بیشتر ما، درهمه‌ی اوقات درحال مقایسه کردن خود با دیگران هستیم که حرکتی طبیعی است اما گاهی اوقات این مقایسه کردن از جایگاهی منفی انجام می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد حس رنج یا حسادت گردد. متاسفانه اگر خوب بگردیم، همیشه هستند کسانی که از ما بیشتر به دست آورده‌اند، خانه‌ی بزرگ‌تری دارند، زیباتر هستند یا شریک زندگی بهتری دارند و هزاران برتری دیگر؛

چرا با جستجوی فعالانه در بین داشته‌های دیگران خود را این‌گونه شکنجه می‌دهیم؟

وقتی صحبت از مقایسه خود با دیگران می‌شود معمولاً افراد دو نوع رویکرد دارند:

افرادی که موفقیت دیگران الهام‌بخش آن‌هاست. این افراد فرد موفق را می‌بینند و می‌بینند که خودشان چه‌کار ممکنی می‌توانند انجام دهند تا مانند آن فرد باشند. آن‌ها به کسی که موفق شده به نوک قله‌ی اهدافش برسد، به چشم یک الگو و شخصیتی انگیزه‌بخش نگاه می‌کنند.

افرادی که به این فرد موفق با حسادت و حتی ناراحتی نگاه می‌کنند و تمام ترس‌ها، ناامنی‌ها و ناامیدی‌هایشان خود را نشان می‌دهند. اشکالی ندارد اگر بپذیرید که با حسادت و ناراحتی به موفقیت دیگران نگاه می‌کنید اما باید بدانید که این نوع از مقایسه کردن سالم نیست و باید برای تغییر این نگاه تلاش کنید.

بهترین راه برای شروع تغییر این نگاه منفی این است که به موفقیت عمیق‌تر نگاه کنیم. بیشتر اوقات ما وقتی درباره یک فرد موفق می‌شنویم که آن‌ها به موفقیت رسیده‌اند. به‌عبارت‌دیگر ما فقط محصول نهایی را می‌بینیم، اینکه همه‌چیز عالی است و فرد مذکور به نهایت همه‌ی چیزهایی رسیده که ما در اعماق قلب خود خواستارشان هستیم اما ما تلاش‌ و ازخودگذشتگی که این فرد در طی سال‌ها صرف کرده تا به رؤیاهایش برسد را نمی‌بینیم. ما بهایی که این فرد برای موفق شدن پرداخته را نمی‌بینیم. ریسک‌هایی که در زندگی کرده، شکست‌هایی که خورده و درس‌هایی که از اشتباهات خود گرفته، چیزهایی است که اغلب افراد آن را نمی‌بینند. اگر ما هم مانند این اشخاص حاضر شویم سخت‌کوشی فوق‌العاده‌ای داشته باشیم و زمانی که می‌توانیم صرف خانواده و عزیزان و خوش‌گذرانی کنیم را صرف تحقق آرزوهایمان کنیم، ما هم می‌توانیم موفق شویم. البته هیچ تضمینی وجود ندارد زیرا شکست همیشه در مسیر رسیدن به آرزوها وجود دارد اما افراد موفق ریسک می‌کنند و در مواجه با شکست از آن درس می‌گیرند و با تلاشی خستگی‌ناپذیر ادامه می‌دهند.

حتی موفقیت‌های کوچک مانند داشتن رابطه‌ای استوار و خوب با شریک زندگی یا داشتن یک شغل خوب نیازمند تلاش و ازخودگذشتگی است.

حسادت به موفقیت‌های دیگران و مقایسه خود با دیگران از این جنبه‌ی منفی اصلاً سالم نیست و ما به‌محض اینکه در دام حسادت گرفتار شدیم باید خود را از آن برهانیم و به جایش اجازه دهیم موفقیت فرد دیگر، انگیزه‌بخش تلاش و ازخودگذشتگی ما برای رسیدن اهدافمان باشد.

#مرکز_مشاوره_رنگین_کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پیامک در تلگرام  

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com