از وبلاگ جوگیریات-

از این مملکت گل و بلبل آدم هرچه بگوید کم است

اصلا گفتن افاقه نمی کند

دوست داری سرت را بکوبی به یک جایی که محکم باشد

مگر اندکی دردهایت را فراموش کنی …

سالهاست که مسئولین و مدیران ٬داعیه دولت الکترونیک دارند که البته مثل تمام حرفها و شعارها قشنگ است ولی نه وقتی که به عمل می رسد .

مخصوصا وقتهایی که دویست نفر دم یک عابر بانک ایستاده اند تا یارانه بگیرند و کل شبکه بانکی مختل است و نمی شود با کارت حتی خرید کرد و البته بعضی وقتها که برای گرفتن ۱۰ هزارتومان پول باید هفت – هشت تا عابر بانک را بگردی و هیچکدام کار نمی کنند آدم دوست دارد عبارت دولت الکترونیک را بلند بلند شیشکی بکشد و حواله مدعیانش کند .

تجارت الکترونیک نه اینکه ایده و فکر جالبی باشد بلکه نیاز لاجرم و ناگزیر این دوره و زمانه است

پس اگر کسی دیگر برای پرداخت قبض به بانک نمی رود گلی به سر مردم نزده اید

همین الان هم فاصله ما با استانداردهای  تجارت الکترونیک در حد سال نوری است

یعنی نوع و شکل مبادلات اقتصادی طوری که بین ما مرسوم است از نظر یک غربی شاید خنده دار به نظر برسد و شبیه به معاملات پایاپای انسان های اولیه باشد .

در مورد فواید و مزایای تجارت الکترونیک گفتن ٬ توضیح واضحات است و همه می دانند که انجام مبادلات بصورت اینترنتی چقدر در وقت و زمان و انرژی و هزینه انسان ها موثر است و باعث می شود درختان جنگل قطع نشوند و هوا تمیز باشد و سرانه مردم مملکت بالا برود و  در مجموع انسان ها خوشبخت بشوند و انشاء الله همگی با هم به پای هم پیر بشویم .

اصلا من نمی خواستم در مورد تجارت الکترونیک حرف بزنم . نمی دانم چی شد که به اینجا رسیدیم .هرچند که موضوع این پست بی ارتباط با تجارت الکترونیک نیست .

بگذارید یک مثالی بزنم .

فرض کنید که شما قصد دارید کالایی خریداری نمایید .

تا به حال تجربه خرید آن را نداشته اید

از قیمت آن بی اطلاع هستید و نشانی و تلفن تماس فروشندگانش را ندارید .

واضح است که راحت ترین و سریع ترین کار ٬ جستجوی آن در اینترنت است .

بنابراین اسم کالای مربوطه را در گوگل سرچ می فرمایید

از آنجا که ۹۹ درصد خلایق جهان دچار عارضه گشادیسم هستند معمولا کسی به سراغ صفحات دوم و سوم نتایج جستجو نمی رود و همه کارشان را با همان صفحه اول جستجو ها و اگر دقیق تر بخواهید با همان یکی دو لینک اولیه راه می اندازند .

همین موضوع ٬کلید درآمد میلیاردی سایت معظم و مشهور گوگل است .

اگر دقت کنید خیلی از مواقع یکی دو لینک اول جستجو ٬ هم رنگ متفاوتی دارند و هم اینکه بالایشان نوشته شده است ad که این بدان معناست که این لینک ها جزء آگهی های تبلیغاتی می باشند .( مخفف  advertisement )

گوگل به عنوان بزرگترین موتور جستجوگر دنیا و به احتمال قریب به یقین پر بازدید ترین سایت شبکه جهانی اینترنت تمام هزینه های تحقیقات و گسترش خود را از درآمدهای همین تبلیغات کسب می کند .

اینکه چطور گوگل لینکی را به عنوان آگهی می پذیرد  خودش یک مبحث مفصل است تحت نام ceo و کسب و کار بزرگی در سراسر دنیاست .

به تازگی اتفاق جالبی رخ داده است و کلیه لینک های تبلیغاتی گوگل در ایران فیلتر شده اند .

