندان اصفهان به زندان اوین خبر دادند و آن را نشانه ای از احتمال اجرای حکم اعدام فرزندان خود دانستند.

بازداشتها:

روز شنبه ۲۹ دی‌ماه یک شهروند به نام یاسر محبی ۳۸ ساله در استان کرمانشاه به اتهام همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف نظام توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به محل نامعلومی انتقال داده شد.

روز یکشنبه ۳۰ دی‌ماه آتوسا احمدآئی، شهروند بهایی از سوی مأموران وزارت اطلاعات در منزل شخصی خود در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده شد.

روز یکشنبه ۳۰ دی‌ماه، یک شهروند عرب اهوازی به نام علی عیاشی ۲۳ ساله ساکن منطقه ملاشیه شهر اهواز توسط مأموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده شد.

روز دوشنبه اول بهمن ماه نیروهای اطلاعاتی به منزل شخصی یک محقق کرد به نام ناصر امینی خواه ساکن دولت آباد کرمانشاه یورش برده و او را بازداشت کردند. ناصر امینی خواه، فعال فرهنگی و محقق در زمینه باستان‌شناسی می‌باشد و آخرین تحقیق وی با همکاری دانشگاه کوپنهاگ درباره تپه خیبر شهرستان روانسر بوده است. 

روز دوشنبه اول بهمن ماه نیروهای امنیتی به منزل شهرام فرهادی از فعالین مدنی ساکن شهر سنندج یورش برده و وی را بازداشت کردند. این فعال مدنی کرد پس از بازداشت جهت سپری نمودن ٢ سال حکم حبس خود، به زندان مرکزی سنندج منتقل شد.

دوشنبه شب اول بهمن‌ ماه ۹۷ با دستور دادستان مرکز مازندران ۷۲ نفر که در یک مهمانی شبانه در ساری شرکت کرده بودند بازداشت و به مراجع انتظامی تحویل داده شدند.

صبح روز سه شنبه دوم بهمن ماه نیروهای سپاه پاسداران به روستای حسن نوران شهر اشنویه هجوم برده و اقدام به تفتیش داخل نانوا خانه‌های این روستا کردند.

مأموران سپاه پاسداران پس از تفتیش موبایل شهروندان، یک نوجوان ١۵ ساله به اسم رشید مصطفی را به بهانه اینکه داخل موبایلش تصاویری از مبارزین کرد بوده را بازداشت کردند.

ساعت ۵ صبح روز چهارشنبه سوم بهمن‌ماه ۹۷ دو تن از جوانان عرب به نام‌های قیس چایان(کعبی) ۲۵ ساله و مالک عبداللهی (کعبی) ۲۴ ساله بدون ارائه حکم قضایی توسط اداره اطلاعات بازداشت شدند. این دو جوان عرب از اهالی روستای خلف مسلم شهرستان شوش هستند.

روز چهارشنبه سوم بهمن‌ماه حسن علوانی یکی از اهالی کوی علوی در شهر اهواز توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد.

شایان ذکر است که سازمان عفو بین الملل سال ۲۰۱۸ را سال شرم برای حکومت ایران با بیش از هفت هزار بازداشت عنوان کرد.گزارش عفو بین‌الملل که روز پنج‌شنبه ۴ بهمن ماه ۹۷ برابر با ۲۴ ژانویه ۲۰۱۹ منتشر شد، سال ۲۰۱۸ میلادی را دربر می‌گیرد که با اعتراضات دی‌ماه ۹۶ آغاز شد. عفو بین‌الملل آمار جدیدی در مورد مقیاس اقدامات سرکوبگرانه ایران منتشر کرد و نوشت: «ایران در سرکوب گسترده علیه تظاهر کنندگان و مخالفان بیش از ۷۰۰۰نفر را در سال گذشته دستگیر کرد. صدها تن محکوم به زندان یا شلاق شده و حداقل ۲۶تظاهر کننده کشته شده‌اند. همچنین ۹ تظاهر کننده در شرایط مشکوکی در بازداشت جان‌ باخته‌اند».

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان:

حسن دایی میری، زندانی تبعیدی محبوس در زندان مرکزی زاهدان، توسط رئیس زندان «خسروی» و پرسنل حفاظت زندان «خلیلی» و «خوش نشین» مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
 مسئولان زندان حسن دایی میری را مورد ضرب و شتم قرار داده و سپس وی را به قرنطینه منتقل کرده، و در هوای خیلی سرد به میله پرچم بستند.

