نیازهای سلامت روانی هر فردی متفاوت است اما در عین حال راهنمایی‌های کلی وجود دارند که می‌توانند به افراد کمک کنند تا از سلامت روان بهتری برخوردار باشند. وب سایت بازفید چندین راهنمایی عالی از جانب متخصصان حوزه سلامت روان جمع‌آوری کرده است که در ادامه برخی از آن‌ها را برای شما ترجمه کرده‌ایم:

۱.      به دیگران در مورد احساساتتان چه خوب و چه بد بگویید.

هنگامی‌که شروع می‌کنیم به اشتراک گذاشتن احساسات واقعی خودمان با دیگران، درمی‌یابیم که اکثر ما ترس‌ها و نا امنی‌های مشابهی داریم و در نتیجه کمتر احتمال دارد که مسائل را شخصی ببینیم، حدس و گمان بزنیم و رفتار و نظر دیگران را درونی کنیم (به خود بگیریم)؛ که این مسئله باعث می‌شود تا نیاز به بروز رفتارهای منفی یا خود تخریب‌کننده در ما کاهش یافته و علائم افسردگی و اضطراب نیز کاهش پیدا کنند. ایده‌آل این است که با دیگران به‌واسطه‌ی اشتراک درونی‌ترین احساسات خود روشن و صادق باشیم.

باربارا نوسال- کارمند ارشد بخش پزشکی آموزشگاه نیوپورت

۲.      با خود و هرگونه مسائل مربوط به سلامت روانتان با دلسوزی و شفقت رفتار کنید.

پشت سر من روی دیوار اتاقم این نقل‌قول قرار دارد: “اگر شفقت شما، شامل خودتان نشود، این شفقت کامل نیست.”

برای سلامت روان، شفقت پایه‌ای قوی برای برخورد با ذهن، بدن و روح است. شفقت یعنی نشان دادن محبت عاشقانه. شفقت، قلبِ (محور مرکزی) درک، بخشش نسبت به خود و دیگران و عشق است. شفقت به معنی عمل کردن از نقطه‌ای است که قضاوت در آن صورت نمی‌گیرد.

وقتی این‌گونه به سلامت روان خود نگاه می‌کنیم ما می‌توانیم به تمامیت زندگی با شفقت نگاه کنیم و این مسئله چگونگی درک ما از جهان و اطرافیانمان را تغییر می‌دهد.

بث رویی – درمانگر اصلی در بیمارستان سلامت رفتاری سامیت

۳.      با شناختن فعالیت‌هایی که شما را از انرژی تخلیه می‌کنند و آن‌هایی که شما را شارژ می‌کنند، تعادل را در زندگی خود ایجاد کنید و سپس بر اساس آن برنامه‌ریزی کنید.

اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، در اینجا یک ایده وجود دارد: فهرستی از فعالیت‌های زندگی روزمره خود (کار، کارهای روزمره، با دوستان بیرون رفتن، ورزش، خرید مواد غذایی، کمک به تکلیف مدرسه فرزندتان و غیره) ایجاد کنید. حالا در کنار هر فعالیت یادداشت کنید که آیا شما را از انرژی تخلیه می‌کند یا به شما انرژی می‌دهد؛ به عبارت دیگر، چه چیزی به شما انرژی می‌بخشد و شما را به لحاظ ذهنی و عاطفی زنده می‌کند در برابر چه چیزی شما را خسته می‌کند و به شما استرس وارد می‌کند؟

اگر روز خود در حالی بیابید که پر از کارهایی است که نیاز به انرژی زیادی دارد، در انتهای روز خود را نابود شده می‌یابید. آیا فضا و زمانی وجود دارد که بتوانید برنامه‌‌ای را برای فعالیت‌های روزانه یا هرچند روز یک بار اختصاص دهید که به شما انرژی می‌بخشند؟ در زندگی خود تغییر ایجاد کنید و تعادل به‌وجود بیاورید و یا خطر احساس خستگی در همه حال را برای خود بخرید!

جونیا بوید – مشاور بالینی در ونکوور کانادا

۴.      به دلیل تصمیماتی که اشتباه از آب درآمدند خودتان را سرزنش نکنید.

بسیاری از مردم با پشیمانی برای انتخاب‌هایی که در گذشته انجام داده‌اند، زندگی می‌کنند؛ و بله! اگر آن‌ها اطلاعات امروزشان را داشتند، ممکن است انتخاب دیگری می‌کردند و از مشکل دوری می‌نمودند؛ اما در مورد آن فکر کنید؛ در آن زمان چه چیزی می‌دانستید؟ آیا شما بازهم این انتخاب را با دانستن اینکه تصمیم اشتباهی بود انجام می‌دادید؟ البته که نه. تصمیم شما احتمالاً با اطلاعاتی که در آن زمان در اختیار داشتید منطقی‌ترین تصمیم بوده است.

هیچ دلیلی برای شماتت گذشتۀ خود وجود ندارد. هنگامی‌که خود را برای تصمیم‌گیری‌های گذشته ببخشید، از سرزنش آزاد می‌شود و می‌توانید انرژی لازم را برای مدیریت مسائل جاری در زندگی پیدا کنید.

رایان هاوز- روانشناس بالینی و استاد دانشکده روانشناسی فولر

منبع

#مرکز_مشاوره_رنگین_کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پیامک در تلگرام  

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com