اگر در پی تغییر رژیم غذایی خود به سمت رژیمی سالم‌تر و متنوع‌تر، ازنظر ارزش غذایی هستید، این نوشتار می‌تواند کمکی برای شروع مسیر شما باشد.

از تغییرات کوچک آغاز کنید. سنگ بزرگ نشانه‌ی نزدن است و تغییرات بزرگ و ناگهانی در رژیم غذایی معمولاً به ناامیدی و شکست می‌انجامند. تغییرات کوچک شما می‌توانند یک یا چند مورد از موارد زیر باشد و به‌مرور پس‌ازاینکه یک تغییر در شما نهادینه شد تغییر بعدی را در زندگی خود اعمال کنید.
• تصمیم بگیرید هرروز صبح صبحانه مغذی بخورید.
• برای داشتن خواب کافی برنامه‌ریزی کنید زیرا بی‌خوابی و کمبود انرژی ناشی از آن می‌تواند منجر به پرخوری و یا خوردن هله‌هوله شود.
• غذای خود را در حالت نشسته و بدون عجله بخورید.
• خودتان را آموزش دهید که وقتی واقعاً گرسنه هستید غذا بخورید و پس از سیر شدن دست از غذا خوردن بکشید.
• مایعات به مقدار کافی مصرف کنید تا تشنگی را با گرسنه بودن اشتباه نگیرید.
• برای مصرف روغن کمتر از ظروف نچسب و اسپری روغن استفاده کنید.
• روش غذا پختن خود را تغییر دهید. از روش پخت بخارپز، آب پز، کباب کردن به‌جای سرخ کردن استفاده کنید.
• به‌جای استفاده از سس‌های کارخانه‌ای از ادویه‌ها، آب‌لیمو، سرکه و دیگر مواد طعم‌دهنده طبیعی استفاده کنید.

نسبت به چیزی که می‌خورید دقت بیشتری داشته باشید. برچسب مواد تشکیل‌دهنده نوشیدنی یا غذای موردعلاقه خود را بخوانید و با محتویات آن‌ها آشنا شوید. با این روش به‌مرور یاد می‌گیرید که کدام مواد غذایی و نوشیدنی سالم‌تر هستند و نسبت به عدم مصرف مواد غذایی بی‌ارزش دقت بیشتری خواهید داشت.

اگر قصد دارید رژیم غذای متنوع‌تری داشته باشید برای آن برنامه‌ریزی کنید مثلاً اگر هدف شما مصرف بیشتر میوه است هرروز برای صبحانه یا میان وعده میوه مصرف کنید. یا اگر هدف مصرف گوشت کمتر است یک تا دو روز در هفته غذای گیاهی مصرف کنید.

واقع‌بین باشید! برخی عادت‌ها گاهی تا یک ماه هم طول می‌کشند تا در فرد نهادینه شوند. آهسته اما پیوسته پیش بروید تا برنده این تلاش برای تغییر مثبت باشید.

تمرین‌های مربوط به کاهش استرس را یاد بگیرید و به کار ببرید تا اگر با استرس مواجه شدید به‌جای پناه بردن به عادات غذایی اشتباه برای کسب آرامش؛ بتوانید با این تمرین‌ها به آرامش برسید.

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com