محمد غلام ابوالفضل، روزنامه نگار

دیروز حسن روحانی پس از مدت‌ها سکوت رسانه ای درحالی روبروی دوربین صدا و‌ سیما قرار گرفت که فشارها در روزهای اخیر بر وی و کابینه‌اش به دلایل مختلف بیشتر از هر زمان دیگری است.
اعتراضات به اوضاع اقتصادی و سیاسی کشور در روز های اخیر ، التهابات بازار سکه و ارز و همچنین فشار سیاسی امریکا و متحدانش به بهانه فعالیت های نظامی و هسته ای ایران، شرایطی را رقم زده اند که به اعتقاد بسیاری از ناظران دولت وی را در حساس ترین شرایط ممکن قرار داده است.
اما در میان صحبت های روحانی که به نظر می رسید بیشتر با هدف کاستن التهابات صورت پذیرفته نکاتی نهفته بود که اینجا به بررسی سه مورد از آنها خواهیم پرداخت.

التهاب بازار ارز؛

حسن روحانی دلیل التهابات بازار ارز که شاید مهم ترین چالش اقتصادی پیش روی دولت وی در روز های اخیر باشد را دو نکته اساسی برشمرد، اول اعتراضات دی ماه گذشته و دوم رویکرد دولت ترامپ در خصوص برجام و بازگشت تحریم ها، این درحالی است که التهابات بازار ارز خیلی پیش تر از خروج ترامپ از برجام آغاز شده بود و بسیاری از کارشناسان اقتصادی سیاست های غلط پولی و بانکی دولت و همچنین دست داشتن باند های قدرت در بازار سکه و ارز را اصلی ترین دلایل نوسانات شش ماهه گذشته می‌دانند در حالی که حسن روحانی مطابق ادبیات سیاسی سران نظام در چهل ساله گذشته تنها به نهی کاستی های داخلی و پررنگ کردن نقش دلایل خارجی برای مشکلات اقتصادی پرداخت، باوجودی که سران قوا و دیگر مسئولان نظام بارها بر بی اثر بودن تلاش دولت های خارجی برای ایجاد اختلال در اوضاع داخلی ایران تاکید می‌کنند، ادعا های دیروز حسن روحانی کاملن در تناقض با ادبیات رایج در گفتمان سیاسی مسئولان سیاسی کشور دلیل اصلی را سیاست های دولت ترامپ در قبال ایران ذکر کرد.

دعوت مجلس به رفتار فرا قانونی؛

روحانی در بخشی از گفتگوی دیروز خود در پاسخ مجری برنامه در خصوص سوال نمایندگان مجلس از وی عملکرد نمایندگان را در چهارچوب های خشک قانونی بر شمرد و با تکرار این جمله که ما با آنها دوست هستیم ولی آنها می توانند در شرایط حساس کنونی با دولت مطابق چهار چوب های خشک قانونی رفتار نکنند، به نوعی نمایندگان را به گفتگوی پشت پرده و توافق مخفیانه دعوت کرد و تلویحن این پیام را به سوی نمایندگان سوال کننده ارسال کرد که خواسته هایتان را می توانید با گفتگوی پشت پرده پیگیری کنید، حال اینجا چند سوال بوجود می آید اول اینکه مگر نمایندگان خواسته هایی غیر از وظایف نمایندگی دارند که می توانند مخفیانه مطرح کنند و مخفیانه هم پاسخ بگیرند؟ سوال دیگر اینکه آیا بالاترین مقام اجرایی کشور در تلویزیون سراسری نمایندگان را دعوت به رفتاری فرا قانونی می کند؟

نقش اپوزسیون با دعوت به رفراندوم؛

به عقیده بسیاری از ناظران حسن روحانی همواره با بازی کردن نقش اپوزسیون و حتی گاهی با مطرح کردن تندترین نقدها که اجرای آنها به عهده دولت خودش بوده تلاش کرده تا جو روانی بدنه جامعه که همیشه در سطحی از نارضایتی به سر می برند را در اختیار داشته باشد، این درحالی است که نابسامانی‌های اقتصادی و سیاسی اخیر فرصت اجرای این نقش را از وی گرفته است. با این وجود در مصاحبه اخیر و در بخش کوتاهی حسن روحانی با اشاره به شرایط برگزاری همه پرسی در برخی کشور های اروپایی تلاش کرد باز پز اپوزیسیونی خود را حفظ نماید، از سوی دیگر با اغتشاش خواندن اعتراضات اخیر و ذکر مجدد منشا و دلیل خارجی برای این اعتراضات دچار چنان تناقضی در بیان شد که به کلی در انجام مقصود خود ناکام ماند.
در مجموع روحانی دیروز هم مانند بسیاری چیز های دیگر که در یکسال اخیر تغییر کرده حسن روحانی تبلیغات انتخاباتی و حتی روحانی چهار ساله اول ریاست جمهوریش نبود و این گونه به نظر می رسید که او در حال آمده شدن برای پذیرفتن نقش های بعدی در نظام سیاسی ایران است.

https://t.me/joinchat/AAAAAEKGiyJNyIxGgfwcEw

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com