حدود ۳ میلیون زن هندی در ایالت کرالا واقع در جنوب هند، در نخستین روز سال ۲۰۱۹ با تشکیل زنجیره‌ای انسانی به طول ۶۲۰ کیلومتر در جاده‌ها و بزرگ‌راه‌ها سعی کردند پیام برابری‌خواهی جنسیتی خود را به گوش همگان برسانند.
جنبش «دیوار زنان» یا «وانیتا ماتیل» با گردهم آوردن ۳ میلیون زن از گروه‌های سنی مختلف (از دختران نوجوان تا پیر زنان) از طبقات اجتماعی و گروه‌های مردمی و قومی مختلف موفق شد عزم و اراده برابری‌خواهی جنسیتی زنان هندی را به نمایش بگذارد.
۶۲۰ کیلومتر زنجیره انسانی با لباس‌های رنگارنگ زنانه، یکی از برزگ‌ترین زنجیره‌های انسانی‌ای بود که تاکنون در جهان تشکل شده است.

نقشه ایالت کرالا و مسیری که زنان زنجیره انسانی تشکیل داده بودند

این اعتراضات از نزاع‌ها و درگیری بر سر دسترسی زنان به معبد ساباریمالا در ایالت کرالا آغاز شد. ورود به این معبد هندو به صورت سنتی و تاریخی برای زنانی که به سن بلوغ و قاعدگی ماهانه می‌رسند، ممنوع است. دادگاه عالی هند در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸ رأی به رفع این ممنوعیت برای زنان داد، اما مردان همچنان زنان زائری را قصد ورود به معابد مقدس را دارند، مورد حمله و آزار قرار می‌دهند. آخرین مورد از این حمله‌ها چند روز پیش رخ داد که تعداد زیادی از مردان، سعی داشتند مانع ورود دو زن به محوطه معبد مقدس شوند. 
این رویداد اعتراضی تنها ۱۵ دقیقه به طول انجامید و زنان شرکت‌کننده متعهد شدند تا برای «برابری حقوق زنان» و «مبارزه برای سکولاریسم» تلاش نمایند.
دولت کمونیستی ایالت کرالا از این اعتراض حمایت خود را اعلام کرد. زنان کارمند هم در این اعتراض شرکت داشتند. مدارس برای نصف روز تعطیل شد و آموزن‌های دانشگاه‌ها به تعویق افتاد تا دانش‌آموزان و دانشجویان بتوانند در این اعتراض حضور پیدا کنند.
این زنجیره انسانی اعتراضی برای حمایت از حکم دادگاه در موافقت با ورود زنان به اماکن مقدس شکل گرفت و صرفا محدود به معبد ساباریمالا نمی‌شود.
در ماه‌های گذشته ایالت کرالا به محل درگیری سنت‌گرایان آیین هندو و حامیان حکم دیوان عالی برای رفع ممنوعیت ورود زنان به اماکن مقدش تبدیل شده بود. دادگاه اعلام کرده بود که ممنوعیت ورود زنان به اماکن مقدس حق عبادت آنان را نقض می‌کند و باید این ممنوعیت برداشته شود. از همین رو تعدادی از زنان از زمان اعلام حکم دادگاه سعی به رسانیدن خود به برخی معابد را داشتند که با مخالفت‌ها و خشونت‌های فراوان از سوی مردان مواجهه شدند.
 
 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com