بنا به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، از روز شنبه ۱۹ آبان تا روز جمعه ۲۵ آبان ماه ۱۳۹۷ در گوشه و کنار شهرهای ایران شاهد سرکوب و نقض حقوق بشر از جمله موج گسترده‌ای از اعدام، بازداشتهای خودسرانه، صدور احکام حبس و قتل بودیم.

اعدام:

در هفته‌ای که گذشت دست‌کم ۱۲ زندانی در زندان‌های مختلف در ایران به دار آویخته شدند.

روز دوشنبه ۲۱ آبان ماه یک زندانی بلوچ به نام میلاد نوری در زندان مرکزی زاهدان به دار آویخته شد.  

روز سه شنبه ۲۲ آبان ماه یک زن زندانی به نام شراره الماسی به اتهام قتل در زندان مرکزی سنندج اعدام شد. شراره الماسی متهم بود که پنج سال پیش همسرش را کشته است. تعدادی از هموطنان اهل سنندج برای جلوگیری از اعدام این زن زندانی فراخوان داده بودند.

روز  چهارشنبه ۲۳ آبان ماه ۹۷، ده زندانی در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند. دو زندانی به نامهای وحید مظلومین و محمداسماعیل قاسمی، به اتهام فساد اقتصادی و ۸ زندانی دیگر به اتهام قتل اعدام شدند.
اسامی این زندانیان رضا واعظ‌تهرانی، امید رستمی، حسن مغانلو، سامان یمینی، علی ایرانشاهی، علی امین دخت و سام سگوند بود و همگی متهم به قتل بودند. از نام و مشخصات دهمین اعدامی اطلاعی در دست نیست.

بنا به اخبار منتشر شده توسط فعالین اهوازی، دستگاه قضاییه روز پنج‌شنبه ۱۷ آبان ماه ۹۷ شماری از هموطنان عرب را در زندان شیبان اهواز اعدام کرد. از آمار دقیق این اعدامها هنوز اطلاعی در دست نیست. و مقامات رسمی از اظهار نظر دقیق پیرامون این اعدامها تاکنون طفره رفته‌اند.

بازداشتها:

به دنبال تحصن سراسری معلمان در شهرهای مختلف کشور در روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان ماه دست‌کم ۱۲ معلم بازداشت شده‌اند.

محمدرضا رمضانزاده دبیر انجمن صنفی معلمان استان خراسان شمالی که پس از تحصن مهرماه سال جاری بازداشت و به تازگی آزاد شده بود با یورش نیروهای اطلاعاتی روز دوشنبه ۲۲ آبان مجددا دستگیر شد و در پی آن ۴ نفر از اعضای هیات مدیره‌ انجمن صنفی معلمان خراسان شمالی به نام های سعید حق‌پرست، علی فروتن، حمیدرضا رجایی و حسین رمضانپور دستگیر شده و به مکان نامعلومی منتقل شدند. اسامی برخی دیگر از بازداشت شدگان به شرح زیر می‌باشد:

در خوزستان پیروز نامی و علی کروشات توسط نهادهای امنیتی بازداشت شدند.

در شهرستان شیروان، آقای محمد رباطی و خانم واعظی از فعالان فرهنگی بازداشت شدند.

محمدعلی زحمتکش فعال فرهنگی از شیراز، محمد کرد و فاطمه بهمنی فعال فرهنگی از اراک از دیگر افراد بازداشتی هستند.

روز دوشنبه ۲۱ آبان‌ماه، یک معلم کُرد به نام  امید شاه محمدی، اهل شهرستان دیواندره توسط نیروهای لباس شخصی وابسته به اطلاعات بازداشت شد.

روز چهارشنبه ۲۳ آبان‌ماه ۵۰ نفر در یک مهمانی شبانه در مراغه به دستور دستگاه قضاییه بازداشت شدند.

روز شنبه ۱۹ آبان نیروهای اداره اطلاعات بوکان دو برادر کرد را در محل کارشان بازداشت کرد. ای  دو برادر به نام‌های حسن و هاشم فتحی می‌باشند که به اتهام همکاری با یکی از احزاب کردی بازداشت شده اند.

روز شنبه ۱۹ آبان یکی از غارت شدگان موسسه حکومتی کاسپین به نام ابوالفصل قاسم نژاد  توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده و تاکنون هیچ خبری از سرنوشت وی در دست نیست.

