وقتی صحبت از تمیزی می‌شود مرز میان یک فرد تمیز و مرتب بودن و وسواس تمیزی داشتن در کجاست؟ جواب این سؤال در هر شرایطی متفاوت است اما به‌طورکلی هر هنگام که عادت‌های تمیزی شخص برای خودش و اطرافیان ناراحتی و مشکل ایجاد کند احتمال دارد از مرز تمیزی عادی عبور کرده باشد و وارد حوزه وسواس تمیزی شده باشد.
به‌عنوان‌مثال، امیر دوست دارد خانه را مرتب و منظم نگه دارد. او تا جایی که یادش می‌آید در محیط تمیز و منظم حس راحتی و امنیت می‌کند. آیا این مسئله زنگ خطری برای امیر است؟ به‌هیچ‌وجه تمیز و منظم بودن یک ویژگی مثبت و البته خوب برای سلامتی است؛ اما چه زمانی این عادت تمیزی می‌تواند تبدیل به وسواس تمیزی شود؟ بیایید عادات تمیزی‌ امیر را بررسی کنیم.
به‌محض بیدار شدن امیر اقدام به مرتب کردن اتاقش می‌کند و این کار را از رختخوابش شروع می‌کند و سپس با کمک برس فرش، موهای احتمالی کف اتاق را جمع می‌کند. او سپس تمام کف خانه و اتاق‌ها را لتِ می‌کشد. دستشویی و حمام را دقیق می‌شورد. دستگیره‌ها و آینه‌ها را تمیز می‌کند. به سرکار می‌رود و بازمی‌گردد و کمی بیشتر تمیزکاری می‌کند تا زمانی که احساس راحتی کند که حالا می‌تواند کمی استراحت کند و غذا بخورد. او این مراسم را هرروز تکرار می‌کند که باعث خستگی او می‌شود.
برای بعضی افراد چند ساعت در روز را صرف گردگیری و تمیزکاری کردن چیز مهمی نیست اما امیر کسی هست که شغل پراسترسی دارد و بیشتر روز را مشغول کار است و وقتی به خانه می‌آید واقعاً لازم ندارد تا خانه را تمیز کند اما تا زمانی که مراسم تمیز کردنش را انجام ندهد نمی‌تواند احساس راحتی کند. این مسئله هم باعث خستگی روحی و جسمی امیر می‌شود و هم شریک زندگی‌اش را به‌شدت دچار ناراحتی می‌کند زیرا شریک زندگی‌اش مجبور است تا وسایل را دقیقاً مطابق میل امیر سر جایشان قرار دهد یا اگر در حال تمیز کردن چیزی است باید مطابق میل و مراسم شخصی امیر این کار را انجام دهد که این کار باعث ایجاد ناراحتی و حس کنترل شدن در شریک زندگی امیر می‌شود.
از مثال امیر به این نتیجه می‌رسیم که زمانی که تمیز و منظم بودن شما باعث ایجاد ناراحتی برای شما و دیگران شود این مرزی است که نیاز دارید تا نسبت به رفتار خود هشیار شوید و اگر لازم است از یک مشاور برای تعدیل بخشیدن و مدیریت رفتار خود کمک بگیرید.

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com