شعار “خودت باش” ازجمله شعارهایی است که بسیار شنیده می‌شود و البته اندرز خوبی برای اجرا کردن است اما این شعار برای بسیاری مبهم است و اشخاص با شنیدنش می‌گویند خیلی هم عالی اما خودم بودن واقعاً یعنی چه؟

در مسیر “خود بودن” شما ابتدا باید ابعاد مختلف شخصیت و هویت خود را کشف کنید و بشناسید و در این شناختن خود، جوهره‌ی وجودیتان را با قوانین خودتان تعریف کنید. در این بازتعریف کردن خود، مهم است که کشف کنید در زندگی و روابطی که دارید ارزش‌ها، خط قرمزها، علایق و حتی چیزهایی که دوست ندارید چه هستند؟

از اینکه برخی ارزش‌های شما باهم در تضاد هستند تعجب نکنید این تضاد به این دلیل ایجاد می‌شود که شخص معمولاً ارزش‌های خود را از منابع مختلفی دریافت می‌کند که این منابع ممکن است در برخی حوزه‌ها باهم در تضاد باشند. چیزی که مهم است این است که به‌خوبی در ارزش‌هایتان تحقیق و تفکر کنید تا آن‌هایی را که واقعاً به شما نزدیک‌تر هستند و فکر می‌کنید درست هستند را انتخاب کنید. البته ارزش‌های شما قطعاً با افزایش تجربه و دانش تغییر خواهند کرد. آن‌ها قوانین مطلق و تغییرناپذیر نیستند و این انعطاف‌پذیری در مورد یادگیری موارد جدید و کنار گذاشتن دیدگاه‌های غلط است که ذهن فرد را روشن و باز نگه می‌دارد و مانع ایجاد تعصب می‌شود. در ارتباط با شخصی که در سن ۴۰ سالگی همان عقایدی را دارد که در سن ۱۵ سالگی داشته باید احتیاط به خرج داد زیرا این فردی است که درگذشته خود باقی‌مانده و توانایی رشد شخصی، یادگیری از دیگران و کسب تجربه را ندارد یا نمی‌خواهد داشته باشد.

پس‌ازاینکه تا حد معقولی شخصیت خود و هویت خود را شناختید حالا زمانش رسیده که این خود واقعی را به دیگران نشان دهید البته معمولاً افراد خواه‌وناخواه در تعامل با دیگران شخصیت خود را معرفی می‌کنند اما اگر به هر دلیلی شخص عادت کرده باشد که خود واقعی‌اش را پنهان کند، این می‌تواند گامی مهم برای او باشد. بهترین روش برای پیش بردن این مرحله از طریق صداقت و روراستی با دیگران است. البته همیشه باید ابتدا امنیت خود را در نظر بگیرید. در کشورهایی مانند ایران افراد ممکن است به دلیل فاش کردن مواردی مانند عقاید مذهبی، سیاسی، گرایش جنسی و یا هویت جنسیتی خود هم مورد تعقیب قانون و آزار قرار بگیرند و هم از سوی اعضای ناآگاه و متعصب جامعه موردحمله و خشونت قرار بگیرند.

زمانی که خود را شناختید و آن را با دیگران به اشتراک گذاشتید راحت‌تر می‌توانید اطراف خود را با افرادی پر کنید که هم با آن‌ها راحت‌تر هستید وهم میدانید که واقعاً شما را می‌شناسند و با این شناخت انتخاب کرده‌اند که دوست شما باشند.

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com