در گذشته بارها از رابطه‌ی بین بیماری‌های جسمی و سلامت روان صحبت کرده‌ایم و این نکته را یادآور شده‌ایم که بیمار بودن به‌خصوص بیماری‌های طولانی مدت نقش مهمی در کیفیت سلامت روان فرد دارد. به همین دلیل امروز قصد داریم به جهت توجه به بدن در مورد دیابت و انواع آن صحبت کنیم.
دیابت یا بیماری قند، بیماری است که در آن توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون است.
دیابت دو نوع اصلی دارد. دیابت نوع اول که عوامل ژنتیک، محیط و ایمونولوژیکی در ایجاد آن دخیل هستند و در آن سلول‌های تولیدکننده انسولین تخریب می‌شوند و بدن انسولین کافی برای پایین آوردن قند خون ندارد. تزریق انسولین به مبتلایان این نوع دیابت برای ادامه زندگی ضروری است به همین دلیل این نوع دیابت را وابسته به انسولین هم می‌نامند.
دیابت نوع دوم که عوامل ژنتیکی و محیطی در ایجاد آن مؤثر هستند؛ بیماری است که در آن بدن مقاومت پیش‌رونده به انسولین پیدا می‌کند که درنهایت ممکن است باعث تخریب سلول‌های تولیدکننده انسولین و نقص کامل تولید انسولین شود.
دیابت بارداری و یا دیابت براثر مصرف برخی داروها یا مواد شیمیایی نیز از انواع دیگر بیماری قند هستند. بارداری خود می‌تواند یکی از عوامل ایجادکننده دیابت باشد. این اثر با افزایش مقاومت بدن به انسولین و افزایش انسولین برای جبران این مشکل ایجاد می‌شود. حاملگی می‌تواند حتی نواقص خفیف ترشح انسولین را آشکار کند، این منجر به ایجاد عدم تحمل به گلوکز و دیابت بارداری می‌شود. دیابت بارداری ۳–۸٪ از بارداری‌ها را درگیر می‌کند و مستقلاً می‌تواند باعث ایجاد دیابت نوع دوم شود.
در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت‌وساز کامل گلوکز کاهش می‌یابد ازاین‌رو میزان قند خون افزایش‌یافته که به آن هایپرگلیسمی می‌گویند. وقتی این افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد، سبب تخریب رگ‌های بسیار ریز در بدن می‌شود که می‌تواند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب را درگیر کند. همچنین دیابت با افزایش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیمی دارد؛ لذا غربالگری و تشخیص زودرس این بیماری در افراد با ریسک بالا می‌تواند در پیشگیری از این عوارض مؤثر باشد. تشخیص و همچنین غربالگری دیابت با انجام آزمایش قند خون ممکن است.
درمانی قطعی برای دیابت وجود ندارد و تنها می‌توان آن را کنترل کرد که در مراحل حاد قرار نگیرد و برای افرادی که هنوز مبتلا نشده‌اند بهترین راه پیشگیری از دیابت از طریق ورزش کردن، رژیم غذایی سالم (مصرف سبزی و میوه بیشتر)، محدود کردن مصرف غذا‌ی حاضری، کنترل وزن، کنترل مصرف الکل، مراجعه منظم به پزشک برای کنترل قند خون، کلسترول خون و فشارخون و درنهایت بررسی اینکه آیا به‌طور ژنتیکی مستعد ابتلا به دیابت هستید یا خیر میسر است.

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com