قاضی امریکایی توهین کننده به ایرانیان از سمت خود استعفا داد

 

یک قاضی امریکایی در شهر اتلانتای جورجیا بعد از آنکه توسط یک شهروند ایرانی با اتهام توهین نژادی مواجه شد از سمت خود استعفا کرد. یک روزنامه چاپ آتلانتا با اعلام این خبر، افزود قاضی “شارن دیکسن” با ارسال نامه کتبی‌ به دادگستری شهر آتلانتا، درخواست کرده است تا از پست قضاوت کناره گیری کند. این استعفا در پی شکایت فضائل عزیزان( پناهده ایرانی مقیم آتلانتا) از قاضی به اتهام توهین و اهانت به ایرانیان صورت پذیرفته است. پاییز سال گذشته، قاضی دیکسن فضائل عزیزان را به اتهام “رفتار نابهنجار” به ۵ ماه زندان محکوم کرده بود و در اثنای دادگاه، متهم(عزیزان) را به علت داشتن ملیت ایرانی مورد توهین و اهانت قرار داده بود. وی در دادگاه خطاب به فضائل عزیزان گفته بود:”من میدانم از جائی(ایران) که می‌‌آیی زنان هیچ حقوقی ندارند… تو یک موجود حقیری هستی‌، تو در درونت انسان کوچکی هستی‌، تو در نظر من نفرت انگیز هستی‌…تو آقای عزیزان باید بروی زندان”

 

بعد از این اظهارات توهین آمیز قاضی، فضائل عزیزان از قاضی به اتهام سؤ استفاده از منصب و مقام قضاوت به مراجع بالا شکایت کرد. موضوع شکایت از طریق رسانه‌های کتبی‌ و تصویری آتلانتا نیز پوشش گسترده‌ای پیدا کرد به طوری که یک سازمان حقوق بشری مستقر در آمریکا نیز پیگیر قضیه شد. نهایتا، بعد از کش و قوس‌های فراوانی که این پرونده داشت، دادگستری آتلانتا در پی افزایش فشار افکار عمومی‌ و حساسیتی که موضوع پیدا کرده بود، حکم ۵ ماه زندان متهم را کنار گذاشت.(آتلانتا ژورنال) قاضی صادر کننده حکم بدوی نیز بعد از این رسوایی قبل از آنکه توسط مقامات بالاتر اخراج شود، خود استعفای کتبی‌ خود را تقدیم رییس دادگستری آتلانتا کرد تا کناره گیری ابرومندانه تری داشته باشد.

 

توهین و اهانت این قاضی به ایرانیان نه تنها در رسانه‌های آمریکا بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده، بلکه در رسانه‌های ایرانی‌ برون مرزی نیز بازتاب بسیاری داشته است. روزنامه “ایران شهر” چاپ لوس آنجلس با اختصاص دادن صفحه اول خود به این خبر زیر عنوان “قاضی امریکایی متهم به توهین نژادی به ایرانیان تحت تعقیب قضایی‌ گرفت” به این موضوع پرداخت و آن را بازتاب داد.

ماهنامه معتبر “پردیس” که ۲۰ سال سابقه انتشار در شرق آمریکا را در کارنامه خود دارد، در بخش فارسی و انگیلسی نشریه خود به صورت مبسوطی به این قضیه اشاره کرد. این نشریه در مطلبی تحت عنوان” حکم ۵ ماه زندان یک پناهنده سیاسی در آتلانتا با فشار افکار عمومی‌ لغو شد” نوشت: “اییز سال گذشته، یک پناهنده سیاسی مقیم آتلانتا بعد از آنکه در یک تصادف رانندگی‌ مجروح شد، به اتهام “رفتار نابهنجار” از سوی پلیس به مدت سه ساعت بازداشت شد. فضائل عزیزان، امریکایی، ایرانی تبار بعد از آنکه برای دفاع از اتهام خود در دادگاه ترافیک حاضر شد، به خاطر ملیت ایرانی داشتن، از سوی یک خانم قاضی در اثنای رسیدگی به پرونده مورد اهانت و هتاکی قرار گرفت، و نهایتا همان قاضی وی را به تحمل ۵ ماه زندان محکوم کرد”

مطابق گزارش یک تلویزیون محلی مستقر در آتلانتا، قاضی در حین رسیدگی به پرونده، خطاب به متهم چنین میگوید: “من میدانم از جائی(ایران) که می‌‌آیی زنان هیچ حقوقی ندارند… تو یک موجود حقیری هستی‌، تو در درونت انسان کوچکی هستی‌، تو در نظر من نفرت انگیز هستی‌…تو آقای عزیزان باید بروی زندان.”

حکم ۵ ماه زندان توسط وکلای متهم مورد اعتراض قرار گرفته بود و در مرجع بالاتر در نوبت رسیدگی بود. اکنون یک روزنامه چاپ آتلانتا، امروز (۳۰ جولای) خبر از لغو محکومیت پنج ماهه متهم( فضائل عزیزان) داده است. طبق گزارش این روزنامه، دو هفته بعد از آنکه وکلای متهم به حکم اعتراض میکنند و یک سازمان حقوق بشری نیز از قاضی مربوطه به اتهام توهین و اهانت به متهم شاکی‌ میشود، دادگاه بدوی صادر کننده حکم، با تماس با وکیل متهم اعلام میکنند که مجازات ۵ ماه زندان برای متهم را کنار گذاشته ا‌ند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com