مقایسه خود با دیگری از سن پایین آغاز می‌شود. کودکان به‌سرعت متوجه می‌شوند که زندگی همه یکسان نیست. کودکان دیگر از آن‌ها اسباب‌بازی بهتر یا بیشتری دارند و یا در خانه‌های بهتری زندگی می‌کنند. با افزایش سن و ورود به دیگر مراحل زندگی این مقایسه خود با دیگری متوقف نمی‌شود تنها از اسباب‌بازی بهتر داشتن به مواردی همچون ظاهر زیباتر، شغل بهتر یا درآمد بیشتر تغییر پیدا می‌کند.

مقایسه خود با دیگری اگر به‌صورت وسواس گونه و افراطی انجام شود به‌راحتی می‌تواند تبدیل به گفتگوی درونی منفی و به وجود آمدن افکار آسیب‌زننده‌ای مانند: «من به‌قدر کافی خوب نیستم» شود. این افکار آسیب‌زننده و منفی نیز درنهایت باعث ایجاد انواع مشکلات سلامت روان مانند اضطراب، افسردگی، کمبود عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس در فرد می‌شوند.
مقایسه خود با دیگری در حد اعتدال باعث تشویق فرد به کوشش و تلاش بیشتر به‌خصوص در محیط آموزشی و کاری می‌شود اما در حالت وسواس گونه، شادی را از فرد می‌گیرد و او همیشه در حالت ناراحتی، حسادت به دیگری و حس بی‌کفایتی خواهد ماند.
درحالی‌که که دیگر افراد برای رسیدن به اهداف و آرزوهایشان تلاش می‌کنند فردی که وسواس گونه در حال مقایسه خود است آن‌قدر خود را در ناراحتی و حس بی‌کفایتی فرومی‌برد که موفق نمی‌شود هیچ رشد و موفقیتی را در زندگی تجربه کند.
همچنین افراد وقتی شروع به مقایسه خود با دیگری می‌کنند، فراموش می‌کنند که برخی مسائل وجود دارند که قابل‌تغییر نیستند برای مثال خود را با عموزاده‌ای که قدبلندی دارد مقایسه کردن و افسوس کوتاهی قد خود را خوردن هیچ فایده‌ای ندارد و تنها سبب می‌شود فرد دچار خودکم‌بینی شود و یا حتی برای رسیدن به ایده آلی که خود را با آن مقایسه می‌کند دست به عمل‌های جراحی زیبایی غیرضروری بزند و سلامت جسمی خود را به خطر بیندازد.

افرادی که دائماً در حال مقایسه خود با دیگری هستند باید درک کنند که همه‌ی انسان‌ها زندگی بی‌نقصی ندارند و کسانی که ما خود را با آن‌ها مقایسه می‌کنیم هم مشکلات و ناامنی‌هایی دارند که ما از آن‌ها بی‌خبر هستیم و از همه مهم‌تر اگر وسواس گونه به دنبال افراد بهتر از خود باشیم، حتماً آن‌ها را پیدا خواهیم کرد هرچه باشد در دنیا بیش از ۷ میلیارد انسان دیگر زندگی می‌کنند. پس به جای تلاش برای بهترین و بی‌نقص‌ترین فرد عالم بودن، تلاش کنید تا بهترین شکل خودتان باشید.

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com