جالب اینجاست که این سایت های ارائه دهنده خدمات یا فروشنده کالا ٬ خودشان فیلتر نیستند اما لینکی که از طریق گوگل به سایت آنها  هدایت می شود فیلتر می باشد .

یعنی  دوستان در نهاد فیل . ترینگ کلیه لینکهای ارائه شده توسط تبلیغات گوگل را فیلتر

نموده اند در حالیکه خود این سایتها هیچ مشکل شرعی و عرفی و خدای نکرده زبانم لال

۳۰ یا ۳۰ ندارند .

حالا ببینیم قضیه از کجا آب می خورد .

آقایان مغز فندقی طبق معمول پس از اندکی تحقیق و تفحص به این نتیجه رسیده اند که سایت بیشعور گوگل که توی آمریکا است و لابد یکی از مدیران آن یهودی است و یهودی ها هم که آدم های بدی هستند (چون خاک فلسطینی ها را اشغال کرده اند) سالانه چیزی در حدود ۲۰۰ میلیون دلار از آگهی های بازرگانی که توسط شرکت های ایرانی به گوگل داده می شود درآمد کسب می کنند .

از آنجا که گوگل خیلی شرکت مستکبری است و با شیاطین بزرگ ارتباط دارد ٬ آقایان مغز فندقی طی یک اقدام واقعا شجاعانه تصمیم می گیرند تا گوگل را از نان خوردن بیاندازند و به خاک سیاه بنشانند . فلذا آمده اند لینک های تبلیغاتش را مسدود کرده اند .

وقتی می گویم آدم دوست دارد سرش را بکوبد به یکجایی برای همین چیزهاست .

یک اصل کلی در کسب و کار هست که می گوید سازمانها و شرکت ها بطور متوسط  ۵ درصد از درآمدشان را صرف تبلیغات می کنند و این بدان معناست که اگر کسی یک ریال صرف تبلیغات کرده  به ازای آن ۲۰ ریال درآمد کسب نموده است .

باز هم روشن تر و واضح تر عرض کنم شاید آقایان مغز فندقی یک وقت اینجا را هم خواندند

این بدان معناست که اگر شرکت گوگل ۲۰۰ میلیون دلار از طریق تبلیغات شرکت های ایرانی در این سایت ٬درآمد  کسب کرده است ،در عوض ۲۰ برابر این مبلغ یعنی ۴ میلیارد دلار سود از این طریق عاید شرکت های ایرانی شده است  .

 

حالا این آقایی که در وزارت ارتباطات یکهو به مخ مبارکش خطور می کند که توی دهن استکبار بزند  و محض خود شیرینی این ایده شُخماتیک به ذهنش متبادر شده و کلی هم پیش خود و رفقایش لابد افتخار کرده که حال گوگل را گرفته و کارگرهای گوگل حالا شبها سر گرسنه به بالش می گذارند خبر دارد  که ۲۰۰ میلیون دلار در برابر درآمدهای گوگل مانند ضرطه خفیفی هم نیست که متوجه بودن یا نبودنش بشوند ؟  در این شرایط تحریم و وضعیت بغرنج اقتصادی که مردم دنیا ٬ کشور ما را قرنطینه کرده اند و مجبوریم با منت و التماس منابع کشورمان را زیر قیمت حراج کنیم و پاچه خواری و پاچه مالی چهارتا کشور سوء استفاده چی را کنیم تا در عوض خریداری نفت و انرژی ما مرغ و برنج و گندم به ما بفروشند و در این شرایط که کارخانه ها نیمه تعطیل و بازار کار مشوش و اوضاع اقتصادی بحرانیست ٬ این آقا خبر دارد که  با این کارش چندین هزار نفر را از کار بیکار کرده و رونق از کسب و کار چند نفر افتاده و چه ضرر بزرگی به تجارت و اقتصاد کشور وارد نموده است ؟

آیا این آقا خبر دارد که کار احمقانه اش سوزنی بوده به دمبه استکبار و دشنه ای بر قامت اقتصاد نیمه جان کشور ؟

والله اگر بداند

والله اگر بفهمد …

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com