تاریج اجمالی حزب مردم بلوچستان
پانزده سال ازتأسیس”حزب مردم بلوچستان” سپری شد؛
این مجموعه اولین تشکل سیاسی بلوچستان غربی است که تحت نام یک حزب سیاسی با تلاش و مشارکت فعالان سیاسی بلوچ با “پیشینه فعالیت” در تشکلات و گروهہای سیاسی گوناگون، از “سازمان دموکراتیک مردم بلوچستان“ در سال ۱۳۵۷ گرفته تا ” بامئی استار فدائیان خلق” و ” اتحاد زحمتکشان سازمان پیکار”، “مجاهدین خلق” و “جنبش آزادیخواهان بلوچ” و “جنبش ملی بلوچستان (زرُمبِش)” و بسیاری از فعالان مستقل سیاسی و فرھنگی بلوچ، پس از مدتی بحث و گفتگو با همدیگر، برای سازماندهی و هماهنگی فعالیت هایشان بصورت کارجمعی سازمان یافته، و در قالب یک حزب، نهایتاً در روز بیستم سپتامبر ۲۰۰۳ بعد از پایان “کنگرہ بنیانگذاری اش اعلام موجودیت و آغاز بکار کرده است۔
هدف محوری یی که حزب با جدیت تمام پیگیر آن بوده و برای تحقق آن فعالیت می کند، بدست آوردن و تثبیت “حاکمیت ملّی بلوچ” در سرزمین تاریخی آباء و اجدادیشان “بلوچستان”است۔ بیان مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مردم بلوچ و همچنین معرفی و شناسائی جنبه های فرهنگی و تاریخی ملت بلوچ به جامعه جهانی بخشی از همان هدف محوری را تشکیل میدهد۔ به باور من بعنوان یک جوان بلوچ از نسل امروز، فعالین این حزب با وجود کمبودها ومحدودیت های گوناگون شان، برای دفاع از حقوق ملی و دموکراتیک مردم بلوچ و بیان تبعیضات و ظلم هایی که به ملت بلوچ روا داشته می شود و در آگاهی رسانی به مجامع وسازمان های بین المللی و همچنین اپوزیسیون ایران، تلاش های ارزنده و قابل تقدیری نموده اند۔
در راستای تحقق اهداف تعیین شده حزبی، فعالیت های متعددی انجام گرفته و در حال انجام است، از جمله:
شرکت در کنفراس ها و سمینارهای بین المللی در سازمان ملل و پارلمان های چندین کشور اروپایی، شرکت در جلسات و سمینارهای مختلف و گفتمان با دیپلمات های مطرح جهانی، از جمله کنگره آمریکا و اتحادیه اروپا و طرح مشکلات مردم بلوچستان برای جلب توجه و حمایت نهاد های جهانی در حمایت از حق حاکمیت ملت بلوچ و ارائه نگاه جدیدی نسبت به ملت بلوچ در مجامع بین المللی است.
رهبری و ریاست یک سازمان جهانی (UNPO سازمان ملت ها ومردم بدون نماینده ) که متشکل از نمایندگان ۴۳ ملت مختلف برای دفاع از حقوق ملت هایشان در مجامع بین المللی است، به نظر من، این خود نشان از جایگاه حزب در مجامع بین المللی است و همچنین حضور پر رنگ حزب مردم بلوچستان در اپوزیسیون جمهوری اسلامی ایران از جمله: کنگره ملیت های ایران فدرال” و همچنین “شورای دمکراسی خواھان ایران” بیانگر درک عمیق تلاشگران این حزب از معضلات و مشکلات ملت ستمدیده بلوچ و ضرورت حضور درمیدان های گوناگون مبارزه برای دستیابی به حقوق این ملت است۔
حزب مردم بلوچستان با توجه به محدودیت هایی که بخاطر ممنوعیت فعالیتش در بلوچستان دارد، در مقابل توانسته است مشکلات بلوچستان را در مجامع جهانی در حد توان خود مطرح کند، و از آنجا که ھیچ جریان و حزبی با توجه به تنوع افکار و عقیده ھای سیاسی مختلف در یک جامعه، نمی تواند تمام افکار جامعه را نمایندگی کند، هرگز ادعای نمایندگی کل مردم بلوچستان را ندارد ولی با اطمینان می توان ادعا کرد که تمام فعالیت هایش برای منافع ملت بلوچ وسرزمین بلوچستان بوده است و در این زمینه همیشه انتقاد پذیر هم بوده است.
فعالیت هایی که حزب در هفته های اخیر برای تحقق اهداف پیش روی خود انجام داده است و گزارشات آن به شکل مفصل در رسانه های حزب موجود اند را، به اختصار مرور می کنیم:
۱- چهار شنبه ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۸ :
شرکت در تظاهرات در شهر استکهلم کشور سوئد همراه با مردم کرد و احزاب کردی علیه حملات جمهوری اسلامی ایران به مقر حزب دمکرات کردستان و اعدام هفته گذشته ۳ بلوچ و ۳ کورد در زندانهای ایران.
۲- پنجشبه ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۸ :
حضور بانو منیره شیرانی وبانو هانی دادیار در نشست جانبی شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو و طرح مشکلات زنان بلوچ
۳- پنجشبه ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۸ :
حضور ناصر بلیده ای سخنگوی “حزب مردم بلوچستان” در ژنو در جلسه ای که توسط نمایندگان مردم “تامیل” ھای سریلانکایی تدارک دیده شده بود و در آن نمایندگان کردهای کردستان عراق و دیگر ملتها نیز حضور داشتنند و تاکید بر ضرورتهای همکاری و همبستگی ملل تحت ستم از سوی ایشان.
۴- ۱۴ و ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۸ :
حضور ناصر بلیده ای ریس سازمان ملل و مردم بدون نماینده (UNPO) و بانو منیره شیرانی به نمایندگی از بلوچستان غربی در مجمع عمومی فوق العاده این سازمان در فرانسه در منطقه ساوُی که خود عضو UNPO هستند.
یاسر برج دهقان

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com