احتمالاً یک یا دو نفر را می‌شناسید که در مورد توانایی خود در انجام هم‌زمان چند کار فخرفروشی می‌کنند. به‌ویژه در فرهنگ کار “شلوغ و خشک” امروزه، شما می‌توانید آن‌ها را در حالی بیابید که هم‌زمان هنگام نوشتن روی گوشی همراه خود، راه می‌روند، رانندگی می‌کنند، در جلسه حضور دارند و یا حتی تماس تلفنی برقرار می‌کنند. به خاطر این گزافه‌گویی آن‌ها، شما ممکن است وسوسه شوید تا با انجام هم‌زمان چند کار، بهره‌وری خود را بیشتر کنید.

این کار را نکنید.

نه شما و نه هیچ شخص دیگری به معنای واقعی کلمه نمی‌تواند هم‌زمان دو کار را باهم انجام دهد!

ما از چند تحقیق به‌خوبی انجام‌شده در حوزه روانشناسی انسانی و علوم مغز می‌دانیم که درواقع ما چند کار را هم‌زمان انجام نمی‌دهیم. حداقل نه به این معنی که ما در حال انجام دو فعالیت در یک‌زمان با تمرکز کافی روی هرکدام از آن‌ها هستیم. در عوض مغز انسان بین دو کار در رفت‌وآمد است و هر بار یکی را برای تمرکز انتخاب می‌کند و البته مغز این رفت‌وآمد بین دو کار را هم آن‌قدرها خوب انجام نمی‌دهد.

انجام هم‌زمان چند کار بیشتر شبیه چرخاندن چند توپ در هوا است. شما هر توپ را تنها برای چند لحظه لمس می‌کنید. توپ‌ها را سریع می‌گیرید و رها می‌کنید و هم‌زمان توجه شما به توپ‌های دیگر است تا وقتی پایین می‌‌آیند توپ فعلی را در دست خود بچرخانید و به بالا پرتاب کنید و توپ بعدی را بگیرید.

در هنگام انجام هم‌زمان کارها هم مانند چرخاندن توپ درنهایت دو نتیجه نهایی به دست می‌آیند یا یکی از کارها (توپ‌ها) را به زمین می‌اندازید یا با سرعت کمتری کارها را انجام می‌دهید.

انتقال تمرکز ذهن در تعویض کارها، فعالیتی به‌هم‌پیوسته نیست. در هر بار تغییر تمرکز، مغز شما برای سازگاری با کار جدید چند لحظه زمان لازم دارد. با برخی برآوردها، هنگامی‌که شما چندین کار را هم‌زمان انجام می‌دهید، نسبت به زمانی که توجه کامل خود را به یک کار در هر زمان می‌دهید، درواقع ۴۰ درصد زمان بیشتری صرف می‌کنید تا کارها را به پایان برسانید.

یا اینکه توپ از دست شما می‌افتد! افتادن توپ مانند این است که شما یک نکته مهم در کار را از قلم بیندازید. برای مثال داشتن غلط‌های املایی زیاد یا به یاد نیاوردن نکته‌های مهمی که در جلسه به اشتراک گذاشته شد. بعضی‌اوقات هم افتادن توپ می‌تواند به‌مراتب پرهزینه‌تر باشد، مانند هزینه بالقوه ارسال پیامک هنگام رانندگی که خطر آسیب به خود یا دیگری را در پی دارد.

مثال چرخاندن توپ و رها کردن توپ به ما یاد می‌دهد که چه وقت می‌توانیم بدون ضرر زدن چند کار را باهم انجام دهیم و هرزمان که راحت بودیم یکی از توپ‌ها را رها کنیم.

البته باید حواستان باشد که توپ درست را رها کنید. به‌عبارت‌دیگر مطمئن شوید فعالیتی را که نیاز به حافظه و فکر کردن دارد را با فعالیتی که آنقدرها هم نیازمند حافظه و فکرتان نیست جفت کنید. گوش دادن به کتاب صوتی در حین ورزش کردن تا زمانی که به یادآوردن تمام نکات مهم کتاب ضروری نباشد مثال خوبی است.

شما نمی‌توانید چند کار را هم‌زمان انجام دهید. هیچ‌کس نمی‌تواند. شما فقط می‌توانید بین دو کار تمرکز خود را تعویض کنید. بنابراین اگر قصد دارید به این وسوسه انجام چند کار هم‌زمان تن بدهید، فقط اطمینان حاصل کنید که می‌دانید کدام توپ باید رها شود.

منبع: https://bit.ly/2FMqiUv

#مرکز_مشاوره_رنگین_کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پیامک در تلگرام  

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com