همان‌طور که بزرگ‌سالان و جوانان بیشتری خود را با هویت خارج از دوگانه زن/مرد (nonbinary) یا ترنسجندر هویت‌یابی می‌کنند؛ این فرضیه توسط گروهی از مردم شکل‌گرفته که این تنها یک بازی میان جوانان است و یا طوفان مُد دیگری که دنیای نوجوانان را در برگرفته!
اما البته حضور افراد ترنس مسن‌تر و خارج از دوگانه‌ی زن/مرد – و وجود آن‌ها در طول تاریخ – ثابت می‌کند که این فرض اشتباه است.
وب‌سایت بازفید در یک مطالعه کوتاه از افراد ترنسجندر بالای چهل سال خواست تا مسیر و سفر برون آیی خود از گنجه را تعریف کنند.
ما در ادامه داستان دو نفر از این افراد را برای شما ترجمه کرده‌ایم:

🔺 دیونیس، ۴۰ ساله، از ضمیر مردانه استفاده می‌کند، هویتش خارج از دوگانه‌ی زن/مرد است.
«موجودیت من مُد نیست. من حق بودن دارم، حق‌دارم تا خودم را بیان کنم.»
▪️ در چه سنی متوجه شدید که ممکن است ترنس یا خارج از دوگانه‌ی زن/مرد باشید؟
فکر می‌کنم در دوران نوجوانی‌ام می‌دانستم که هویتی خارج از دوگانه‌ی زن/مرد دارم اما در آن دوران یعنی دهه ۸۰ میلادی و در کشورم، کلمه‌ای برای تعریف خودم نداشتم. راحت‌ترین راه برای اینکه درجایی جا بیفتم این بود که خودم را یک مرد گی صدا بزنم. بعدها در دهه سی زندگی‌ام بعدازاینکه به اروپا نقل‌مکان کردم شروع به تشخیص این مسئله کردم که نیاز ندارم تا در زیر برچسب یا گروهی جا بیفتم و شروع کردم به خودم بودن. از آن لحظه من شروع کردم به تعریف هویت جنسیتی‌ام به‌عنوان یک فرد خارج از دوگانه‌ی زن/مرد.

▪️به افرادی که می‌گویند برون آیی به‌عنوان ترنس یا فرد خارج از دوگانه‌ی زن/مرد تنها یک مُد گذرا است چه می‌گویید؟
موجودیت من مُد نیست. من حق بودن دارم، حق‌دارم تا خودم را بیان کنم. حق دارم که از گله (استعاره از اکثریت جمعیت) پیروی نکنم و با قلب و روحم روراست باشم.

▪️چه توصیه‌ای برای افراد جوان‌تر ترنس و خارج از دوگانه‌ی زن/مرد دارید؟
خودت باش. صبور باش. قوی باش. آسان نخواهد بود اما مسیر تو متعلق به توست. چند رابطه شخصی (دوستی) خوب گسترش بده و به‌خصوص اگر جوان‌تر هستید ناامید نشو، اگر با خودت روراست باشی قوی‌تری خواهی شد. مشکلاتی که دیگران درباره تو دارند متعلق به خودشان است و نتیجه‌ی جهل و ترس خودشان است.

🔺 لیسل ۵۰ ساله از ضمیر زنانه استفاده می‌کند.
«ما می‌دانیم که چه کسی هستیم و گوش دادن به ما فقط احترام ساده است.»
▪️ در چه سنی متوجه شدید که ممکن است ترنس یا خارج از دوگانه‌ی زن/مرد باشید؟
از سن بسیار کم شاید ۷ یا ۸ سالگی؛ اما آن دوران دنیای بسیار متفاوتی بود و مشاهده‌پذیری ترنس‌ها تقریباً وجود نداشت. من تا سن ۴۸ سالگی شروع به انجام دوره گذار نکردم.

▪️ به افرادی که می‌گویند برون آیی به‌عنوان ترنس یا فرد خارج از دوگانه‌ی زن/مرد تنها یک مُد گذرا است چه می‌گویید؟
آیا چشم آبی داشتن مد زودگذر است؟ بلندقد بودن مد زودگذر است؟ ما می‌دانیم که چه کسی هستیم و گوش دادن به ما فقط احترام ساده است.

▪️چه توصیه‌ای برای افراد جوان‌تر ترنس و خارج از دوگانه‌ی زن/مرد دارید؟
این یک جاده سخت است اما اوضاع بهتر می‌شود. افراد متنفر به نفرتشان ادامه می‌دهند اما تو فقط همین یک جان را داری، پس زندگی کن.

منبع: https://bit.ly/2RZVlRF

 

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com