استرالیا در هفته جاری وارد پنجمین سالی شده که سیاست‌های سخت‌گیرانه را علیه مهاجران غیرقانونی با بازداشت‌ها و حبس‌های طولانی در بازداشتگاه‌های دورافتاده اقیانوس آرام اعمال می‌کند. اقدامی که سازمان ملل و نهاد حقوق بشری آن را محکوم کرده‌اند.
انتشار جزئیاتی از اقدامات پنج سال اخیر استرالیا علیه مهاجرانی که به‌صورت غیرقانونی وارد عمدتاً مرزهای آبی این کشور می‌شوند، حاکی از آن است که این رویکرد به‌رغم هشدارهای سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری در آینده نیز تداوم یافته و حتی شدت نیز خواهد یافت.
«پیتر داتون» وزیر امور مهاجرت استرالیا با انتشار برخی جزئیات طبقه‌بندی‌شده مرتبط به عملیات «حاکمیت مرزی» توضیحاتی در مورد سیاست‌های سخت‌گیرانه و بحث‌برانگیز مهاجرتی این کشور ارائه کرد.
طبق این گزارش استرالیا در دولت مالکوم ترنبول از تمام راهکارهای سخت‌گیرانه و حتی اقدامات نظامی علیه پناه‌جویان برای ورود غیرمجاز به مرزهای این کشور استفاده کرده است.
بر اساس مستندات انتشاریافته، اقدامات نظامی استرالیا برای دستگیری و مقابله با مهاجرانی که به‌طور غیرقانونی وارد مرزهای آبی این کشور می‌شوند از سال ۲۰۱۳ بر اساس سیاست‌های سخت‌گیرانه دولت مالکوم ترنبول علیه پناه‌جویان آغاز شد.
وزیر مهاجرت استرالیا تأیید کرده که عملیات گارد مرزی استرالیا در آب‌های این کشور و بازداشت مهاجران غیرقانونی توسط نظامیان این کشور سبب شد تا جلوی ورود سیل قایق‌های پناه‌جویان به این کشور را بگیرد.
برخی از گزارش‌های رسانه‌ای حاکی است: قبل از شروع سیاست‌های شدید دولت ترنبول، حدود ۵۰ هزار پناه‌جو طی مدت پنج سال قبل از (۲۰۱۳) با ۸ هزار قایق وارد استرالیا شدند.
اما دولت استرالیا از آن سال تاکنون هیچ بردباری در قبال مهاجران غیرقانونی ندارد و با همه آن‌ها برخورد شدید می‌کند.
دولتمردان کانبرا در ۵ سال گذشته اطلاعاتی را در اختیار برخی کشورها قرار داده که براثر آن بیش از ۶۰۰ نفر از قاچاقچیان انسان که مهاجران غیرقانونی را به‌سوی مرزهای استرالیا سوق می‌دادند، در سایر نقاط جهان دستگیر شدند.
این کشور از سال ۲۰۱۳ تاکنون یا مهاجران را در آب‌ها دستگیر و بلافاصله راهی بازداشتگاه‌های دورافتاده خود در آب‌های اقیانوس آرام می‌کند و یا اینکه قایق حامل پناه‌جویان را وادار به بازگشت به درون آب‌های اقیانوسی می‌کند.
بر اساس گزارش وزارت مهاجرت استرالیا، صدها نفر که اکثر آن‌ها از کشورهای جنگ‌زده افغانستان، سری‌لانکا و خاورمیانه فرار کرده‌اند در خلال سال‌های گذشته برای رساندن خود به استرالیا وارد قایق‌های قاچاق انسان شدند که بسیاری از آن‌ها در طی این سفر در آب‌های خروشان اقیانوس جان خود را از دست دادند.
در این گزارش قاچاقچیان افرادی شروری توصیف شدند که پول‌های کلانی از انسان‌های بی‌گناه شامل زنان، مردان و کودکان برای سفر به استرالیا دریافت می‌کنند و برای آن‌ها فرقی نمی‌کند که این افراد به استرالیا برسند یا اینکه در آب‌های اقیانوس غرق شوند.
کانبرا با سیاست‌های ضد مهاجرتی خود در سال‌های مذکور تلاش‌ها برای قاچاق ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از افراد مختلف را ناکام گذاشته و ده‌ها قایق و ازجمله ۳۳ قایق نیز را بازگشت داده که بسیاری از آن‌ها اندونزیایی بودند.
پیش‌تر اعلام شده بود، دولت‌های مالزی، اندونزی و سری‌لانکا با استرالیا برای دستگیری قاچاقچیان و ناکام گذاشتن قراردادهای قاچاق انسان همکاری می‌کنند.
این گزارش در حالی منتشر شده که سیدنی و تعداد زیادی از شهرهای مهم استرالیا در روزهای هفته جاری و هم‌زمان با پنجمین سالگرد اعمال سیاست‌های سخت‌گیرانه برای مقابله با مهاجران غیرقانونی شاهد تظاهرات گسترده‌ای علیه این برنامه‌های دولت ترنبول بودند.
سازمان ملل تاکنون چندین بار علیه سیاست‌های ضد مهاجرتی استرالیا اعتراض رسمی داشته و اعلام کرده که استرالیا در قبال سلامت و امنیت مهاجران بازداشت‌شده در بازداشتگاه‌های مانوس، نائورو و کریسمس وظیفه دارد.
شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز حبس مهاجران غیرقانونی توسط کانبرا را تحت عنوان بازداشت‌های «خودسرانه» دانسته و اعلام کرده که دولت استرالیا تعداد زیادی از مهاجران را که برخی از اتباع ایرانی نیز در میان آن‌ها هستند، سال‌ها بدون محاکمه قانونی در حبس نگه داشته است.
اگرچه تاکنون آمار رسمی دقیقی از تعداد پناه‌جویان بازداشت‌شده وجود ندارد اما برخی از گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از حضور بیش از دو هزار مهاجر غیرقانونی زندانی در بازداشتگاه‌های استرالیاست.
طبق این گزارش بیش از ۳۰۰ نفر از صدها پناه‌جوی بازداشت‌شده در این اردوگاه‌ها تاکنون به آمریکا منتقل شدند، اما مابقی آن‌ها همچنان در بدترین شرایط در این بازداشتگاه‌های دورافتاده در اقیانوس آرام زندگی می‌کنند.
تاکنون تعداد زیادی از مهاجران در این اردوگاه‌ها جان باخته و یا برخی از آن‌ها اقدام به خودکشی کرده‌اند.
مقام‌های استرالیا می‌گویند مهاجرانی که در این اردوگاه‌ها هستند می‌توانند به کشورهایشان عودت داده شوند، یا به یک کشور دیگری بروند.
اگرچه دولت استرالیا تاکنون با انتقال تعدادی از پناه‌جویان به نیوزیلند نیز مخالفت کرده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com