از روز شنبه ۱۲ آبان تا روز جمعه ۱۸  آبان ماه ۱۳۹۷ در گوشه و کنار شهرهای ایران شاهد سرکوب و نقض حقوق بشر از جمله اعدام، بازداشتهای خودسرانه، صدور احکام حبس و قتل بودیم.

اعدام:

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، در هفته‌ای که گذشت دست‌کم یک زندانی به دار آویخته شد.

صبح روز شنبه ۱۲ آبان‌ماه ۹۷ یک زندانی به نام سمیع محترمی ۴۳ ساله در زندان اردکان یزد به دار آویخته شد.
این زندانی که به اتهام قتل محکوم به قصاص نفس (اعدام) شده بود، روز پنجشنبه ۱۰ آبان جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شد. سمیع محترمی از سال ۹۴ به اتهام قتل در زمان سرقت، در زندان اردکان محبوس بود.

بازداشتها:

در هفته‌ای که گذشت بازداشت‌های خودسرانه و جمعی شهروندان عرب اهوازی همچنان ادامه یافت. روز شنبه ۱۲ آبان ماه ۹۷ اداره اطلاعات اهواز شماری از شهروندان عرب در شهر حمیدیه را بازداشت کرد. از جمله بازداشت شدگان کریم ساعدی ۳۱ساله و عادل مشعلی ۳۰ساله در حمیدیه می‌باشند. همچنین محمد حزباوی فرزند مهدی، متأهل و از اهالی قلعه کنعان کوت عبدالله نیز در روزهای گذشته بازداشت شده است.

بنا به گفته فعالان اهوازی، شامگاه دوشنبه ۱۴ آبان‌ماه ۹۷ ده‌ها تن از شهروندان عرب در اهواز با هجوم نیروهای امنیتی به کوی مندلی و ملاشیه و کوی علوی اهواز بازداشت شدند.

بامداد روز سه‌شنبه ۱۵ آبان ماه دو تن از فعالان عرب به نام‌های صالح تامولی و عبدالله چلداوی از اهالی کوی علوی اهواز توسط اداره اطلاعات این شهر بازداشت شدند.

همچنین صبح روز سه‌شنبه خانم آمنه ظاهری ساری ۲۳ ساله ساکن کوی علوی اهواز بازداشت شد. پدر و برادر ایشان نیز عصر روز دوشنبه ۱۴ آبان پس از احضار به ناحیه امام علی تابع اطلاعات سپاه، بازداشت شدند.

بامداد روز پنج‌شنبه ۱۷ آبان یک فعال فرهنگی به نام یوسف سواری ۲۹ ساله از ساکنان دشت آزادگان توسط اطلاعات سپاه پازداشت شد. یوسف سواری پیش از این نیز بدلیل فعالیت‌های مدنی چندین بار توسط ستاد خبری اداره اطلاعات اهواز احضار شده بود.

بر اساس گفته فعالان اهوازی طی یک ماه اخیر بیش از ۷۰۰ نفر از مردم و فعالین اهوازی طی حمله و هجوم‌های شبانه بازداشت شده‌اند.

 روز دوشنبه ۱۴ ابان‌ماه ۹۷ خانم اعظم دیده بان یکی از تجمع کنندگان برای آزادی آقای هاشم خواستار مسئول کانون صنفی معلمان مشهد بازداشت شده و همچنان در بازداشت به‌سر می‌برد.
 شایان ذکر است که روز دوشنبه ۱۴ آبان در تجمع اعتراضی مردم مشهد در مقابل بیمارستان ابن سینا برای آزادی هاشم خواستار ، فرزند و همسر آقای خواستار به همراه چندتن از فرهنگیان  بازداشت شدند که ساعاتی بعد آزاد شدند اما خانم اعظم دیده بان همچنان در بازداشت به سر‌می‌برد.

روز شنبه ۱۲ آبان ماه، مأموران اداره اطلاعات سنندج اقدام به بازداشت پرستو میرزایی همسر زانیار دباغیان فعال کارگری بازداشتی کردند.

