غم از دست دادن، پاسخی طبیعی به از دست دادن شخص یا چیزی عزیز است که می‌تواند شامل این موارد باشد:
▪️ به هم خوردن یک رابطه‌ی عاشقانه یا دوستانه
▪️ مرگ شخصی عزیز
▪️ مرگ حیوان خانگی
▪️ از دست دادن شغل یا مقام
▪️ بیماری جدی شخصی عزیز
▪️ از دست دادن ثبات مالی
▪️ از دست دادن رویایی مهم
▪️ سقط‌ جنین
▪️ از دست دادن حس امنیت پس از یک حادثه‌

“از دست دادن” روی هر فرد به شکل متفاوتی اثر می‌گذارد. در مراحل اولیه‌ی مواجه با “از دست دادن” تقریباً داشتن هر احساسی طبیعی است حتی احساساتی شامل اینکه حس می‌کنید که در حال دیوانه شدن هستید یا حس می‌کنید در رویای بدی قرار دارید و حتی زیر سؤال بردن باورهایتان.

مواردی که در ادامه بیان می‌شوند برخی از معمول‌ترین علائم رایج در مواجه با “از دست دادن” هستند:
▪️ شوک و ناباوری- بلافاصله پس از تجربه‌ی از دست دادن، برای فرد دشوار است که آنچه رخ‌داده را بپذیرد. فرد در باور اینکه واقعاً شخص یا چیزی را ازدست‌داده دچار مشکل می‌شود و حتی ممکن است حقیقت را انکار کند.
▪️ غم – اندوه عمیق پس از “از دست دادن ” تجربه‌ای معمول است. فرد ممکن است احساس پوچی، ناامیدی و تنهایی عمیق را تجربه کند و همچنین بسیار گریه کند.
▪️ حس گناه – فرد ممکن است احساس پشیمانی و گناه مورد کارها و حرف‌های گفته شده یا نشده را تجربه کند.
▪️ خشم – حس خشم و نفرت نسبت به خود و یا فرد دیگر نیز طبیعی است. فرد ممکن است حس کند که نیاز دارد تا برای این از دست دادن، شخص یا اشخاصی را مقصر بداند.
▪️ ترس- تجربه‌ی “از دست دادن ” قابل‌توجه می‌تواند باعث تحریک بروز احساس نگرانی، ترس، اضطراب، ناتوانی یا ناامنی و حتی بروز حملات وحشت شود.
▪️ علائم جسمی – افراد اغلب “غم از دست دادن ” را یک فرایند عاطفی شدید تصور می‌کنند اما اغلب “غم از دست دادن ” شامل مشکلات جسمی از قبیل خستگی، تهوع، ضعف ایمنی بدن، کاهش/افزایش وزن، درد و بی‌خوابی هم می‌شود.

در کنار آمدن با غم از دست دادن، دریافت حمایت مهم است. حتی اگر شما فردی هستید عموماً تمایل ندارید در مورد احساسات خود صحبت کنید، بروز و بیان آن‌ها در طول غم و اندوه مهم هستند. شریک شدن غم با دیگری، مدیریت بار غم را آسان می‌کند.
در هنگام بروز غم و اندوه، مراقب سلامت جسمانی و روانی خود باشید تا راحت‌تر از این دوران سخت عبور کنید.
همان‌طور که گفتیم تجربه‌ی هر احساسی در ابتدای مواجهه با “غم از دست دادن ” طبیعی است و برخی علائم بسیار رایج را نیز نام بردیم که باگذشت زمان این علائم سپری می‌شوند و شما با پذیرش “از دست دادن ” روبه‌جلو حرکت می‌کنید و از این غم عبور می‌کنید اما اگر باگذشت زمان، غم و اندوه شما کاهش پیدا نکند و حتی زیادتر شود؛ این می‌تواند نشانه‌ای از وجود یک مشکل جدی مانند افسردگی یا غم و اندوه پیچیده باشد که حتماً باید با مراجعه به فرد متخصص به آن رسیدگی کرد.

متن بالا ترجمه و خلاصه‌ای از این مقاله است:
https://bit.ly/2OXzAxM

 

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com