اینکه در زندگی چقدر به هر بُعد از زندگی خود بها می‌دهیم و زمان و انرژی که صرف هرکدام از آن‌ها می‌کنیم تأثیر مستقیمی بر سلامت روابط ما و سلامت جسم و روانمان دارد.

ایدئال‌ترین حالت، زمانی است که فرد بتواند یک تعادل و موازنه‌ی درست، بین زندگی کاری و زندگی شخصی خود ایجاد کند.

اما این تعادل چگونه حاصل می‌شود؟

اولین قدم مهم می‌تواند متمایز کردن زندگی کاری از زندگی شخصی باشد. این مهم است که بتوانید این دو را از یکدیگر جدا کنید و اگر نتوانستید آن را انجام دهید باید بدانید که شما زندگی شخصی خود را با مسائل کاری گره زده‌اید. این می‌تواند تمام روابط زندگی شما را به خطر بیندازد. یک راهکار خوب برای متمایز کردن کار از زندگی شخصی این است که “زمان‌ کار کردن” خود را مشخص کنید و به‌جز در موارد بسیار ضروری مانند بروز حادثه‌ای غیرمترقبه، در این ساعت به مسائل و مشکلات زندگی شخصی خود نپردازید و اینکه اگر در خارج از محیط کار با همکاران خود رابطه دوستی برقرار کرده‌اید شما و آن‌ها باید هردو به این بلوغ رسیده باشید که رابطه شغلی و رابطه‌ی دوستی را جدا از هم نگهدارید. برای مثال یک اختلاف‌نظر در حیطه شغلی نباید وارد روابط دوستی و شخصی شما شود.

مرحله بعدی در ایجاد تعادل، مسئله‌ی مدیریت زمان اختصاص داده شده به هر بُعد از زندگی است. به خصوص اگر احتمال می‌دهید که معتاد به کار باشید این مدیریت زمان بیش از هر چیز اهمیت پیدا می‌کند. قطعاً لذت بردن از کار، یک ویژگی مثبت و نقطه‌ی قوت است اما اگر به‌واسطه‌ی این لذت بخواهیم زندگی خود را به‌طور افراطی صرف کار کنیم، طبیعی است که زندگی شخصی ما درهم می‌ریزد؛ از به خطر افتادن سلامت جسمی و روانی گرفته تا آسیب به روابطی که با دوستان و عزیزانمان داریم.

در بخش مدیریت زمان یک تکنیک خوب می‌تواند این باشد که برای اعمال روزانه خود اعم از شغلی یا شخصی ارزش‌گذاری کنید. مثلاً اینکه تا چه میزان به ورزش کردن اهمیت می‌دهید یا گذراندن وقت با دوستانتان تا چه حد می‌تواند بر جریان نشاط در زندگی شما تأثیرگذار باشد. از یک تا ده به آن‌ها نمره بدهید و برایش یک جدول دقیق بسازید.

حالا با تکیه بر این جدول، پر انرژی‌ترین زمان روزتان را صرف مهم‌ترین‌ها کنید. این کار کمک می‌کند تا اراده و توان انجام کارهای مهم و پراهمیت زندگی را به دست آورید و برای انجام کارهای کوچک‌تر روحیه بهتری کسب کنید.

اما این ارزش‌گذاری‌ها و عمل به آن‌ها طبق توان انجام روزانه، چه تأثیری می‌تواند بر ایجاد تعادل بین کار و مسائل شخصی داشته باشد؟

زمانی که شما بتوانید برای مسائل زندگی خود ارزش‌گذاری صحیحی انجام دهید و طبق آن رفتار کنید، مسلماً همه کارها به‌خودی‌خود جایگاه اصلی خود را پیدا می‌کنند. ارزشی که برای دوستان یا شریک زندگی‌تان می‌گذارید یا مقداری که به کارتان می‌دهید سبب می‌شود که همه چیز اتوماتیک سر جایش قرار بگیرد. ضمن اینکه ساختن این جدول می‌تواند به شما یادآوری کند که در زندگی چه چیزهایی برایتان پراهمیت‌تر است.

#مرکز_مشاوره_رنگین_کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پیامک در تلگرام  

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com