صبح روز دوشنبه ۱۴ آبان‌ماه مسعود کاظمی، روزنامه‌نگار و سردبیر ماهنامه صدای پارسی در منزل شخصی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

احضاریه ها و تهدیدها:

صبح روز دوشنبه ۱۴ آبان‌ماه ۹۷ ، نیروهای امنیتی طی تماس تلفنی خانواده اولدوز قاسمی، یکی از فعالان مدنی را در صورت عدم حضور فرزندش در دادگاه تهدید به بازداشت کردند.  

 در هفته‌ای که گذشت ۹ تن از فعالان حوزه زنان به دادسرای اوین احضار شدند.

 امیر رئیسیان، وکیل مدافع افراد احضار شده به دادسرا، درباره علت احضار فعالان حوزه زنان به دادسرای اوین گفت: «در احضاریه‌ای که برای این افراد ارسال شده، علت احضار حضور جهت ادای پاره‌ای توضیحات عنوان شده و فعلاً هیچ اطلاع بیشتری نداریم.»

روز سه‌شنبه پانزدهم آبان‌ماه، یک شهروند کُرد به نام عبدالله مکرم، ۶۷ ساله اهل شهرک طرزیلو ارومیه به اداره اطلاعات احضار گردید. نیروهای اطلاعاتی طی مدت اخیر چندین بار به منزل شخصی این شهروند کُرد مراجعه و وی را تحت فشار قرار داده‌اند.

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان:

 نگین قدمیان شهروند بهایی که از ۲۷ آذر ماه ۹۶ در زندان اوین در حال تحمل زندان است، از اعزام به مراکز درمانی محروم است. نگین قدمیان با عفونت در لثه و درد شدید در فک و دندان مواجه شده اما مسئولین زندان از اعزام وی به مراکز درمانی خارج از زندان مخالفت می کنند.

سعید سلطانپور از دراویش گنابادی محبوس در زندان تهران بزرگ که به ۷ سال حبس تعزیزی، ۷۴ ضربه شلاق و ۲ سال تبعید به زهک سیستان و بلوچستان محکوم شده است، در وضعیت وخیمی بسر می‌برد.

 این درویش زندانی در شصت و سومین روز از اعتصاب غذای خود در تیپ ۱ سالن ۵، به افت شدید فشار و کاهش قند خون مبتلا شده و مسئولان زندان از درمان او ممانعت کرده و می‌گویند: «تا زمانی که به یک قدمی سکته نرسد به او رسیدگی نخواهد شد».

 صدور احکام:

حکم قطع دست یک زندانی به اتهام سرقت به اجرای احکام فرستاده شد و حکم وی به زودی به اجرا درخواهد آمد.   مرتضی اسماعیلیان، ۳۷ ساله، متاهل دارای دو فرزند اهل شهر ارومیه، در سال ۹۲ به اتهام  سرقت از منازل بازداشت و در سال ۹۴ پس از دو سال حبس به ۱۵ سال زندان و قطع انگشتان دست به شرطی که انگشت شصت و کف دست باقی بماند محکوم شده است.
حکم اعدام دو متهم که از آنان به عنوان «اخلال‌گران نظام اقتصادی و شبکه بانکی کشور» یاد شده در دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم مفسدان و اخلال گران نظام اقتصادی کشور مستقر در استان فارس صادر شد.

۲۴ تن از افرادی که در جریان تجمع اعتراضی مرداد ماه ۹۷ در تهران بازداشت شده بودند از سوی قوه قضاییه جمعا به ۲۵ سال و ۶ ماه حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شدند. این افراد از حق داشتن وکیل محروم بودند.  

بر اساس این حکم، برزان محمدی به شش سال حبس تعزیری، مجید کریم‌نژاد به سه سال حبس تعزیری، محمدحسین سپاسی و حسین دژانگاهی هر یک به دو سال حبس تعزیری محکوم شدند.

