photo: BBC

فرماندار دارالسلام اعلام کرده که تیمی متشکل از ۱۷ نفر را برای ردیابی افراد هم‌جنس‌گرا در شبکه‌های اجتماعی و دستگیری آن‌ها تشکیل داده است.

پاول ماکوندا، فرماندار دار السلام، پایتخت اقتصادی تانزانیا، در روز ۳۱ اکتبر به خبرنگاران گفت که طرح ردیابی و بازداشت‌ها از هفته آینده آغاز خواهد شد.

ماکدوندا گفت این تیم که تازه تشکیل شده شبکه‌های اجتماعی را برای ردیابی و دستگیری افرادی که با فرد هم‌جنس در رابطه هستند به دقت تحت نظر خواهد گرفت.

اعمال هم‌جنس‌گرایانه در تانزانیا غیرقانونی است. رتوریک ضدهمجنس‌گرایانه از زمان ریاست‌جمهوری جان مگوفولی در ۲۰۱۵ شدت گرفته است و بسیاری از افراد هم‌جنس‌گرا، دوجنس‌گرا و ترنس‌جندر وادار به پنهان کردن سکشوالیته خود شده‌اند.

در سال گذشته، تهدیدی به انتشار فهرستی از افراد هم‌جنس‌گرا در تانزانیا منتشر شد که معاون وزیر بهداشت این کشور از آن دفاع کرد.

در این میان کلینیک‌های بهداشتی که خدمات مرتبط با اچ‌آی‌وی ارائه می‌دادند وادار به تعطیل کردن شده‌اند.

 

“وظیفه دولت محافظت از افراد است، نه به خطر انداختن آنان”

میشله باشلت، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در روز جمعه دوم نوامبر از این اقدام فرماندار دارالسلام برای ردیابی و دستگیری افراد هم‌جنس‌گرا و تشویق کردن مردم به گزارش اسامی افراد مظنون به هم‌حنس‌گرایی ابراز نگرانی کرد.

باشلت گفت:

«این امر می‌توانند به طرحی برای آزار و تعقیب گروه‌ها تبدیل شده و به عنوان مجوزی برای اعمال خشونت، ارعاب، اعمال زور، اذیت و تبعیض علیه افرادی که ممکن است ال‌جی‌بی‌تی تصور شوند تعبیر شود.»

باشلت گفت طی دو سال گذشته افراد هم‌جنس‌گرا، دوجنس‌گرا و ترنس‌جندر در تانزانیا با افزایش خشونت، آزار و اذیت و تبعیض فزاینده روبرو شده و مدافعان حق سلامت، زندگی بدون تبعیض، خشونت و بازداشت خودسرانه برای هم‌جنس‌گرایان نیز به طور فزاینده‌ای مورد هدف قرار گرفته‌اند.

وی تاکید کرد دولت باید ادامه فعالیت بسیار مهم مدافعان حقوق بشر، خبرنگاران، و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی را به دور از حملات و آزار و تعقیب تضمین کند.

این طرح دولت تانزانیا شامل بخش‌های دیگری برای به اصطلاح «درمان» افراد هم‌جنس‌گرا نیز هست که توسط کمیته علیه شکنجه سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی اعمالی آسیب‌رسان، غیراخلاقی و بدون پایه و اساس علمی دانسته شده است.

وی ضمن اینکه خواستار بازبینی در جرم‌انگاری روابط هم‌جنس‌گرایانه شد، افزود:

«من از دولت و تمام مردم تانزانیا می‌خوام که از حقوق بشر تمام افراد دفاع کنند، فارغ از اینکه آن‌ها چه کسی هستند یا چه کسی را دوست دارند. رهبران سیاسی، مذهبی و سایر رهبران اجتماع باید برای مبارزه با پیشداوری و تعصب بر اساس گرایش جنسی و هویت جنسیتی بکوشند.»

منابع:

https://www.bbc.co.uk/news/world-africa-46048804

https://www.ohchr.org/EN/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?NewsID=23817

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com