نداشتن رؤیا. در دوران کودکی افراد همیشه پر از رؤیا و آرزو هستند اما با گذشت زمان و وارد دوران جوانی و بزرگ‌سالی شدن، ترس از شکست خوردن و شرمندگی در برابر دیگران باعث می‌شود تا بسیاری دست از رؤیاپردازی بردارند. رؤیاها، امیدها و آرزوهایی هستند که باعث حس شادی و زنده‌بودن در افراد می‌شوند. شاید رؤیا داشتن در ابتدا حس آسیب‌پذیری و ترس از شکست را در فرد ایجاد کند اما نباید فراموش کنیم که حذف کامل رؤیا از زندگی‌مان ما را از شادی درونی دور می‌کند.
حکمرانی ترس و ناتوانی. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد آنچه مانع رؤیاپردازی افراد می‌شود ترس از شکست و تصور ناتوان بودنمان دررسیدن به رؤیاها است. درواقع افراد به نیروی ترس اجازه می‌دهند تا زندگی آن‌ها را کنترل کند. این در حالی است که وقتی افراد در تلاش برای رسیدن به رؤیاهایشان، ترس خود را تحت کنترل درمی‌آورند، نسبت به خود حس غرور، توانا بودن و شادی را تجربه می‌کنند.
مسئولیت‌پذیر نبودن. افراد در مسیر رسیدن به رؤیاهایشان فراموش می‌کنند که مسئولیت عواقب انتخاب‌های بد خود را بر عهده بگیرند و نسبت به آن پاسخگو باشند. گاهی این انتخاب‌های بد در زمان‌های دور اتفاق افتاده است و حالا که عواقب آن دامن‌گیر فرد شده او نمی‌تواند خارج از گود به ماجرا نگاه کند و دریابد که شکست امروزش ناشی از اشتباه دیروزش بوده است. اینکه انتظار داشته باشیم هرگز اشتباه نکنیم انتظار واقع‌بینانه‌ای نیست اما مسئولیت اشتباه خود را بر گردن گرفتن و درس گرفتن از این تجربه بد است که بیشترین کمک را در راه رسیدن به رؤیاهایمان می‌کند.
سکوت بی‌جا. وقتی چیزی برای گفتن دارید آن را به زبان بیاورید به‌خصوص مهم است که هرگز در مورد اینکه واقعاً چه حسی دارید و چه چیزی می‌خواهید به خود و دیگران دروغ نگویید. این صحبت کردن به‌خصوص می‌تواند در مورد موضوع‌هایی باشد که ذهن شما را مشغول کرده‌اند اما از صحبت در موردشان خودداری می‌کنید مانند رفتار عضوی از خانواده و یا رسیدگی به موضوع پرتَنِشی در خانواده، محل کار یا گروه دوستان.
همه مقصر هستند به‌جز من. حقیقت را بپذیرید که افسار زندگی‌تان در دست خودتان است و اگر از چیزی در زندگی خود راضی نیستید یا برنامه‌ای آن‌طور که باید پیش نرفته است به‌عنوان ناخدای کشتی زندگی‌تان نمی‌توانید تمام تقصیرها را گردن دیگران بیندازید. نقش پررنگ خودتان را انتخاب‌های زندگی‌تان بپذیرید. این هم به توانمندسازی شما کمک می‌کند و هم باعث می‌شود تا کمتر اجازه دهید دیگران برایتان در زندگی تصمیم بگیرند.

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com