روابط به‌خصوص روابط عاشقانه جایگاه مهمی در زندگی هر شخص دارند. یک‌لحظه همراه شریکتان در حال تماشای برنامه موردعلاقه خود هستید و لحظه‌ی بعد انرژی بین شما به‌کل تغییر کرده و خود را در حال مشاجره می‌یابید! آگاهی نسبت به عوامل تحریک‌کننده مشاجره به ما کمک می‌کند تا درک بهتری نسبت به خود و رابطه‌مان داشته باشیم و با تغییر در نوع بینشمان از مشاجره غیرضروری و سوءتفاهم دوری کنیم.
چهار عامل تحریک‌کننده رایج در ایجاد مشاجره این موارد هستند:
وجود انتظارات پنهان و به زبان نیامده از شریک زندگی، اینکه انتظار دارید چه‌کارهایی انجام دهد و یا حتی انجام ندهد. درک کنید که شریک شما قدرت ذهن‌خوانی ندارد و هرچقدر انتظاراتی که دارید ازنظر شما بدیهی و واضح هستند بازهم باید آن‌ها را به زبان بیاورید و در موردشان با شریک خود به توافق برسید.
در مورد وقایع رخ‌داده بر اساس تجربیات قبلی خود داستان‌سرایی می‌کنید. مثلاً در اوایل رابطه شریکتان بعد از کار به یک جشن دوستانه می‌رود و شما روز بعد می‌فهمید که شب گذشته او با فرد دیگری صمیمانه‌تر از چیزی که شما بخواهید رقصیده. در این موقعیت شما داستانی برای خود ایجاد می‌کنید و در شرایط مشابه بعدی مثلاً هر بار که او دیر به خانه می‌آید به‌جای سؤال پرسیدن با خود میگویید قبلاً چنین اتفاقی افتاده پس علت دیر آمدن امشب او هم همین است.
بین شما و شریکتان دیدگاه متفاوتی درمورد یک موضوع واحد وجود دارد. شریک شما موضوعی را یک جور می‌بیند و شما آن را به‌طور کاملاً متفاوتی می‌بینید و به‌جای اینکه تفاوت در دیدگاه را قبول کنید و با آن کنار بیایید وارد یک مشاجره “چرا من درست می‌گویم و تو اشتباه میگویی” می‌شوید.
شما از طریق فیلترهای خود می‌شنوید. این فیلترها باعث می‌شوند تا شما سخن گفته‌شده را بسیار متفاوت ازآنچه هست، اشتباه بشنوید یا درک کنید. نسبت به این رفتار آگاه باشید و وقتی شریکتان حرفی میزند که شما را برای مشاجره تحریک می‌کند یک‌لحظه صبر کنید به درون خود توجه کنید شریکتان واقعاً چه گفته؟ شما چه برداشتی کرده‌اید؟ قضاوت لحظه‌ای شما چه بوده؟ سپس به‌جای مشاجره از شریکتان بخواهید تا دوباره سخن خود را تکرار کند و درباره آن توضیح دهد زیرا حس می‌کنید حرف او را کاملاً درست متوجه نشده‌اید و برداشت ذهنی که دارید را توضیح دهید.

 

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com