ذخایر آب شیرین تنها منبع حیات برای جانداران زمین به حساب می آیند و غالبا در سفره های آب زیرزمینی و یخچالهای طبیعی یافت می شوند. از این رو چشمه های طبیعی که خروجی سفره های آبهای زیرزمینی هستند، همواره منبعی باارزش برای ساکنان مناطق مختلف قمداد می شوند. در نواحلی داخلی جنگل های هیرکانی چشمه سارهای متعددی وجود دارد که محلی برای تامین آب مورد نیاز گونه های مختلف جانوری هستند و پس از جاری شدن از طریق رودهای بزرگ به دریای خزر(کاسپین) منتهی میشوند، از این رو با حمل بسیاری از املاح معدنی و مغذی منبعی حیات بخش برای حیات آبزیان رودخانه ای و دریایی نیز به حساب می آیند. در حال حاضر چشمه ها در جنگل های هیرکانی بدلیل رشد فزاینده جمعیت در حاشیه جنگل ها و نیاز به تامین آب شرب، زیر ذره بین کارشناسان بخش مدیریت آب منطقه ای برای انتقال به شهرکها و مناطق مسکونی قرار دارند.

 

امروزه با افزایش جمعیت و توسعه تحولات در بخش های اقتصادی و صنعتی و نیاز به تامین آب شرب باعث شده تا با نصب پمپ آب، بیش از حد ظرفیت از چشمه ها بهره برداری شود. این موضوع در نواحی حاشیه جنگلهای هیرکانی به موضوعی قابل تامل تبدیل شده است چراکه با انتقال آب چشمه ها از نواحی جنگلی به شهرکهای مسکونی عملا زیستگاههای جانوری در جنگل مورد تهدید جدی قرار می گیرند. بررسی ها نشان دهنده آنست که نبود برنامه ای جامع برای مدیریت آب در نواحی حاشیه جنگلهای هیرکانی باعث مهاجرت جانوران به حاشیه نقاط مسکونی برای دستیابی به آب و غذا می شود که نه تنها خسارات مالی و جانی برای انسانها بوجود می آورند بلکه کشتار و در پی آن نابودی گونه های نادر جانوری از تبعات جبران ناپذیر آن خواهد بود.

چشمه های طبیعی در جنگل به عنوان تنها منبع آبی برای بقای زیستگاههای جانوری در صورت تهیه و اجرای طرح های کارآمد و مدیریت بهینه در خصوص حفاظت و نگهداری از آن از طریق نهادینه کردن فرهنگ صحیح مصرف آب در شهرکهای مسکونی حاشیه جنگل می تواند در جهت جلوگیری از کاهش حجم سفره های آب زیرزمینی گامی مثبت برداشته شود.

از سوی دیگر حمایت قانونی از گونه های مختلف جانوری و اجرای طرحهای آموزشی برای حفاظت از زیستگاهها و پارکها و پناهگاهها، جلوگیری از شکار بی رویه جانوران(متاسفانه هرساله شاهد مراجعه افراد زیادی برای دریافت مجوزهای قانونی سلاح شکاری هستیم که بدون هیچ فرهنگ سازی صورت می گیرد)، جلوگیری از قطع درختان و نابودی جنگل ها و مراتع، جمع آوری زباله ها در جنگل( پاکت، کاغذ، بطری های پلاستیک و نظایر آن) و… می تواند تاثیر مثبت در بهبود وضعیت زیستگاههای جانوران در جنگل های هیرکانی داشته باشد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com