متأسفانه از حادثه‌ی تلخی باخبر شده‌ایم که یک ترنس زن جوان، در شهر سنندج مورد خشونت جنسی و تجاوز قرار گرفته است.
در این حادثه‌ دو متجاوز و فرد خشونت‌گر حضور داشتند که با تهدید و استفاده از سلاح سرد به قربانی بی‌دفاع حمله و به او تجاوز کرده‌اند. ضمن ابراز همدردی خود با این دوست ترنس؛ لازم می‌بینیم تا در رابطه با شیوه‌های همبستگی با قربانی و تلاش برای تقویت روحیه او و گذر از این آسیب بیشتر صحبت کنیم.
تجربه‌ی تجاوز و خشونت جنسی، تجربه‌ای دردناک است که می‌تواند علاوه بر آسیب جسمی به سلامت روان فرد قربانی نیز آسیب جدی وارد کند. نکته‌هایی در مواجهه با فرد قربانی تجاوز وجود دارد که افراد با یادگیری و استفاده از آن‌ها می‌توانند به قربانی کمک کنند تا با رنج کمتری با این حادثه روبه‌رو شود و درنهایت آن را پشت سر بگذارد.
مهم‌ترین قدم در مواجهه با قربانیان تجاوز این است که درک کنیم معمولاً بیان چنین تجربه‌ای برای قربانی بسیار سخت و دردناک است و از طرفی ایشان مورد قضاوت قرار گرفته و یا با عدم باور دیگران روبرو می‌شوند که این واکنش‌ها می‌تواند آثار مخرب ثانویه‌ای بر روان فرد به‌جا گذارند. درنتیجه از پرسیدن سؤال‌هایی مثل چرا فلان کار را نکردی؟ یا چرا آن لباس را پوشیدی و هرگونه چون‌وچرا که فرد را قضاوت کند یا مقصر جلوه دهد خودداری کنید.
وظیفه‌ی ما به‌عنوان شخصی که قربانی به او پناه آورده، باور و پذیرش سخنان او و همراهی و کمک به قربانی است تا بتواند برای ظلمی که به او شده از طریق مراجع قانونی دادخواهی کند و همچنین به‌عنوان شخص حمایت‌کننده و پشتیبان قربانی، مهم است که علاوه بر توجه بر آسیب‌های جسمی احتمالی که قربانی در پی این حادثه برایش ایجاد شده، به آسیب‌های روحی و روانی احتمالی نیز توجه کنیم و در عین اینکه گوش شنوایی برای او هستیم او را تشویق کنیم تا از مشورت با مشاور یا روانشناس آشنا با چنین موقعیت‌هایی بهره ببرد.

 

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com