علیرغم گذشتن زمان بسیار زیادی از حملات تروریستی اسیدپاشی‌ها، علیه زنان و دختران در ایران، هیچکدام از مجرمین و تروریست ها شناسایی و محاکمه نشدند. و به شکل غیر قابل باوری پرونده این جنایت‌های هولناک، بدون هیچ سرانجامی بسته شد. مسئولین امر در جمهوری اسلامی با کتمان و پنهان کردن حقیقت، آگاهانه و تعمدا به تروریست‎های خیابانی در ایران مصونیت بخشیدند.

در سال ۹۳، چهار زن در اصفهان مورد اسیدپاشی قرار گرفتند. اسیدپاشی‌ها به روی زنان در اصفهان هم‌زمان با ارائه طرح امر به معروف و نهی از منکر در مجلس ایران صورت گرفت و بنا به نظر بسیاری از منتقدان، این اسیدپاشی‌ها نتیجه سیاست‌های حکومتی تحت لوای امر به معروف و نهی از منکر علیه زنان و آن‌چه «بدحجابی» می‌خوانند، بود.

طرحی که پیش از آغاز این حملات وحشیانه، با عنوان “طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر” از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد؛ در واقع همان  کاپیتولاسیون به شیوه ی جمهوری اسلامی و مصونیت بخشیدن اما از نوع مطلق (مصونیت مطلق) به تروریست‎های اسیدپاش و جنایتکاران آمر به معروف و ناهیان از منکر بود. این طرح به عاملان اقدامات تروریستی و جنایتکارانه علیه شهروندان ایرانی مصونیت قضایی بخشید و آنها بدون ترس از تعقیب قضایی و مجازات، به اقدامات جنایتکارانه و برخوردهای خشن علیه زنان و دختران پرداختند. جنایاتی همانند اسیدپاشی‎های زنجیره‎ای، اقداماتی تروریستی علیه زنانی بود که بنا بر تعاریف آنها “بدحجاب” نامیده می شدند.

در واقع، هنوز توافقی جامع و جهانی در تعریف واژه تروریسم وجود ندارد. اما یکی از تعاریفی که در برخی کتاب‎های درسی آمده است، تروریسم را چنین تعریف می‎کند: ” استفاده از خشونت یا تهدید خشونت در راه دستیابی به اهداف سیاسی، تغییر مذهبی یا ایدئولوژیک است.” و یا در تعریفی دیگر آمده است: ” ارتکاب آن تنها توسط عناصر غیردولتی؛ و، یا افراد وابسته با پوشش مخفی، وابسته به دولت‌های مربوطه خود، صورت می‌پذیرد.”

با توجه به تعاریف فوق و نیز تعاریف عرفی که از تروریسم وجود دارد، همانند حملات تروریستی با ماشین به عابران پیاده در خیابانها و یا حملات تروریستی با چاقو به گروهی از شهروندان، از سوی گروه‎هایی خاص؛ اسیدپاشی‎ها علیه زنان و دختران ایرانی در خیابان‎های اصفهان و برخی شهرهای دیگر در ایران که از سوی عده‎ای خاصِ تحت حمایت حکومت در ایران، که علیه زنان و دخترانِ به گفته‎ی آنها “بدحجاب”، صورت گرفت؛ از نوع حملات تروریستی و با هدف ایجاد رعب و وحشت در میان زنان و دخترانی محسوب می‌شود که از پوشش و حجاب مورد پسند حکومت تبعیت نمی‎کنند.

از ابتدای روی کار آمدن حکومت دیکتاتوری اسلامی در ایران، خشونت علیه زنان آغاز شد. عاملان حملات و خشونت‎ها علیه زنان همیشه از حمایت‏‎ها و حتی گاهی از تشویق‎هایی چشمگیر نیز برخوردار بوده‎اند. عدم پیگیری، شناسایی و مجازات نکردن تروریست‌هایی که عاملان جنایات وحشیانه علیه زنان در خیابان‎های اصفهان و دیگر شهرهای ایران بوده‎اند، در ادامه‎ی همین حمایت‎ها توسط نهادهای حکومتی و مصونیت مطلق بخشیدن به تروریستهای تندروی اسلامیِ شیعه به بهانه ی امر به معروف و نهی از منکر بوده است.

کاپیتولاسیون یا قضاوت سپاری، سپردن حق رسیدگی قضایی جرایم اتباع خارجی به نماینده حقوقی دولت خارجی است. در کاپیتولاسیون جمهوری اسلامی مسولین مربوطه و رؤسای دستگاه قضایی به این تروریست ها مصونیت کامل داده‎اند و به جای قضاوت سپاری، مسولین مربوطه و رؤسای دستگاه قضایی به این تروریست ها مصونیت کامل داده‎اند.

جمهوری اسلامی با مصونیتی که به عاملان این جنایات تروریستی علیه شهروندان ایرانی داد، آشکارا خود را در جبهه آنها، تروریست‎های خیابان‎های ایران، قرار داده  و در جبهه‌ی مقابل مردم، حقوق مدنی آنها و حق امنیت شهروندانش ایستاده است.

تروریسم مذهبی شیعه، که از همان روزهای آغازین دهه شصت شکل گرفت؛ با حمایت مسؤلین ارشد حکومتی، مجلس شورای اسلامی و بویژه سیستم قضایی ناسالمِ دیکتاتوری اسلامی شکل پررنگ‎تری به خود می‎گیرد.

در اواخر تیرماه امسال، وکیل مدافع قربانیان اسیدپاشی‌های اصفهان اعلام کرد که این پرونده بدون پیدا شدن متهم یا متهمان آن مختومه شده است. مختومه شدن پرونده اسیدپاشی‎ها در ایران برگ تایید دیگری از فساد در دستگاههای انتظامی و قضایی ایران، اعمال نفوذ مقامات در موارد و پرونده‎های خاص، و همچنین حمایت آنها از این نوع تروریست‎های خیابانی بود. ترویج و تشویق این نوع از تروریسم در شهرها و خیابان‎های ایران نه برای جمهوری اسلامی و نه برای شهروندان، هیچ پیامد مثبتی در بر نخواهد داشت.

زندگی زنان و دخترانی که در این حملات آسیب دیده‎اند، برای همیشه دستخوش تغییراتی ناخوشایند شده است.بیتفاوتی مسئولان انتظامی و قضایی کشور نسبت به شناسایی و مجازات عاملان این حملات وحشیانه بسیار تامل برانگیز است.

نباید فراموش کرد که زندگی زنان و دخترانی که در این حملات آسیب دیده‎اند، برای همیشه دستخوش تغییراتی ناخوشایند شده است.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com