اصطلاح خجالتی بودن طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود که باعث شده در بعضی فرهنگ‌ها به‌خصوص برای زنان یک ویژگی مثبت و در بعضی فرهنگ‌ها یک ویژگی منفی تلقی شود.
خجالتی بودن به‌خودی‌خود یک ویژگی بد یا خوب نیست بلکه شدت این حس و شرایطی که این حس برای شخص ایجاد می‌کند تعیین می‌کند که چه زمانی خجالتی بودن می‌تواند مضر باشد یا نباشد.
برای مثال اگر خجالت به‌عنوان مانعی عمل کند و باعث شود تا شخص نتواند به خواسته یا هدف خود برسد و یا بخشی از زندگی او را فلج کند این قطعاً منفی و مضر است. خجالتی بودن ویژگی است که با تمرین و تلاش و در صورت لزوم با کمک مشاور می‌توان درجه‌ی آن را به‌اندازه‌ای تقلیل داد که دیگر یک معضل در زندگی شخص محسوب نشود.

🔺 راهنمایی‌هایی برای افراد خجالتی:
خجالتی بودن خود را تبلیغ نکنید. خیلی افرادی که به شما نزدیک نیستند حتی ممکن است متوجه این ویژگی در شما نشوند. در خیلی موارد خجالتی بودن شخص به‌اندازه‌ای که خودش تصور می‌کند واضح نیست که نیاز به یادآوری مرتب آن باشد.
اگر شخص دیگری در مورد خجالتی بودن شما صحبت کرد روند گفتگو را سبک و عادی نگه دارید. اجازه ندهید تا دیگری به شما القا کند که شما فردی بسیار خجالتی هستید درحالی‌که خود چنین حسی ندارید و یا این ویژگی شما را تحقیر یا مسخره کند. در صورت وقوع چنین اتفاقی به‌سادگی یادآوری کنید که نظرات او اشتباه هستند و نیازی به ادامه بحث در این مورد نمی‌بینید.
از برچسب‌گذاری دوری‌کنید. همه‌ی انسان‌ها کم‌وبیش حس خجالت را در وجود خود دارند حتی با اعتمادبه‌نفس‌ترین شخص هم ممکن است در شرایط خاصی خجالت را تجربه کند. اجازه ندهید تا خود منتقد درونتان تبدیل به بدترین دشمنتان شود.
دوستان و روابط نزدیک خود را با دقت انتخاب کنید افراد خجالتی معمولاً دوستی‌های کمتر اما عمیق‌تری دارند به همین دلیل انتخاب شخص درست برای دوستی بسیار مهم است.

 

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com