اقدامی از کنشگران اجتماعی در هند به همراه کودکان، به مناسبت روز جهانی ایدز، یکم دسامبر ۲۰۱۵. (AFP Photo/Dibyangshu Sarkar)

🎈 یکم دسامبر/۱۰ آذرماه هر سال روز جهانی ایدز است. آمارهای UNAIDS (۲۰۱۸) نشان می‌دهد زنان ترنس‌جندر ۱۳ برابر بیشتر و مردان هم‌جنس‌گرا و سایر مردانی که با مردان دیگر سکس دارند ۲۸ برابر بیشتر از عموم جمعیت احتمال دارد که با ویروس اچ‌آی‌وی زندگی کنند.

در این میان ریسک ابتلای زنان کارگر جنسی به ویروس اچ‌‌آی‌وی ۱۳ برابر بیشتر و ریسک ابتلای افرادی که مواد تزریق می‌کنند ۲۲ برابر بیشتر از کل جمعیت است.

علت این اختلاف آماری شدید چیست؟

فقر اقتصادی، هم‌جنس‌گراهراسی و ترنس‌هراسی پرسنل درمانی، عدم ارائه آموزش جنسی همه‌شمول و موید هویت‌های جنسیتی و گرایش‌ها و رفتارهای جنسی گوناگون، جرم‌انگاری روابط رضایتمندانه بین افراد هم‌جنس در قانون (که افراد ترنس را نیز در عمل تحت تاثیر قرار می‌دهد)، محرومیت افراد ترنس‌جندر از داشتن مدارک شناسایی متناسب با ظاهر/هویت خود و محرومیت از پوشش متناسب با هویت خود (جرم‌انگاری مبدل‌پوشی) و … از جمله عوامل این اختلاف شدید در میزان ریسک ابتلا به ویروس اچ‌آی‌ی است.

برای مهار اچ‌آی‌وی/ایدز، کشورهای جهان از جمله ایران، باید به سمت انگ‌زدایی و جرم‌زدایی از اعمال و رفتارهایی حرکت کنند که دسترسی افراد به اطلاعات، راه‌های پیشگیری، تشخیص و درمان‌های ضروری اچ‌آی‌وی/ایدز را محدود می‌کند. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

📌جرم‌زدایی از روابط هم‌جنس‌گرایانه

📌جرم‌زدایی از هویت‌های جنسیتی و بیان‌های جنسیتی متفاوت از جمله مبدل‌پوشی

📌جرم‌زدایی از رابطه جنسی رضایتمندانه در ازای پول (کارگری جنسی)

📌جرم‌زدایی از مصرف/تزریق مواد مخدر

📌رفع موانع قانونی دریافت مدارک شناسایی مطابق با هویت جنسیتی فرد ترنس

📌پایان دادن به تبعیض و خشونت اقتصادی و سیاسی در قانون و در عمل علیه جمعیت‌های آسیب‌پذیر و کلیدی در مبارزه با اچ‌آی‌وی/ایدز

📌مقابله موثر با هم‌جنس‌گراهراسی، دوجنس‌گراهراسی و ترنس‌هراسی در فضاهای آموزشی و درمانی

📌شامل کردن جوامع اقلیت‌های جنسی در بودجه‌ها و تحقیقات علمی مقابله با اچ‌آی‌وی/ایدز (از جمله در حوزه‌هایی چون تاثیرات متقابل داروهای اچ‌آی‌وی و هورمون‌تراپی)

 

در همین رابطه از شش‌رنگ:

تصورات غلط درباره اچ‌آی‌وی و ایدز

با شش‌رنگ در شبکه‌های اجتماعی همراه شوید:

🌈 کانال تلگرام: t.me/iran6rang
🌈 اینستاگرام: instagram.com/6rangiran
🌈 فیسبوک: fb.com/6rang.iran

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com