همچنین صبا کردافشاری، ۱۹ ساله، یاسمن آریانی، ۲۳ ساله، آذر حیدری، نیلوفر هومان‌فر، فرشید سعیدی، فرشید رستمی، سید محمد فلاح جای، هر یک به ۱ سال حبس تعزیری و مژده رجبی، طاهر بادپا، محمدحسین مالزیری، سامان زندیان، اردلان نادعلی زاده، حسین سلگی، عادل فلاحت، فرزاد نصیری، مجید رضایی، شهاب صفاری، پوریا ناصریخواه هر یک به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

الهه بهمنی و حدیث صبوری نیز به دو سال حبس تعلیقی محکوم شدند. این دو شهروند اکنون آزاد هستند.

اتهام همگی آنها «تجمع و تبانی علیه امنیت ملی» از طریق «شرکت در اعتراض بدون مجوز مختل‌کننده‌ی نظم عمومی» ذکر شده است.

قتل:

 روز یکشنبه ۱۳آبان ۹۷ نیروهای سپاه در مناطق مرزی استان کرمانشاه به روی گروهی از کولبران آتش گشودند. در این حمله یکی از کولبران به نام برومند بهرامی جان باخت.

همچنین یک شهروند کُرد اهل پیرانشهر به نام مصلح قریشی نیز که بیست روز پیش براثر شلیک نظامیان حکومتی در کوهستان قندیل زخمی شده بود، روز یکشنبه ۱۳ آبان به دلیل شدت جراحات وارده در بیمارستان پیرانشهر جان سپرد.

سحرگاه روز جمعه ۱۸آبان ماه ۹۷ براثر شلیک مستقیم نیروهای امنیتی به سمت کولبران، یک کولبر اهل زیوە از توابع سردشت جان خود را از دست داد. براثر آتش گشودن نیروهای امنیتی به سوی دسته‌ای از کولبران، یونس ابراهیمی که در حال فرار بود از صخره‌ای بلند سقوط می کند و جان خود را از دست می‌دهد.

بامداد روز پنج‌شنبه هفدهم آبان‌ماه، نیز یک کاسبکار کُرد به نام صلاح اسفندوند ٢٨ ساله اهل مهاباد براثر شلیک مستقیم نیروهای امنیتی در پیرانشهر جان باخت. نیروهای امنیتی بدون اخطار قبلی این کاسبکار کُرد را مورد تیراندازی قرار داده‌اند و وی به دلیل اصابت گلوله در دم جان خود را از دست داده است.

شامگاه پنج‌شنبه ۱۷ آبان‌ماه یک کاسبکار کرد به نام فاروق فیضی اهل روستای تنگی‌ور از توابع کامیاران براثر شلیک مستقیم نظامیان حکومتی در اهواز جان خود را از دست داد.

وضعیت زندانها

زندان مرکزی کرج:

