سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۳ شهریور ۱۳۹۷: بهشاد، کودک-مجرمی که در اهواز در طی یک نزاع مرتکب قتل یک نوجوان دیگر شده، برای نجات از اعدام به یاری هموطنان نیاز دارد.

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، بهشاد، متولد ۱۳۷۳ در سال ۱۳۸۹ زمانی که تنها ۱۶ سال سن داشت، در طی یک نزاع مرتکب قتل یک نوجوان ۱۷ ساله شد. وی در دادگاه به قصاص نفس (اعدام) محکوم شد و حکم وی مورد تایید دیوان عالی کشور قرار گرفت.

به تازگی با تلاش جمعی از فعالان مدنی که برای نجات جان زندانیان محکوم به اعدام، بخصوص کودک-مجرمان تلاش می‌کنند، شکات پرونده با دریافت دیه بجای قصاص موافقت کردند.

یک منبع مطلع در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «بهشاد تمام دوران کودکی و نوجوانی خود را پشت میله‌های زندان در کابوس طناب دار گذرانده است و هم اکنون با گذشت و بزرگواری خانواده اولیای دم فرصت تولدی دوباره پیدا کرده است. آنها موافقت کردند به شرط پرداخت دیه طی زمان مشخص شده تا ۷ مهر ماه سال جاری رضایت دهند. خانواده بهشاد به شدت نیازمند و تهی‌دست هستند و به هیچ عنوان توانایی پرداخت مبلغ ذکر شده دیه که ۲۳۰ میلیون تومان است را ندارند. از این مبلغ مقداری جمع آوری شده ولی هنوز ۵۰ میلیون تومان کم داریم.»

این منبع از کسانی که می‌خواهند در نجات جان بهشاد نقشی ایفا کنند دعوت کرد که کمک‌های خود را به شماره حساب زیر که به کاپیتان هوشنگ شهبازی تعلق دارد واریز کنند.

پیمان‌نامه حقوق کودک که ایران نیز از امضا کنندگان آن به شمار می‌رود به صراحت بیان می‌کند که اعمال مجازات اعدام و محکومیت‌های طولانی مدت در مورد کودکان نباید اعمال شود.

با این حال، در سال ۲۰۱۷ دستکم پنج کودک‌مجرم در زندان‌های ایران اعدام شدند. همچنین در ماه ژانویه سال جاری نیز دستکم سه کودک‌مجرم در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند.

ایران جزء معدود کشورهایی در جهان به حساب می‌اید که همچنان برای جرایمی که در کودکی اتفاق افتاده حکم اعدام به اجرا در می‌آورد. این در حالی است که، ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی جدید که از سال ۱۳۹۲ به تصویب رسید به قضات این اختیار را می‌دهد تا برای کودکانی که ماهیت جرم و یا حرمت آن را ندانند و درک نکنند، قصاص صادر نکنند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com