هشت درویشی که پس از حمله‌ی گارد زندان فشافویه به دراویش متحصن در تیپ ۳ آن زندان به سلول‌های انفرادی منتقل شده و ۱۰۵ روز را در این سلول‌ها گذرانده بودند به‌رغم پایان دوره‌ی انفرادی هنوز در شرایط امنیتی و ویژه نگهداری می‌شوند.

این دراویش پس از پایان ۱۰۵ روز انفرادی، تاکنون به هیچ بندی منتقل نشده و در سالنی موسوم به «سالن امن» که خالی از هر زندانی دیگری‌ست نگهداری می‌شوند.

رضا انتصاری، کسری نوری، محمد شریفی‌مقدم، حسام معینی، سینا انتصاری، امیر نوری، مرتضی کنگرلو و مهدی اسکندری هشت درویشی هستند که پس از حمله‌ی روز هفتم شهریور نیروهای گارد زندان فشافویه به درویشان متحصن در تیپ ۳ آن زندان مورد ضرب و جرح قرار گرفته و با بدن مجروح و سر و دست شکسته به سلول‌های انفرادی منتقل شدند.

سعید شیرزاد، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج که پس از انجام سونوگرافی مشخص شده بود هر دو کلیه‌اش به شدت آسیب دیده و نیازمند رسیدگی پزشکی است، علیرغم پرداخت هزینه‌های درمان توسط خانواده‌اش و صدور مجوز اعزام به بیمارستان توسط دادستانی، با مخالفت رئیس زندان مجدداً از اعزام وی جلوگیری شد. وضعیت پزشکی این زندانی در پی عدم رسیدگی رو به وخامت است.

مصطفی دانشجو درویش گنابادی به‌رغم اینکه ۵۰ درصد از ریه‌اش از کار افتاده و نیاز به مراقبت پزشکی و اعزام به بیمارستان دارد، از اعزام به مراکز درمانی محروم است.

محمود ناجی، زندانی امنیتی محبوس در زندان اوین، از روز سه‌شنبه ۲ بهمن ماه به دلیل عدم رسیدگی به خواسته‌هایش مجدداً دست به اعتصاب غذا زده است. 

 

روز سه شنبه ۲ بهمن ماه، به دستور رئیس زندان رجایی شهر غلامرضا ضیایی، مأموران زندان قصد انتقال زندانی صمد فرهادی را به بند ۳ داشتند. این زندانی به دلیل تهدید قتل وی توسط عوامل زندان از رفتن به این بند خودداری کرد. اما تعدادی از کارکنان زندان از جمله رئیس زندان غلامرضا ضیایی، ولی محمدی (معاون داخلی)، منوچهر زلال معاون بند ۱۰ و حسن قبادی (معاون داخلی) بدون دستور قضایی، صمد فرهادی را جلوی درب ورودی بند ۳ دستبند و پابند زده و به مدت ۴۸ ساعت در هوای سرد نگه داشتند تا او را مجبور به ورود به بند ۳ نمایند. صمد فرهادی با توجه به  فشار و اذیت و آزار از سوی افسر نگهبان شیفت آن روز و ۴۸ ساعت ماندن در سرمای شدید بیرون درب زندان تحت فشارهای عصبی و روانی قرار گرفت و در بند دست به خودکشی زد.

مسئولان زندان قرچک در اقدامی مغایر با مصوبات آیین‌نامه اجرایی زندان‌ها به بهانه‌ی تفکیک جرائم، شماری از زندانیان زن جرائم عادی(مواد مخدر، قتل و سرقت) را به بند سلامت زندان قرچک که محل نگهداری درویشان زن زندانی است منتقل کرده‌اند.

صدور احکام

یک شهروند اهل پیرانشهر به نام محمد پتایشی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام همکاری با یکی از احزاب کرد اپوزسیون ، به تحمل ۷ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

این زندانی سیاسی کرد در حین برگزاری دادگاه از داشتن حق وکیل محروم بودە و این حکم روز سه‌شنبه ۳۰ دی رسما از سوی مسئولین زندان ارومیه به وی ابلاغ شد.

 

روز یکشنبه ۳۰ دی‌‌ماه سه شهروند بهایی ساکن شیراز به نام‌های محبوب حبیبی، پژمان شهریاری و کوروش روحانی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر هر کدام به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند. اتهام این سه شهروند، فعالیت تبلیغی علیه نظام عنوان شده است.  

