احمد عشقیار: سخنرانی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در اولین روز از سال نوی ایرانی هم‌چون سال‌های گذشته در مشهد انجام شد و او مواضع تازه‌ی خود در ارتباط با تنش‌های هسته‌ای میان جمهوری اسلامی و غزب، تحریم‌ها و وضعیت اقتصادی کشور، دشمنی با امریکا و هم‌چنین انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی پیش رو را آشکار کرد. در این میان شاید مهم‌ترین بخش‌های صحبت‌های خامنه‌ای برای مخاطب ایرانی را بتوان در موارد پیش رو خلاصه کرد: انتخابات پیش رو و دعوت غیر مستقیم از خاتمی و دیگر نیروهای اصلاح‌طلب معتقد به جمهوری اسلامی برای حضور در انتخابات، تعیین شروط توافق هسته‌ای با غرب و آغاز رابطه با امریکا و در نهایت کنایه به آنچه مدیریت ناکارآمد اقتصادی هاشمی رفسنجانی و مسوولیت او در وضعیت ناگوار اقتصادی کنونی دانست.

رهبر جمهوری اسلامی به سیاق همیشه با استفاده مکرر از کلمه «دشمن» و خطاب قرار دادن امریکا، اسراییل و انگلیس، عمق اختلاف جمهوری اسلامی با این کشور‌ها و نظم جهانی مورد نظر آن‌ها را نشان داد. هرچند که نکات جدید نیز در لابه‌لای حرف‌های او دیده شد که نظر کار‌شناسان امور ایران را به خود جلب کرده است.

خامنه‌ای امریکا را «مرکز توطئه و اساس دشمنی» نامید و دشمنان دیگر شامل اسراییل را «در قواره و اندازه‌ای که در صف دشمنان ملت ایران به چشم آیند»، ندانست. او اسراییل را تهدید کرد که در صورت انجام هر اقدامی علیه ایران، «تل آویو و حیفا با خاک یکسان خواهد شد»؛ دولت انگلیس را یکی از دشمنان سنتی ملت ایران و بازیگر نقش مکمل امریکا خواند، و در کنار آن‌ها اعلام کرد که ایران هیچ‌گاه «نه در طول تاریخ، نه در دوران حاضر» با دولت و کشور فرانسه مشکلی نداشته و مشکلات پیش آمده تنها حاصل «کارهای غلط، غیر مدبرانه و ناهوشمندانه‌« سارکوزی بوده است. این اعلام نظر رهبر جمهوری اسلامی در مورد کشور فرانسه می‌تواند پیش درآمدی برای بهبود روابط سیاسی-اقتصادی با دولت دست چپی این کشور باشد.

اما شاید یکی از تعجب برانگیز‌ترین بخش‌های سخنان خامنه‌ای در مورد روابط خارجی مربوط به روابط ایران و امریکا بود. او ابتدا به تکذیب مذاکره نماینده‌اش با طرف امریکایی پرداخت که اشاره‌ای به شایعه مذاکر‌ه‌ی علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل خود با مقامات امریکایی بود که در پاییز ۲۰۱۲ در رسانه‌ها منتشر شد.

علی خامنه‌ای، ضمن اعلام اینکه طرف امریکایی به دنبال مذاکره مستقیم با ایران است و پیغام‌های مکرری در این مورد فرستاده است، گفتگو با امریکا را امری باطل اعلام کرد که امریکا از این طریق تنها به دنبال تحمیل نظر خود است. با این وجود او با تغییر موضعی آشکار اعلام کرد که هر چند «به این گفت‌وگو‌ها خوش‌بین نیست»، اما با آن «مخالفتی هم ندارد».

سید علی خامنه‌ای در ادامه شرط توافق ایران با غرب را پذیرش «حق طبیعی غنی‌سازی» از طرف دنیا و تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دانست و از امریکا خواست برای پایان تنش بین دو کشور دست از دشمنی با جمهوری اسلامی بردارد.

او در عین حال تاثیرگذار بودن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را حاصل اقتصاد نفتی ایران دانست و بدون آوردن هیچ نامی، به علی اکبر هاشمی رفسنجانی کنایه زد و گفت: «۱۷–۱۸ سال پیش من به آقایانی که بر سر کار بودند، گفتم که باید کاری کنید که بتوانیم هر وقت که اراده کردیم، در چاه‌های نفت را ببندیم، اما آن آقایان که به زعم خودشان تکنوکرات هم بودند، گفتند مگر می‌شود چنین کرد.»

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه انتخابات را «مظهر اقتدار نظام اسلامی و آبروی نظام» اعلام کرد و گفت: «در انتخابات همه سلیقه‌ها و جریانات معتقد به جمهوری اسلامی باید شرکت کنند، وظیفه و حق همه است. انتخابات برای یک سلیقه و جریان فکری و سیاسی خاص نیست. همه کسانی که به نظام جمهوری اسلامی و استقلال کشور معتقدند و به آینده کشور اهمیت قائل می‌شوند و دل‌شان برای منافع ملی می‌سوزد، در انتخابات باید شرکت کنند».

سخنانی که بیش از هر چیز به دعوت غیرمستقیم از اصلاح‌طلبان و به ویژه شخص محمد خاتمی تعبیر می‌شود که در روزهای اخیر با دعوت‌های متعددی از سوی افراد و گروه‌های اصلاح‌طلب برای نامزدی در انتخابات ریاست ‌جمهوری روبه‌رو شده است.

خامنه‌ای وقایع پس از انتخابات سال ۸۸ را نیز ناشی از «عدم تمکین به رای مردم» دانست و خاطرنشان کرد: «ملت بداند رییس‌جمهور آینده باید امتیازات رییس‌جمهور فعلی را داشته باشد، منهای ضعف‌های امروز.» هرچند که او در مورد امتیازات و ضعف‌های رییس‌جمهور فعلی، محمود احمدی‌نژاد، توضیحی نداد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com