یک تحقیق جدید بر روی ارتباط بین طول انگشتان دست و گرایش جنسی به‌تازگی در دانشگاه اسکس انگلستان منتشرشده است که باعث شده رسانه‌های گوناگون تیترهای گمراه‌کننده‌ای در رابطه با اثبات رابطه‌ی بین طول انگشت و همجنس‌گرایی بنویسند. نوشتار زیر خلاصه‌ای از مقاله سایت lgbtqnation است که چرایی غلط بودن چنین برداشت‌های از تحقیق منتشرشده را توضیح می‌دهد.

تحقیق یادشده نسبت طول انگشت اشاره به طول انگشت حلقه (نسبت عددی) را در جفت‌های دوقلوی یکسان که یکی از آن‌ها همجنس‌گرا و دیگری دگرجنسگرا است را اندازه‌گیری کرده است.

مطالعات متعدد نشان داده است که بین طول ارقام یادشده و هورمون‌هایی که اشخاص در رحم با آن مواجه می‌شوند ارتباط وجود داد. هورمون‌های موجود در رحم یکی از راه‌های بسیاری هستند که محققان از طریق تحقیق روی آن در پی یافتن این موضوع هستند که چرا برخی افراد همجنس‌گرا هستند، بعضی دوجنسگرا و بعضی دگرجنسگرا؟

بنابراین مطالعه‌ای که گرایش جنسی و نسبت رقم انگشتان را مقایسه می‌کند، اطلاعات مفیدی در این زمینه‌ی علمی ارائه می‌دهد.

مطالعه دانشگاه اسکس نشان داد که لزبین‌ها نسبت به عموم زنان “نسبت عددی” کمتری دارند؛ یعنی انگشت اشاره آن‌ها کوتاه‌تر بود و یا به‌عبارت‌دیگر انگشت حلقه آن‌ها بلندتر بود؛ که این ارقام بیشتر شبیه به مردان است.

گی‌های موردمطالعه در این تحقیق هم نسبت عددی کمتری داشتند یعنی انگشتان آن‌ها حتی از عموم مردان نیز بلندتر بود اما این تفاوت در مردان همجنس‌گرا و دگرجنسگرا ازلحاظ آماری معنادار نبود.

اما این نتایج به چند علت هنوز باعث نمی‌شوند تا شما به انگشتان خود نگاه کنید تا ببینید که آیا همجنس‌گرا هستید یا خیر!

۱.     اکثر افراد چه مرد یا زن، همجنس‌گرا یا دگرجنسگرا انگشت حلقه‌ی بلندتری از انگشت اشاره خود دارند. سؤال این نیست که آیا طول انگشتان افراد مختلف متفاوت است سؤال در چگونگی این تفاوت است.

محققان به دنبال این نبودند که کدام انگشت بیشتر از همه بلند است. آن‌ها انگشتان را اندازه گرفتند زیرا طول انگشت بستگی به‌جایی که یک انگشت شروع و تمام می‌شود، دارد.

۲.    درحالی‌که تفاوت بین میانگین زنان و میانگین مردان بسیار ناچیز است تفاوت فردبه‌فرد طول انگشتان بدون توجه به جنسیت بسیار متنوع است.

یک مطالعه برآورد کرد که میانگین ۹۵٪ از نسبت‌های عددی مردان (طول انگشت اشاره تقسیم بربر طول انگشت حلقه) از ۰.۸۸۹ تا ۱.۰۰۵ محاسبه‌شده است، درحالی‌که زنان از ۰.۹۱۳ تا ۱.۰۱۷ متغیر هستند.

مطمئناً، نسبت عددی زنان به‌طور متوسط بزرگ‌تر است، اما بیشتر این نسبت‌ها در زنان رقمی کاملاً طبیعی برای یک مرد و بیشتر نسبت‌های عددی در مردان رقمی طبیعی برای یک زن هستند. درنتیجه نسبت عددی تنها در هنگام بررسی گروهی معنی‌دار است نه بررسی تک‌به‌تک.

۳.    مطالعه دانشگاه اسکس تنها تفاوت قابل‌توجهی را در بین زنان همجنس‌گرا و دگرجنسگرای دوقلو نشان داد و ۱۸ زن دوقلو یکسانی که در تحقیق مشارکت داشتند، احتمالاً همه سیس‌جندر (همسو جنسیت) بودند. این به معنای مهم نبودن تحقیق نیست اما مردان سیسجندر و افراد ترنسجندر نباید بر اساس این تحقیق به بررسی طول انگشتان خود بپردازند!

این مطالعه تکه‌ی کوچک دیگری در مورد یکی از عوامل بسیاری که بر روی گرایش جنسی تأثیر می‌گذارد، فراهم می‌کند که تنها در ارتباط و پیوستگی با تحقیقات مرتبط دیگر می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا بتوانند به نتیجه‌گیری برسند و خود به‌تنهایی دلیل و مدرک علمی برای اثبات آنچه برخی درتلاش‌اند تا نشان بدهند نیست.

منبع

#مرکز_مشاوره_رنگین_کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پیامک در تلگرام  

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com