محمد نجفی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که برای پیگیری مرگ مشکوک وحید حیدری بازداشت شده بود در دادگاه کیفری شازند به دو سال زندان دیگر و ۴۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد. مجموع محکومیت‌های این وکیل دادگستری به ۱۹ سال رسیده است.

دو شهروند اهل ارومیه جمعا به ۸ سال حبس محکوم شدند. عصمت سلحشور، شهروند اهل ارومیه با اتهامات مرتبط با احزاب کرد مخالف نظام به ۵ سال حبس و مختار زارعی، شهروند ساکن سنندج به صورت غیابی از بابت دو اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری به سه سال حبس محکوم شدند.

مجیدرضا سوزنچی کاشانی، نوکیش مسیحی محبوس در زندان اوین توسط شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده است. 

یاشار سلطانی مدیرمسئول سایت معماری نیوز توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دسته‌جات سیاسی، فعالیت در فضای مجازی و رسانه‌ها و مطبوعات و خروج از کشور محکوم شد. آقای سلطانی پیشتر در تابستان سال ۹۵ به اتهام افشای اسناد سازمان بازرسی کل کشور در ماجرای املاک شهرداری بازداشت شده بود.

مختار زارعی روزنامه نگار و فعال مدنی اهل سنندج از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب این شهر به اتهام توهین به خامنه ای به دو سال حبس تعزیری و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یکسال حبس تعزیری محکوم شد.

قتل
  روز پنجشنبه ۴ بهمن ماه ۹۷، مأموران نیروی انتظامی به بهانه مبارزه با قاچاق سوخت به بندر کرگان حمله کرده و چند تن از جوانان بلوچ را کشته و زخمی کردند.

در جریان این یورش وحشیانه، یک شهروند بلوچ بنام اسحاق علی ملاحی، کشته شد. علاوه بر این عبدالله ملاحی، اسماعیل ملاحی و اصغر تبعه بنگلادش نیز در اثر اصابت گلوله مجروح شدند.

روز سه‌شنبه ۲ بهمن‌ماه بر اثر تعقیب یک ماشین سوخت‌بر بلوچ توسط نیروهای مرصاد، خودرو شهروند بلوچ در منطقه بین شهرستان ایرانشهر وکلاته پس از تصادف با کوه واژگون شده و راننده آن کشته شد.

وضعیت زنان زندانی در زندان سپیدار اهواز

زنان زندانی در زندان سپیدار اهواز از ابتدایی‌ترین حقوق خود محروم هستند و در «جهنم» روز را به شب می‌رسانند. خودزنی و خودکشی در میان زنان این زندان به شدت رواج دارد تا به قول خود زندانیان پس از خودزنی به بهداری زندان منتقل شوند و چند روزی در وضعیت بهتری روزگار بگذرانند یا نهایتا بمیرند.

کف زمین بند، روی تختها و همچنین در وسایل زندانیان، پر از شپش، حشرات ریز و سوسک می‌باشد. شرایط زندانیانی که مجبور به کف خوابی هستند بدتر است. میزان غذای زندانیان بسیار اندک و از نظر کیفیت فوق العاده بد و پر از آشغال است. 

بهداری بند زنان در بسیاری از روزهای هفته فاقد پزشک و حتی پرستار است. بنا به گفته زندانیان یک روز دختری دچار تشنج شدید شد و با سر روی زمین دستشویی غش کرد. شاید ده دقیقه زندانیان به در کوبیدند تا بالاخره یک خانمی که نه پزشک بود و نه پرستار وارد شد. او همین ‌طوری چند دقیقه‌ای دختر را که روی لجن دستشویی افتاده بود نگاه کرد و نهایتا فقط آب به صورت این دختر زندانی زد. سایر زندانیان التماس می‌کردند که او را به بهداری منتقل کنند اما وی می‌گفت نگران نباشید نمی‌میمرد، زنده می‌ماند و بیرون رفت. مرگ در این زندان یک اتفاق عادی و حتی کم اهمیت است.»

اکثرا زنان این زندان به دلیل جرم‌های مرتبط با مواد مخدر در زندان به سر می‌برند.

بسیاری از این زنان هیچ‌کس را بیرون از زندان برای پیگیری کارهایشان ندارند. خیلی از آنها با وجود تمام شدن حکم‌شان به دلیل اینکه کسی را بیرون ندارندکه نامه آزادی آنها را بگیرد همچنان در زندان مانده‌اند.  

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com