در زندان مرکزی کرج زندانیان به بیگاری کشیده می‌شوند و با آنها مانند برده رفتار می‌شود. زندان مرکزی کرج برای ۲۰۰۰ زندانی بنا شده اما در حال حاضر ۸۳۰۰ زندانی در این زندان بصورت متراکم گنجانده شده اند. به طوری که در یک اتاق به مساحت ۲۰ متر مربع ۴۵ نفر در تختهای سه طبقه روی هم چیده شده اند.
رسیدگی‌های پزشکی به زندانیان وجود ندارد. وضعیت غذایی زندان وخیم می‌باشد و روز به روز هم بدترمی‌شود. غذای زندانیان بسیار بی کیفیت و غیر قابل خوردن می‌باشد. هنگامی که زندانیان به این وضعیت اعتراض می‌کنند،
رئیس بند پاسخ می‌دهد مابازاء هر زندانی به ما ۳۷۰۰ تومان پول می‌دهند و ما پولی برای تامین مواد غذایی نداریم.
در این زندان به طور رسمی از زندانیان بیگاری کشیده می‌شود و به‌رغم اینکه در ظاهر در قانون، حبس با اعمال شاقه وجود ندارد، اما عملا زندانیان کار بدون مزد در شرایط سخت انجام می‌دهند.
از برخی از زندانیان سند گرفته می‌شود و آنان را در کارهای یدی بیرون از زندان بکار می‌گیرند. زندانیان از صبح تا عصر کار می‌کنند. پول ماهیانه‌ای که مابازاء این کار از ارگان مربوطه به زندانی داده می‌شود، به حساب زندان ریخته می‌شود. زندانی برای اینکه بتواند تسهیلاتی چون مرخصی بگیرد، مجبور است تن به این کار بدهد.
در کیلومتر ۵ جاده آتشگاه کرج اتوبانی به سمت جاده چالوس در حال ساخت است که از نیروی ۳۰۰ تا ۳۵۰ زندانی برای ساخت این اتوبان استفاده می‌کنند. بدون اینکه کمترین پولی به آنها پرداخت شود. همه پولها به حساب زندان ریخته می‌شود. این زندانیان مابازاء این بیگاری ماهیانه ۲-۳ شب با گذاشتن سند، به مرخصی می روند. این تنها یک نمونه از بیگاری کشیدن از زندانیان در زندان مرکزی کرج است.

زندان رجایی شهر کرج:

 زندانیان زندان رجایی‌شهر کرج در وضعیت زیستی و پزشکی وخیمی قرار دارند. در این زندان نزدیک به ۲۰۰۰ زندانی محبوس می‌باشند که بیشتر آنها زیر حکم قطعی اعدام به‌سر می‌برند.

همین عامل باعث شده است که مسئولان و مأموران زندان رجایی شهر کرج دست به هرگونه بدرفتاری نسبت به این زندانیان بزنند.

علاوه بر تحت فشار قرار دادن زندانیان و آزار و اذیت آنان، اخاذی از زندانیان در ازای وعده تهیه امکانات اولیه‌ای که خود زندان موظف به تهیه آنهاست، توسط مدیران زندان رجایی‌شهر کرج، امر بسیار رایجی است.
چندین ماه است که فروشگاه های تمامی بندهای زندان تقریبا خالی است و جیره غذایی و نان زندانیان را کمتر از نصف کرده اند. جیره مواد شوینده و بهداشتی نیز مدتهاست که در بین زندانیان توزیع نمی شود و در فروشگاه زندان هم یافت نمی شود و همین مسئله زندانیان را در معرض مشکلات و تهدیدات جدی عفونی و بهداشتی قرار داده است.
 دسترسی های پزشکی و درمانی در زندان رجایی‌شهر کرج (گوهردشت) اغلب با محدودیت های فراوان همراه است، تا جایی که حتی ورود داروهای مربوط به بیماری های خاص به دستور رئیس زندان به سختی صورت میگیرد و بیماران حاد از دسترسی به بیمارستان‌های فوق تخصصی محروم می‌باشند. به همین دلیل، شیوع بیماری سرطان در یک سال اخیر در زندان رجایی شهر بیداد می کند. بیماری‌های مسری دیگر همچون ایدز و هپاتیت بسیار زیاد است.
در فصل سرما، وسایل گرمایشی در اختیار زندانیان قرار نمی دهند و این امر به بروز آنفلونزای مزمن و برونشیت در بین اغلب زندانیان منجر شده است و سلامتی آنها را به مخاطره انداخته است.

بنا به گفته زندانیان در یک اقدام دیگری که رئیس زندان به تازگی از زندانیان اخاذی کرده است چنین بوده که تعدادی از زندانیان مبلغی را برای طبخ غذای نذری جمع آوری کردند تا برای همه زندانیان این زندان غذای نذری طبخ شود، اما رئیس زندان تمام این مبلغ را بالا کشید و به جای آن غذای بی کیفیت زندان را به اسم غذای نذری توزیع نمود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com