“پویش آفتابگردون” پروژه خدمت داوطلبی است که توسط “جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها” و “بنیاد سپاس لحظه حال” با هدف حمایت و همدلی و بازگرداندن حق تحصیل و زندگی بدون دغدغه برای کودکان کار از اوایل سال گذشته در سطح شهر تهران آغاز شده است. حامیان داوطلب در این پویش روزهای دوشنبه برای کودکان کار در چهارراه‌ها و پارک‌های مناطق مختلف تهران غذا برده و با آن‌ها بازی می‌کنند. این پروژه همچنین به مشکلات دیگر این کودکان مانند تحصیل و وضعیت خانواده نیز رسیدگی خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پویش آفتابگردون پروژه خدمت داوطلبی است که توسط جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها و بنیاد سپاس لحظه حال به منظور حمایت و همدلی با کوردکان کار و خیابان ایران در سطح شهر تهران آغاز شده است.

این پویش با هدف “تقویت فرهنگ عشق ورزیدن و خدمت کردن” از نیمه سال گذشته با همدلی و حمایت از این کودکان آغاز به کار کرد. پویش آفتابگردون در حال حاضر شامل ۱۶ گروه بوده که در هر گروه حدود ۱۰ کودک هستند. دوشنبه هر هفته ساعت ۵ تا ۹ شب حامیان به چهاراه‌ها و پارک‌های مختلف در تهران رفته و با سرکشی به کودکان برای آن‌ها غذا برده و با آن‌ها بازی می‌کنند. این اولین مرحله است که حدودا سه تا چهار ماه زمان می‌برد تا کودکان به حامیان اعتماد کنند.

در مرحله بعد این پویش به مشکلات دیگر مانند تحصیل و وضعیت خانواده این کودکان پرداخته می‌شود.

پویش آفتابگردون مردم نهاد بوده و کار خود را به کمک حامیان داوطلب در تهران آغاز کرده است اما به زودی در شهرهای دیگر نیز گسترش خواهد یافت.

بنا بر گفته‌ی یکی از اعضا، حق بازی کردن و تحصیل از این کودکان سلب شده. حتی برخی از آنان نان‌آور خانواده هستند. بنابراین هدف این پویش نه‌تنها غذارسانی برای این کودکان بلکه بازگرداندن حق تحصیل و زندگی بدون دغدغه برای آنان است.

هرانا پیشتر گزارش کرده بود، نزدیک به پنج هزار کودک در مراکز شهرداری و بهزیستی نگهداری می‌شوند؛ برخی کارشناسان آمار کودکان کار را بیش از سه میلیون نفر تخمین می‌زنند؛ ثبت هویتی ندارند و هر روز انواع آزارهای جسمی، جنسی و روانی آنها را تهدید می‌کند. به استناد مطالعه‌ای در سال ۹۰ که روی هزار کودک کار و خیابان انجام گرفت مشخص شد که شیوع ایدز در این کودکان ۴.۵ درصد است و میزان ابتلا به ایدز در کودکان کار و خیابانی، ۴۵ برابر سایر افراد جامعه است و این می‌تواند زنگ خطر جدی باشد.

پیش از آن نیز هرانا در گزارشی با عنوان “گزارشی از سطح شهر” اعلام کرد که هر چند بر اساس قوانین داخلی حداقل سن اشتغال ۱۵ سال اعلام شده است که ۳ سال کمتر از معیار در نظر گرفته شده در پیمان نامه حقوق کودک است اما در عمل همین حداقل سن برآمده از قوانین داخلی نیز جدی گرفته نمی‌شود. در سایه عدم جدیت و نظارت دستگاه‌های اجرایی خیابان‌های شهرهای بزرگ به‌خصوص کلانشهر تهران شاهد حضور روزانه هزاران کودک کار است که به شغل‌های کاذبی اشتغال دارند. فقدان امنیت و آینده این کودکان بارها خبرساز شده است اما کماکان تدوین برنامه‌ای اجرایی از سوی دستگاه‌های متولی دیده نمی‌شود. هرانا گزارشی از سطح شهر در این رابطه تهیه کرده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com