از یک‌شنبه ۲۰ اسفند کم کم کاربران در کشور متوجه شدند که یکسری پورت‌ها و امکانات دنیای مجازی در حال فیلتر شدن و مسدود شدن هستند.

از این بین می‌توان به مسدود شدن سرویس‌هایی همچون VPN, UC BROWSER, SKYPE, HTTPS PROTOCOL, VIBER, WHATSAPP اشاره کرد.

امروز می‌خواهیم باهم مروری داشته باشیم بر داده‌های گوگل و ببینیم  مردم ایران تا چه اندازه و در چه زمان‌هایی دنبال این اخبارفیلترینگ  بوده‌اند و و چقدر تمایل داشته‌اند که به ابزار دور زدن فیلترینگ دست پیدا کنند.

– این اعداد که در ادامه خواهید دید از ۱۰۰ است و ۱۰۰عدد حداکثر امتیازی است که گوگل برای یک موضوع می‌دهد.

خب اول میریم سراغ «وایبر» و «واتس اپ» و ببینیم در ۳۰ روز اخیر  کاربران در موتورجستجوگر گوگل این واژه‌ها را چقدر در گوگل جستجو کرده‌اند؟

viberwhatsapp1

خب همینطوری که در تصویر میبینید از اواسط فوریه تا ماه مارس خیلی این نمودار رشد و کاهش دارد و مخصوصا اگر به ۲۵ فوریه توجه کنید می‌توانید ببینید که کاربران در زمانی که وایبر و واتس اپ برای چند روز دچار اختلال شده بودند چقدر در گوگل این دو واژه را جستجو کرده‌اند.

viberwhatsapp2

اما یک پیک در چند روز اخیر داشتیم که  می‌توانید در تصویر ببینید از ۶ تا ۸ مارس یک رشد شدید قابل مشاهده است.

viberwhatsapp3

این جستجو‌ها برای واژه «وی پی ان» به این صورت بوده است:

vpn1

این نمودار یک روند عادی را از فوریه تا ۴ مارس داشته است اما  در ۵ مارس شروع به رشد می‌کند و در ۷ مارس این واژه به پیک می‌رسد و نشان می‌دهد که بیشتر ایرانیان چگونه قطع شدن وی‌پی‌ان را احساس کردند.

vpn2

اما این تمام داستان نیست و قسمت هیجان انگیز مانده‌است ! می‌خواهیم باهم بررسی کنیم که این نتایج برای ابزارهایی که فیلترینگ را  دور می‌زنند چطوری بوده است. اگر در جریان باشید در این مدت ساکس، سایفون و فری‌گیت یکی از مهم‌ترین ابزارهایی بود که مردم می‌توانستند فیلترینگ را دور بزنند.

بطور روزانه خب همه ما میدونیم که تعداد زیادی از افراد از گوگل برای پیدا کردن فیلترشکن‌های جدید استفاده می‌کنند و می‌توانید در تصویر زیر ببینید این روند برای مدت ۳۰ روز گذشته نسبتا عادی بوده است.

filtershekanha

اما دقیقا وقتی «فیلترچی‌ها» وی‌پی‌ان و چند ابزار دیگر را مسدود و برای کاربران مشکل بیشتری ایجاد کردند این مورد همانطوری که در عکس زیر میبینید در تاریخ ۵ مارس شروع به رشد شدیدی کرد و در تاریخ ۹ مارس به پیک بالایی رسیدند که نشان دهنده این است که مردم با چند روز تاخیر بلاخره فهمیدند که می‌توانند از این ابزار برای دورزدن فیلترینگ استفاده کنند و مشکلی ندارند.

filtershekanha2

و در آخر دوست دارم این نکته را بگم و سخنی داشته باشم با آقایان فیلترینگ در ایران:

در این راه شما خسته و بازنده اصلی و واقعی هستید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com