معذرت‌خواهی بی‌دلیل. معذرت‌خواهی برای زمانی است که باعث ناراحتی شخص دیگری شده‌ایم اما اگر برای بی‌اهمیت‌ترین کارها مانند ایجاد سروصدا در ساعتی از روز که طبیعی است معذرت‌خواهی کنید یا وقتی از شما خواسته می‌شود که این‌قدر بی‌خود و بی‌جهت معذرت‌خواهی نکنید و از این بابت هم عذرخواهی می‌کنید، این می‌تواند نشانه‌ای از عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس پایین باشد.

اگر همیشه به دنبال راضی نگه‌داشتن دیگران هستید، این نشانه‌ای از اعتمادبه‌نفس پایین شماست زیرا حس می‌کنید که نیاز دارید مرتباً با کمک کردن، دلسوزی و محبت بیش‌ازحد به شریکتان ارزش خود را به او ثابت کنید. چنین شخصی از مشاجره و بحث و احساسات منفی به‌شدت هراس دارد و همه‌ی تلاش خود را می‌کند تا با راضی نگه‌داشتن دیگری از این چالش‌ها دوری کند. چنین رفتاری به‌سرعت باعث نابودی رابطه می‌شود زیرا انتظارات غیرواقعی ایجاد می‌کند که منجر به رنجش طرفین می‌شود.

برای هر کاری به دنبال کسب اجازه هستید. یک تفاوت بسیار بزرگ بین صحبت و مشورت کردن با شریک زندگی برای انجام دادن برخی برنامه‌ها و اهداف و تلاش برای کسب اجازه از او وجود دارد. اگر همیشه برای انجام هر کاری مثلاً دیدن مادرتان، روشن کردن چراغ پذیرایی یا حتی غذا خوردن به دنبال کسب اجازه هستید پس یا در یک رابطه سمی کنترل‌گر قرار دارید و یا به طرز ناسالمی به دنبال کسب تائید از شریک خود هستید.

افراد دارای ناامنی‌های عمیق و عزت‌نفس پایین معمولاً خود را لایق عشق و شریکشان نمی‌دانند و به همین دلیل در رابطه عاشقانه به دلیل ترس از دست دادن شریکشان رفتارهایی انجام می‌دهند که می‌توان با نام «آویزان طرف بودن» یا همیشه «نیازمند حضور دیگری بودن» از آن‌ها نام برد.

اگر هردو طرف رابطه از اعتمادبه‌نفس پایین رنج ببرند، این امکان وجود دارد که در رابطه دچار «وابستگی متقابل» شوند. این حالتی است که طرفین بیش‌ازحد به یکدیگر متکی هستند که می‌تواند خود را این‌گونه نشان دهد که طرفین هرگز بدون یکدیگر جایی نمی‌روند و یا کاری نمی‌کنند. این در حالی است که حفظ هویت فردی و استقلال فردی برای ایجاد و حفظ رابطه سالم ضروری است.

درنهایت موارد بالا چند نمونه از مجموعه رفتارهایی است که شخص با اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس پایین در یک رابطه ممکن است از خود نشان دهد که دوام و سلامت رابطه را دچار تهدید کند. رفتارهای دیگر می‌توانند شامل دروغ‌گویی، خیانت کردن، حساسیت بیش‌ازحد، عدم توانایی در تصمیم‌گیری مستقل، نداشتن مرزهای مشخص در رابطه باشند.

 

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com