نگاهی به حقوق بشر کردستان ایران ؛ ۳۰ آذر ماه ۹۷ ؛ اخبار نقض حقوق بشر در آذر ماه با اعدام،, بازداشت‌ های گسترده, کشته و زخمی شدن کاسبکاران و (کولبران ), ، بازداشتیهای بی پایه و اساس در پوشش (اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با احزاب کرد مخالف نظام ) در شهر های مختلف کردستان ، و همچنین افزایش بی رویه اقدام به خودکشی موارد نقض حقوق بشر در این ماه را در بر خواهد گرفت.این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب‌دهنده کامل وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

 

 

 

اعدام 

به گزارش نگاهی به حقوق بشر کردستان ایران ؛ این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب‌دهنده کامل وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.
در زندانهای مشهد ،ارومیه ،قزوین ،زندان مرکزی کرج ( ندامتگاه ) بندرعباس ،گرگان،رجای شهر کرج ،زندان رشت ،زندان تفت ،زندان تبریز به ترتیب اعدامهایی به اجرا درآمده است که در میان آنها یک مورد کودک مجرم به دارآویخته شدکه در هنگام ارتکاب جرم زیر سن شانزده سالگی بوده و یک مورد اعدام نیز در ملاء عام در زندان تفت به اجرا درآمد که( جمعا در آذر ماه ده زندانی اعدام ) که اکثر این زندانیان به اتهام قتل عمد اعدام شده اند.این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب‌دهنده کامل وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

کولبران

به گزارش نگاهی به حقوق بشر کردستان ایران ؛ سخنان و اظهارات سردمداران و مسئولین امنیتی و نظامی مبنی بر قاچاقچی بودن کولبران و کاسبکاران کُرد، موجب شده تا موج تازه ای از کشتار کولبران در مناطق مرزی کردستان توسط نیروهای مسلح اعمال شود.
در آذر ماه در مناطق مرزی کردستان و مناطق مرزی سردشت ،اشنویه ،جوانرود ،مهاباد ، ارومیه ،خوی ،پیرانشهر ،مرز کیله شین ،بانه ،(تعداد سیزده کولبر زخمی و تعداد نه نفر توسط نیروهای هنگ مرزی مورد هدف تیراندازی قرار گرفته اند لازم به یادآوری است : دو کولبر به دلیل سرمازده گی جان خود را از دست داده و هفت کولبر توسط نیروهای مستقر در مرز کشته شده اند ) این آمار به دلیل حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب‌دهنده کامل وضعیت حقوق بشر و کشتار این کولبران در مرزهای نامبرده دانست.

 

بازداشتها

به گزارش نگاهی به حقوق بشر کردستان ایران ؛ با نگاهی اجمالی در آذر ماه به این مورد می توان اشاره داشت : شهروندان شهرهای مختلف کردستان را به اتهامهای واهی از جمله ( اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با حزبهای مخالف نظام) بازداشت و تحت بازجویی و در اکثر مواقع نیز محکوم به حبس و یا فراتر از آن به اعدام محکوم میشوند .این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب‌دهنده کامل وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.
طبق گزارشهای تایید نشده و اجمالی دستکم در شهرهای مریوان ،پیرانشهر ،سنندج ، بانه ،سردشت ،بیست تن به اتهامهای اقدام علیه امنیت ملی بازداشت شده و به این بهانه تحت بازجویهای فنی قرار گرفته اند لازم به یادآوری است جمهوری اسلامی علاوه بر بازداشت و زندانی نمودن این افراد خانواده های انها را هم تحت شدیدترین تدابیر امنیتی قرار داده از این رو مناطق کرد نشین کاملا امنیتی میباشد.این گزارش به دلیل حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب‌دهنده کامل وضعیت حقوق بشر و بازداشت و زندانی شدن شهروندان در کردستان باشد.

 

خودکشی

به گزارش نگاهی به حقوق بشر کردستان ایران ؛ خودکشی از عوامل شایع مرگ ومیر در میان جوانان به شمار می رود، با این وجود بیشتر افرادی که دست به خودکشی می زنند، نسبت به این کار و کشتن خود تردید دارند – آنچه این افراد درپی آنند پایان دادن به احساسات طاقت فرسا یا شرایطی است که به نظر تحمل ناپذیر می آیند. افرادی که تمایل به خودکشی دارند، ممکن است احساساتی مانند ترس، ناامیدی، ناتوانی، سردرگمی و افسردگی داشته باشند .
در آذر ماه در شهرهای مریوان ،سنندج ،افهان ،سقز،مینودشت ،میاندوآب ،بوکان ،ارومیه ،اشنویه ،کازرون ،ایلام ،فومن …چهارده تن اقدام به خودکشی کرده و جان خود را از دست داده و بنا به گزارشهای رسیده اکثر این افراد جوانان بین سنین سی تا سی و پنج سال بوده و علت اصلی این خودکشیها مشکلات اقتصادی و فقر بیان شده حتی در یک مورد جوانی به علت نداشتن نا خشک خود را حلق آویز نموده بود .لازم به یادآوری است : این گزارش به دلیل حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب‌دهنده کامل وضعیت خودکشیهای آذر ماه را بیان کند .

کارگران

به گزارش نگاهی به حقوق بشر کردستان ایران ؛ از صبح روز چهارشنبه ۷ آذر ۹۷، اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه وارد بیست و چهارمین روز خود شد و این در حالیست که برخی منابع کارگری در این واحد تولیدی نگران وضعیت مبهم کارگران فصلی هستند.

کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت تپه که از سه هفته پیش در اعتراض به تعویق حقوق و سایر مشکلات صنفی خود؛ دست از کار کشیده‌‌اند، امروز چهارشنبه نیز با تجمع مقابل ساختمان فرمانداری شوش بر تحقق خواسته‌های قبلی خود پا فشاری کردند.

معترضان که پایان اعتصاب خود را به واگذاری دوباره محل کار خود به بخش دولتی منوط کرده‌اند، با اشاره به مبهم بودن وضعیت اشتغال کارگران فصلی شرکت تاکید کردند که در حال حاضر حدود ۲هزار کارگر فصلی نی‌بر منتظر بازگشت به کار خود در مزارع نیشکر هستند و وضعیت شغلی آنها نامشخص است.

این کارگران می‌گویند: کارگران نی‌بر فصلی کار می‌کنند و بعد از پایان فصل برداشت نی از مزارع نیشکر (اردیبهشت ماه) کاری برای انجام دادن ندارند.

طبق اظهارات کارگران هفت تپه، حِرفِه یک کارگر نی‌بری، شغل فصلی و موقت تلقی می‌شود. کارگران نی‌بر تنها در طول فصل برداشت به صورت موقت (۶ماه از سال) استخدام می‌شوند و طبیعی‌ست که بعد از اتمام کار برداشت نی شغل خود را از دست بدهند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com