سازمان حقوق بشر ایران، ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۷: یک کودک ۱۴ ساله به نام رضا که به اتهام قتل یک دختر ۵ ساله به نام ملیکا مورد محاکمه قرار گرفته بود در اصفهان به دو بار اعدام محکوم شد.

بنا به گزارش روابط عمومی دادگستری استان اصفهان، قضات شعبه اول دادگاه کیفری استان اصفهان، کودک-مجرمی به نام رضا که متهم به قتل ملیکا بود را به دو بار اعدام و ۳۱ سال و نه ماه زندان محکوم کرد.

رضا به اتهام قتل ملیکا به قصاص نفس (اعدام)، به اتهام زنای به عنف با فرد دیگری به اعدام، به اتهام آدم ربایی به ۲۰ سال حبس، به اتهام ضرب و جرح عمدی به ۷ سال حبس و به اتهام حبس غیر قانونی ملیکا و خواهر و برادر وی به ۴ سال زندان و به اتهام کودک آزاری به ۹ ماه حبس محکوم شده است.

پیشتر رسانه‌های داخلی ایران تایید کرده بودند که قاتل ملیکا تنها ۱۴ سال سن دارد.

رضا در هنگام بازسازی صحنه جرم گفته بود: «ملیکا در محله‌مان زندگی می‌کرد و او را می‌شناختم. مدتی بود دوچرخه‌ام خراب شده بود، اما پدرم برای تعمیر آن به من پولی نمی‌داد. می‌دانستم ملیکا گوشواره دارد و نقشه کشیدم تا گوشواره‌هایش را بدزدم. می‌خواستم آنها را بفروشم و با پولش دوچرخه‌ام را تعمیر کنم.»

ایران جزء معدود کشورهایی در جهان به حساب می‌اید که همچنان برای جرایمی که در کودکی اتفاق افتاده حکم اعدام به اجرا در می‌آورد. این در حالی است که، ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی جدید که از سال ۱۳۹۲ به تصویب رسید به قضات این اختیار را می‌دهد تا برای کودکانی که ماهیت جرم و یا حرمت آن را ندانند و درک نکنند، حکم اعدام صادر نکنند.

پیمان‌نامه حقوق کودک که ایران نیز از امضا کنندگان آن به شمار می‌رود به صراحت بیان می‌کند که اعمال مجازات اعدام و محکومیت‌های طولانی مدت در مورد کودکان نباید اعمال شود. با این حال، در سال ۲۰۱۷ دستکم پنج کودک‌مجرم در زندان‌های ایران اعدام شدند. همچنین در سال جاری نیز دستکم پنج کودک‌مجرم در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com