روز جمعه ۱۹ اکتبر “لئونه زیخِرس” ۵۷ ساله اهل شهر “برِدا” در جنوب هلند. موفق به دریافت اولین پاسپورت هلندی بدون درج جنسیت شد.

پاسپورت جدید لئونه زیخرس بدون درج جنسیت با علامت X. عکس: ANP

در این ‌پاسپورت به جای جنسیت زن یا مرد، حرف X نوشته شده که به معنی بدون جنسیت یا جنسیت سوم می‌باشد.
“زیخرس” خود را به عنوان یک مرد یا یک زن احساس نمی‌کرد، برای همین پرونده‌ای قضایی را برای دریافت پاسپورت بدون جنسیت گشود و در نهایت با رأی قاضی در ماه مه ۲۰۱۸ پیروز شد و دیگر در هیچ کجا جنسیتش به عنوان زن ثبت نخواهد شد.

Leonne Zeegers. Photo: Freed de Swart

جامعه رنگین‌کمانی (LGBTQ) هلند و حامیان آنها از این اتفاق بسیار خوشحالند. به گفته سازمان دگر جنس‌گراهای هلند (NNID)، شبکه ترنسجندرهای هلند (TNN) و سی‌او‌سی هلند، این یک موفقیت و برد شخصی برای زیخرس است.
طبق رأی دادگاه این نقض استقلال و زندگی شخصی و حق تصمیم‌گیری اوست زمانی که زیخرس نمی‌توانست به عنوان بدون جنسیت ثبت شود.
 
• دولت هلند باید قوانین را تغییر دهد
برخی سازمان‌های حامی دگرباشان این مسئله را یک بیدار باش برای کابیه دولت هلند می‌دانند و‌ معتقدند باید شرایطی فراهم شود تا هر فردی بتواند جنسیتش را در پاسپورت و دیگر مدارک شناسنایی رسمی حذف یا تغییر دهد. آنها معتقدند برای ثبت به عنوان جنسیت سوم، ممکن است لازم باشد تغییراتی در قوانین صورت پذیرد.
وزیر کشور هلند آقای “ریموند کنوپس” معتقد است این با روح زمان تناسب دارد. وی گفته که موافقت‌نامه دولت شامل گام‌هایی رو به جلو در این زمینه است از جمله غیر ضروری کردن ثبت جنسیت.
 
افراد اینترسکسشوال خصوصیاتی را دارا هستند که به طور معمول آنها را در دسته‌بندی زن یا مرد قرار نمی‌دهد و تحقیقات سازمان‌های مختلف نشان می‌دهد که ۴ درصد از مردم هلند خود را در زمره مرد یا زن احساس نمی‌کنند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com