▪️اردوی کار: دو روز پیش در یکی از شهرها به کامیون حمل سیب زمینی یورش بردند. موارد مشابه در مورد برنج، روغن، نوار بهداشتی، دستمال کاغذی هم دیده شده است.

▪️کمبود شدید رب گوجه فرنگی قیمتش را در بازار شدیدا افزایش داده است.

▪️قیمت مرغ امروز جمعه ۶ مهر به ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است

▪️برخی از فروشگاهها محدودیت میزان فروش کالاهای کمیاب اعلام کرده اند.

▪️فقط بازاریان و بازرگانان و واردکنندگان عمده نیستند که اقدام به احتکار می کنند. کمیابی کالاها در اثر هجوم مردم وحشت زده از خطر قحطی و بروز جنگ به کالاهایی که در اثر سقوط روزانه ارزش پول دائما گران تر می شوند، زمینه احتکار خانگی را فراهم کرده است. احتکار خانگی عملا احتکار تجار عمده فروش را تکمیل کرده است.

▪️احتکار خانگی، مثل هر شکل دیگر احتکار، با افزایش تقاضا در بازار، قیمت ها را شدت می دهد، کمیابی را بیشتر می کند، و شرایط را برای قحطی مهیاتر می سازد.

▪️در شرایطی که قیمت همه چیز به شکل سرسام آور بالا می رود به جز مزد کارگران، معلمان، پرستاران، کارمندان، و مستمری بازنشتسگان تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگی؛

▪️در شرایطی که دولت و مجلس و مجموعه حاکمیت، مردم را به طور کلی در غرقاب مشکلات به حال خود رها کرده و فقط مشتی وعده های بی سروته و حرف و سخنرانی تحویل می دهند؛ با احتکار خانگی، مهاجرت داخلی، خودکشی و خودسوزی، فحش و ناله و ناسزاگویی صرف مشکلی حل نمی شود. راه چاره اعتراض جمعی همه مزد و حقوق بگیران علیه عاملان این وضعیت فاجعه بار است.

▪️هیچ شهروندی نمی تواند با انباشتن یخچال و تبدیل بخشی از خانه اش به انبار برنج و روغن و کنسرو و پوشک بچه از کمیابی و نهایتا قحطی بگریزد

▪️هیچ فرودستی نمی تواند با پا گذاشتن روی فرودست بغل دستی، خودش را آزاد کند.

▪️هیچ بخشی از مزد و حقوق بگیران به تنهایی نمی تواند مطالبات خود بدست آورد و حق اش را از حاکمیت بگیرد.

▪️هیچ نهاد مستقل صنفی و مطالبه گر سازمان یافته ای به اتکای سازمان یافتگی خود نمی تواند فراتر از پیش روی های معدود و دستاوردهای موقتی و بازگشت پذیر پیشروی کند

▪️جنبش مطالباتی به جایی رسیده که ناگزیر است به فوریت، همگرایی به قصد اعتراضات نیرومند و سراسری را به شیوه ای که کمترین هزینه را دربرداشته باشد در کانون توجه بگذارد. معادله شرایط حاضر این است: یا گسترده وسراسری و پرشمار وارد میدان می شویم، یا اصلا نمی توانیم حتی برای مطالبات اخص و موردی هم وارد میدان شویم و انتظار موفقیت داشته باشیم.

▪️راهکاری جز تدارک اعتراض سراسری اردوی بزرگ دهها میلیونی کار و زحمت کشور و همگرایی همه تشکل های مستقل موجود به قصد دستیابی به این هدف باقی نمانده است.

 

 

 

 

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com