عکس: شهره حقیقت

بهمن امینی مدیر و موسس انتشارات خاوران در پاریس، جمعه ۱۶ دسامبر ۲۰۱۸ / ۲۵ آبان ۱۳۹۷ پس از دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان، در شهر لیون درگذشت. بهمن امینی هنگام وفات ۶۷ سال داشت.

بهمن امینی فعال سیاسی-اجتماعی بود و در زمینه مبارزه با سانسور کتاب اقدامات مؤثری انجام داد. او در کنار اهتمام به کار نشر هیچ­گاه از فعالیت­های سیاسی خود غافل نشد و به صورت فعال در «کمیته برگزاری تظاهرات نقض حقوق بشر در ایران» شرکت می‌کرد. انتشارات خاوران جزو اولین انتشاراتی­های مستقل ایرانی در تبعید بود که در طول ۳۰ سال فعالیتش حدود ۱۰۰ عنوان کتاب در زمینه­های مختلف و از نویسندگان برجسته ایرانی، منتشر کرد.

بهمن امینی در گفت­وگویی با رادیو زمانه در تاریخ ۵ مهر ۱۳۹۵ که در رابطه با تعطیلی کتاب­فروشی خاوران بود، هدف و چگونگی راه­اندازی انتشارات خاوران چنین بیان می‌کند:

“اوایل دهه ۶۰ افراد زیادی از نیروهای اپوزیسیون و نویسنده­های برجسته ایرانی که پس از سرکوب­های گسترده از ایران گریخته بودند، در پاریس جمع شده و بسیاری از فعالیت­های سیاسی-اجتماعی ایرانیان خارج از کشور در پاریس متمرکز بود. از همین رو اکثر مطالبی که منتشر می­شد متعلق به نیروها و سازمان­های سیاسی بود و به مبارزات سیاسی می­پرداخت. این میان یک نهاد و فرد مستقلی نبود که به صورت منظم به انتشار کتاب در زمینه­های مختلف بپردازد. نیازش خیلی مشخص بود در جامعه آن زمان بعد از آن همه سرکوب­ها و سرخوردگی­هایی که وجود داشت. در این شرایط بود که من و دو دوست جوان دیگر فکر کردیم که در کنار فعالیت­های دیگر باید به آن پرداخت و در نتیجه انتشارات خاوران پایه گذاری شد.”

آقای امینی علاوه بر فعالیت­هایش در زمینه نشر کتاب، برنامه­های “دیدار و گفتگو با اهل قلم” را در سالن کتاب­فروشی خاروان به مدت هفت سال در پاریس برگزار کرد که نویسندگان و افراد برجسته فراوانی در آنها مانند شاهرخ مسکوب، رضا دانشور، هما ناطق و غیره حضور داشتند.

در بحبوحه سانسور شدید کتاب در ایران؛ جای خالی افرادی همچون بهمن امینی به شدت احساس می­شود. یادش گرامی و راهش پایدار.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com