دولت بریتانیا حکم تازیانه دو زن در مالزی را برای تلاش برای برقراری رابطه جنسی همجنسخواهانه محکوم کرد.

در چند ماه گذشته، مالزی تغییرات شدیدی در برابر دگرباشان جنسی را تجربه کرده است و این شرایط موجب ایجاد جو ترس و خصومت و سرکوب جامعه همجنسگرایان شده است. در روز ۳ سپتامبر حکم شش تازیانه در انظار عمومی برای دو زن که به تلاش برای برقراری رابطه جنسی همجنسخواهانه، محکوم شده بودند، اجرا شد.

لرد احمد ویمبلدون، وزیر وزیر امور خارجه بریتانیا، به این حادثه واکنش نشان داده است. او در پاسخ به سوال مطرح شده در پارلمان توسط همتای دموکرات آزادی خواهش،  لرد اسکیرون، گفت که دولت بریتانیا، نگرانی خود را از وضعیت موجود و این حکم اعلام کرده است.

او گفت: “دولت به شدت از اجرای حکم تازیانه برای دو دختر مالزیایی در روز ۳ سپتامبر برای داشتن رابطه جنسی همجنسگرایانه ابراز نگرانی کرده است. کمیساریای عالی ما در مالزی برای ابراز نگرانی و دیدگاه های انگلیس درباره جرم انگاری همجنسگرایی، اجرای حکم تازیانه و درخواست عذرخواهی، به وزیر ترنگوان نامه نوشته است. کمیساریای عالی ما در کوالالامپور همچنین ناامیدی خود را از اجرای این حکم در توییتر اعلام کرده است. ما در رابطه با حقوق بشر، از جمله حقوق دگرباشان جنسی، با دولت ها، ایالت ها و جامعه مدنی در مالزی همکاری می کنیم. انگلیس در هر شرایطی، در سراسر جهان با تمام مجازات های بدنی و هر گونه شیوه رفتار بی رحمانه، غیر انسانی و یا تحقیر آمیز مخالف است. “

ویکی تردل، کمیساریای عالی انگلیس،همچنین در پیامی در توئیتر نوشت: “این روز غم انگیزی” است و افزود: حقوق دگرباشان جنسی، حقوق بشر است.” تردل همچنین پیامی از مقامات اتحادیه اروپا را مبنی بر اینکه این مجازات “نقض حقوق بشر است و حکم شکنجه را دارد”، اشتراک گذاشت.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: “حقوق همجنسگرایان، دوجنسگرایان، تراجنسی ها و میانجنسی ها (LGBTI) تحت قانون بین المللی حقوق بشر و کنوانسیون های مربوطه بین المللی بدون تبعیض باید محافظت شود. مجازات تازیانه – یک از انواع مجازاتهای بدنی – عملی بی رحمانه، غیر انسانی و تحقیر آمیز است. اجرای حکم در انظار عمومی، موجب تحقیر فزاینده متهمان بوده است. حقوق بشر دگرباشان جنسی باید تحت تعهدات بین المللی مالزی تضمین شده و محافظت شوند.”

نخست وزیر کشور مالزی،دکتر مهاتیر بن محمد، در اقدامی نادر، حکم دادگاه برای صدور اشد مجازات برای این زنان را در پیام ویدئویی در فیسبوک، مورد انتقاد قرار داد. وی گفت: “کابینه معتقد است که این [حکم تازیانه] عدالت و رحمت اسلام را منعکس نمی کند … ما در با اجرای حکم تازیانه به گونه ایی عمل کردیم که گویی در اسلام هیچ رحمتی وجود ندارد. مهم است که نشان دهیم که دین اسلام، بی رحم نیست که با احکامش افراد را تحقیر میکند. این چیزی نیست که اسلام تشویق کند. “

همجنسگرایی در مالزی برای زنان و مردان غیر قانونی است و در این میان، برخی از ایالات، مجازات های سخت گیرانه ایی را بر اساس برداشت های محافظه کارانه از قوانین شریعت، اعمال میکنند.

اگرچه نخست وزیر مالزی، به ظاهر مخالف احکامی مانند تازیانه برای همجنسگرایی است، او تصمیم برای جرم زدایی از همجنسگرایی ندارد.

وی در ماه سپتامبر گفت: “ارزش های مالزی با غرب متفاوت است. برای نمونه، ما نمیتوانیم دگرباشان جنسی و یا ازدواج همجنسگرایان را بپذیریم. برای ما، مفهوم خانواده مثل گذشته، از یک زن و شوهر با فرزندان خود و فرزندانی که به حضانت می پذیرند تعریف میشود، اما دو مرد یا دو زن به عنوان یک خانواده محسوب نمی شوند”.

دولت مالزی انباشته از مخالفان حقوق دگرباشان جنسی شده است. در ماه اوت، مجاهد یوسف روا، وزیر امور مذهبی کشور، دستور به حذف دو عکس از فعالان حقوق دگرباشان مالزیایی از یک نمایشگاه را داد. وی گفت: “جامعه نمی تواند ترویج دگرباشی را قبول کند؛ زیرا بر خلاف هنجارها، فرهنگ و دین است”. معاون نخست وزیر مالزی، وان عزیزو وان اسماعیل، دستور داده است تا همجنسگرایان رفتارهای جنسی شان را پنهان کنند. در همین حال معاون وزیر بهداشت، دکتر لی بوون چی ادعا می کند که دگرباشان جنسی از “اختلال ارگانیک” رنج می برند.

محفوظ عمر، معاون وزیر در وزارت نخست وزیر، گفت که دگرباشان جنسی برای بازگشت به “هویت اصلی” خود،  نیاز به کمک داشته و اجازه تطبیق جنسیت به تراجنسی ها، موجب هرج و مرج در جامعه میشود.

در ماه اوت، پلیس به باشگاه پسر آبی، باشگاه همجنسگرایان در کوالالامپور حمله کرد.

ما همه جا هستیم؛ آزاد و برابر:

‌‎فیس بوک ما:
‌‌‌‌‏https://m.facebook.com/DharmaMartia
وب سایت ما:‏
‌‌‏http://dharmamartia.org
‌‎صفحه خبر وب سایت :
‏http://news.dharmamartia.org/
اینستاگرام ما:
‏dharma_martia
توییتر ما:
‏@DharmaMartia ‌‎
‌‌‏https://telegram.me/DharmaMartia
‌‎همکاران ما:
‌‌‏رسانه همیاری: ‌‌‏
‏http://media.hamyaari.ca
‌‌‏ فضای اختصاصی دارما و مارتیا در تریبون زمانه:
‏www.tribunezamaneh.com/archives/author/dharma-martia
سایت پلنت ترنسجندر:
‏www.planettransgende

منبع:
https://www.pinknews.co.uk/2018/10/01/uk-government-caning-lesbian-couple-malaysia/

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com