داشتن مرز و محدودیت سالم در تمام روابطی که با دیگران داریم برای یک زندگی شاد امری مهم است. یکی از دلایل اصلی ایجاد روابط سمی که به شادی ما لطمه می‌زنند، نبود مرزبندی درست در رابطه است. حدومرزهایی که در روابط انسانی وجود دارند چند نوع هستند: مرزهای جسمی، مرزهای عاطفی و حتی مرزهای عقیدتی
تعیین حدومرزهای جسمی بسیار ساده هستند زیرا ملموس و قابل‌مشاهده‌اند؛ اما تعیین حد و حدود برای مرزهای درونی (عاطفی، عقیدتی و…) پیچیدگی‌های بیشتری دارد زیرا نیاز به انضباط فردی و شناخت از خود دارد.
همان‌طور که گفتیم انسان در تمام روابط دور و نزدیک خود با دیگر افراد نیاز به تعیین حدومرز دارد روابطی مانند رابطه با شریک زندگی، رئیس، همکارها، همخانه‌ها، دوستان نزدیک، خانواده و همسایه‌ها

در مشخص کردن حدومرزهای سالم با دیگران این چند نکته را مدنظر داشته باشید:
بپذیرید که وظیفه‌ شما نیست تا همه را شاد و راضی نگهدارید و در عمل هم چنین کاری ممکن نیست. اگر شما باید رفتار یا کار خاصی را برخلاف میل خود انجام دهید تا شخص دیگری احساس رضایت و شادی کند این نشانه‌ی این است که مرزها در این رابطه درست تعیین نشده‌اند. مرزی که در این سناریو باید موردتوجه قرارداد این است که وظیفه‌ و هدف شما از رابطه، راضی و شاد نگه‌داشتن دیگری نیست.

ایجاد حدومرز را به معنی محدودیت‌های سنگین برای روابط نبینید بلکه آن‌ها حدومرزهایی هستند که به شما کمک می‌کنند تا فضای شخصی خود را حفظ و دیگران را متوجه کنید که باید به فضای شخصی شما احترام بگذارند. این حدومرزها به شما کمک می‌کنند تا از دخالت دیگران به‌خصوص افراد سمی در زندگی شخصی خود در امان باشید و افراد نتوانند از شما به نفع خواسته‌های خود سوءاستفاده کنند.

گفتگو با دیگران برای مشخص کردن حدومرزهای رابطه برای بسیاری ناخوشایند است اما این گفتگوها ضروری هستند. فرار از دیگران و هر بار توجیه آوردن و دروغ گفتن برای رد خواسته‌های آن‌ها درنهایت به کدورت در روابط می‌انجامد. نکته‌ی مهم در چنین گفتگوهایی رعایت احترام و واضح بودن خواسته‌ها و مرزهایی که می‌خواهیم داشته باشیم است برای مثال هر بار که برادرتان با شما تماس می‌گیرد یا قرار ملاقات می‌گذارد برای این است که شما یا نقش مشاور شخصی او را بازی کنید یا کارهایی را که وظیفه‌ی او هستند، برایش انجام دهید. شما باید در گفتگویی صادقانه، محترمانه و واضح با برادر خود، به او یادآوری کنید که سرویس دادن یک‌طرفه به او از وظایف شما نیست. لطف کردن به دیگران یک حرکت مثبت و اخلاقی است اما هر چیزی در حد اعتدال خوب است. به‌قول‌معروف نیکی چو از حد بگذرد، نادان خیال بد کند.

زندگی همواره در حال تغییر و تحول است و حدومرزهای روابط ما نیز از این قاعده مستثنا نیستند. شما ممکن است حدومرزهایی تعیین کنید که تحت هیچ شرایطی قصد عبور از آن‌ها را نداشته باشید و درعین‌حال خود را در شرایطی بیابید که بازنگری و تنظیم مجدد بعضی از این حدومرزها برایتان مفید باشد.

 

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com