شامگاه پنج‌شنبه ۲۴ آبان‌ماه، دو جوان کُرد به نام‌های شیروان رستمی و  حمدی رضایی  اهل روستای  دزلی  از توابع مریوان توسط نیروهای اطلاعاتی بدون ارائه مجوز قانونی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
روز پنج‌شنبه ۲۴ آبان‌ماه،  مادح فتحی  همسر سحر کاظمی فعال مدنی بازداشت شده اهل سنندج و مادر وی  مهوش امیری پس از احضار به اداره اطلاعات این شهر بازداشت و به بازداشتگاه این اداره منتقل شدند.

احضاریه ها و تهدیدها:

روز سه‌شنبه ۲۲ آبان غالب حسینی یک فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی به اداره اطلاعات نیروی انتظامی سنندج احضار شد.

روز چهارشنبه ۲۳ آبان یک فعال مدنی کُرد اهل سقز به نام ایوب جوان‌پور به اداره اطلاعات این شهرستان احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. نیروهای اطلاعاتی دلیل احضار این فعال مدنی را تشویق فرهنگیان به شرکت در تحصن سراسری معلمان اعلام کردند.

محمد خاکپور یک فعال آذربایجانی روز چهارشنبه ۲۳ آبان طی ابلاغیه‌ای به شعبه اول دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل احضار شد. در این ابلاغیه از وی خواسته شده که طی ۵ روز آینده به این دادسرا مراجعه کند. وی در تیرماه سال جاری و در جریان تجمعات سالانه قلعه بابک بازداشت و پس از سه روز آزاد شده بود.

در پی تحصن سراسری معلمان در شهرهای مختلف کشور در روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان ماه ۳۰ فعال فرهنگی احضار و بازجویی شده اند و بیش از ۵۰ نفر پیام تهدید آمیز دریافت نمودند.

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان:

یک زندانی ۷۰ ساله بیمار تبعه کشور ترکیه از سال ۸۸ در زندان ارومیه به سر می برد، این زندانی بیمار و سالخورده، به دلیل عدم انتقال به کشورش به‌رغم وعده مقامات قضایی دست به اعتصاب غذا زده است.

حمزه درویش، زندانی اهل سنت زندان رجایی شهر کرج در اعتراض به عدم رسیدگی به درخواست اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور و عدم دسترسی به وکیل در چهل و نهمین روز اعتضاب غذا دچار کاهش وزن، فشار خون و همچنین درد در ناحیه شکم و قفسه سینه شده است. نماینده دادستانی به این زندانی گفته است وزارت اطلاعات مانع از قبول اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور شده است و تنها راه جز همکاری با وزارت اطلاعات «خودکشی» است.

بهفر لاله‌زاری، زندانی سیاسی و حقوق‌دان محبوس در زندان اوین که به اتهامات «اهانت به دین اسلام و مقدسات از طریق مطبوعات و توهین به رهبری» از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به تحمل ۵ سال حبس محکوم شده ‌بود، در وضعیت وخیم جسمانی به‌سر می‌برد.

صدور احکام:

اولدوز قاسمی، فعال آذربایجانی اهل ارومیه، توسط شعبه یک دادگاه انقلاب این شهر به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

حکم ۵ سال حبس یک شهروند کرد اهل ارومیه به نام اسلام مصطفایی به اتهام فعالیت مذهبی از سوی شعبه ۱۳ دادگاه تجدید نظر استان ارومیه تأیید شد. این شهروند کرد ۳ ماه پیش بازداشت و اکنون در بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه محبوس می‌باشد.

دادگاه انقلاب ایلام دو شهروند کرد به نام‌های هادی باقرنژاد و سجاد فریادی را هر کدام به هفت سال حبس تعزیری محکوم کرد و یک شهروند دیگر به نام احمد علی را به صورت غیابی به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم و حکم مصادره اموال شخصی وی را نیز صادر کرده است.

قتل:

روز یکشنبه ۲۰ آبان ماه، براثر شلیک مستقیم نیروهای حکومتی، یک کولبر به نام غالب کویک از اهالی روستای دزه ون جان خود را از دست داد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com